Manapság mindenki kjúbézezik. Van, aki dicséri, van, aki szidja. Van aki véresre keresi magát vele, van, aki azt mondja, hogy hajítófát sem ér. A tisztességesebbek megveszik, a kevésbé tisztességesek letorrentezik a feltört verziót. A Steinberg cégről és a Cubase programról mindenki hallott, aki, ha bármilyen felszínesen is, de kapcsolatba került a zeneszerkesztéssel és a stúdiótechnikával.

    Jól emlékszem még arra az időre, mikor a saját gyártású C64 interfészek teszteléséhez kölcsön kaptam egy ismerőstől egy Steinberg PRO16 programot. Akkoriban ez olyasmi volt, mintha ma valaki kapna tesztelésre egy komplett Protools rendszert, tokkal - vonóval. Bevallom, megkíséreltem lekoppintani a szoftvert. Tudtam jól, hogy néhány eszközzel szinte minden C64 program megadja magát. Bár akkoriban sem voltam egy hacker típus, de itt túl nagy volt a kísértés. Csak pár napig szórakozhattam a progival, de túlságosan hozzám nőtt. Akkortájt viszont a kezdő mérnöki fizetésemhez képest kb. 3 évi spórolásból tudtam volna összekuporgatni az árát. Aztán néhány álmatlan éjszaka után rá kellett jönnöm, hogy ez nem fog menni. A másolásvédelem módjára ugyan rájöttem, de a feltörésre képtelen voltam. Tudtommal senki sem tudta a korabeli módszerekkel reprodukálni a PRO16 - ot. Volt rá hát egy hetem, hogy megismerjem a programot, és hogy rájöjjek, mennyire fontos a másolásvédelem. Hiszen ha simán lehet másolni a kódokat, akkor odavész a befektetett munka. Akkoriban úgyis eléggé frusztrált voltam, mert egy iskolaszámítógépes pályázatra beadott Z-80 - as programomat egyáltalán nem is díjazták, majd hamarosan megjelent egy szoftver, ami egyértelműen rengeteg megoldást, formai sajátságot és kezelési megoldást ebből lopott. Nem háboroghattam, mert a pályázati kiírásban benne volt, hogy a beküldő lemond a program tulajdonjogáról, de mégis rosszul esett, mert valakik a pályázatot ötletgyűjtésként használták. Ma is vannak ilyen rafinált "pályázatok", szóval a világ nem sokat változott. 

    Karl Steinberg cége viszont kétségkívül a zeneipar egyik sikertörténete lett. Hogy mind a mai napig élnek, működnek, és a zeneipar csúcsán vannak, az a jól használható programokon kívül annak is köszönhető, hogy megfelelő védelemmel tudták és tudják ellátni a programjaikat. Mind a mai napig nem lehet jól feltörni a szoftvereiket. A crackelt verziók minden esetben valamilyen problémával küszködnek, profik tehát semmi esetre sem vesződnek velük. Sokan utálják a Steinberg céget e masszív védelem miatt. Azonban ha nem ilyen massívra alkották volna meg, akkor ma se Steinberg, se ASIO, se Cubase nem lenne, meg mi sem erről a témáról beszélgetnénk.

    Megnyílt a Steinberg virtuális múzeum. Érdemes és tanulságos körülnézni benne.

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr31810285

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása