Allen & Heath ZED-10 keverő gyorsteszt


     Korábbi bejegyzésekben alaposan kiveséztem a Soundcraft Compact4 keverőt, illetve általában a keverőkben a jelszintekkel való szórakozási formákat. Az utóbbi időkben viszont leginkább azon sopánkodtunk, hogy ennek a kis okos keverőnek a gyártását abbahagyta a Soundcraft. Pedig ugye mennyire jól eltalált kis kütyü volt!
     Aztán persze közben megjelentek az idei NAMM Shown az Allen & Heath ZED-10 és ZED-10 FX keverői. Némi idő elteltével megjelentek a magyar piacon is, és bár szimpatizáltam a koncepcióval, abban nem voltam biztos, hogy a (Compact4-hez képest) magasabb ár tartalmaz annyi extrát, hogy a hasonló rendszerfelépítésű pultért közelharcot vívna a nép. Aztán hogy a Compact4 teljesen kifogyott, és lehetőségem nyílt a kis ZED pultok alaposabb megtanulmányozására, elgondolkodtató következtetésekre jutottam.
Vessük össze a Compact4-et és a ZED-eket, és nézzük meg, mit kapunk például a ZED-10 esetében a több, mint kétszeres árért!
     Először is mindenkit megnyugtatok, hogy az A&H  nem szokott gagyi hangtechnikát kiadni a kezei alól, tehát a hangminőséggel nem érdemes foglalkoznunk. Azt a minőséget kapjuk, mint a nagyobb ZED pultoknál, tehát ebben tutira eléri, vagy túl is szárnyalja a Compact4-et. Headroom tekintetében mindenképpen többet nyújt, amit valószínűleg annak köszönhetünk, hogy a beépített tápegység miatt egyszerűbben tudtak nagyobb + / - tápfeszeket előállítani, de ez csak hipotézis, mert szét nem szedtem a keverőt, hogy erről meggyőződjek.
      Néhány fontosabb paramétert a következő táblázatban hasonlítok össze a két keverő között:

       Az A&H keverőn a parametrikus közepes hangszínszabályzás és a 2 AUX arra utal, hogy nem egyszerűen csak kis stúdiónk hasznos darabja lehet a pult, hanem egy teljes értékű hangosítási keverőnk is van egyidejűleg. Rakhattak volna rá persze a két AUX-ra egy-egy "Send" potit is, de ez amolyan szőrözés, tudjátok, szeretek mindig kekeckedni. Ezek nélkül még el tudunk simán boldogulni vele. A Compact4-en levő csatorna inzertek is jól jöttek volna bizonyos helyzetekben, de ne felejtsük el, hogy ezen a pulton viszont van egy prefade és egy postfade AUX jelút. Van továbbá Main Insert a végén, ahova EQ-t és/vagy kompresszort köthetünk, ha a helyzet úgy kívánja. A Compact4 kimenetei simán jack aljzatok, tehát ott a vég inzertálás aszimmetrikus cuccokhoz nem is jelenthetett problémát. Itt azonban szimmetrikus XLR kimeneteink vannak, ami ugye a hosszú kábelek meghajtása és zavarvédettség szempontjából sokkal profibb megoldás, de így a kimenetek elé muszáj volt inzertpontokat elhelyezni. Érdekes, hogy az inzert csatlakozás a főhangerő szabályzó poti elé van beiktatva. Ez szintezés szempontjából lehet jó meg rossz is, a lényeg az, hogy tudjuk azt, hogy itt helyezkedik el.
     A fenti táblázatban persze nem minden paraméteret hasonlítottam össze. A routolás némileg eltér a két keverő esetében, de ezt az A&H pult esetében is szépen lerajzolták a manualban. Mint említettem korábban, a blokkdiagramból tudhatunk meg egy keverőről a legtöbbet egy szempillantás alatt. Itt pedig mindenképpen nézegetni kell a diagramot, ugyanis a szokásos keverőkhöz képest néhány ponton kacifántosabb a routolás, de hát azért van ez a séma, hogy eligazodjunk rajta.
     A routolás már csak azért is mindenképpen különbözik, mert a ZED-10 tartalmaz USB csatlakozást is. Ez roppant praktikus tud lenni abban az esetben, ha nem akarunk a kütyü notebookunkhoz még mindenféle külső hangkártyákat is vonszolni egy helyszíni hangrögzítés, vagy hanganyag bejátszása miatt. A beépített A/D-D/A konverterek ugyan csak 16 bitesek, de ehhez képest nem rosszak, a legtöbb notebook hangkártya a nyomukba sem ér. Komolyabb stúdiómunkákra persze "rendes" hangkártyákat javasolnék, de a lényeg, hogy ez a keverő azokat is képes jól, elkülönített felvételi és lejátszási jelútakkal kiszolgálni, tehát a legkülönbözőbb stúdió feladatokra tudjuk eredményesen bevetni. Driverekkel nem kell sokat bajlódni, a gyár az ASIO4ALL-t ajánlja.
     Ki szeretném emelni, hogy ezen a keverőn is rendes, LED-soros kivezérlésmérő van, nem csak pár odarittyentett zöld meg piros LED. Ha normális digitális felvételt szeretnénk készíteni, akkor ugyebár a pontos szinteknek kiemelkedő jelentőségük van, de élő keverésnél is nagy segítség, ha látjuk a jelek nagyságát. A csatornaszintek ellenőrzése is hasonlóan fontos. Ezt is szépen megoldották ennél keverőnél a PFL (listen) gombokkal.
    Ezek után már ki is rajzolódik a ZED-10 használók köre. Azoknak a zenészeknek, akik kisebb zenekarokban, vagy egyedül muzsikálnak, és otthon stúdióznak is, teljesen praktikus munkaeszköz ez a keverő. Nem említettem külön, de van ugye az FX változat is a beépített effekt processzorral. Így még kisebb lehet a fellépő cucc.
     A ZED-10 masszív és igényesen összerakott keverő, nincs az embernek az az érzése, hogy magától szétesik, mint egyik-másik konkurense esetében. Rám egyértelműen jó benyomást tett. A kérdés persze úgy szól, hogy megéri-e az árát, ami nem vészes, de tény, hogy lehet jóval olcsóbbakat is találni ma a piacon. Azt gondolom, hogy aki igényes a hangminőségre, és a fent vázolt feladatokra szeretné befogni ezt a kis pultot, az nagyon jól jár vele. Megvan tehát az új ajánlatunk a "házistúdiózokdeénzenélekisám" emberek számára. De az USB kapcsolat miatt még egy csomó célra lehet roppant jól használható eszköz. Felvetődhet persze sokakban, hogy na bumm, manapság minden második keverőn van USB, mi ebben a pláne? A routolásban, kérem. Ha összevetitek a kommersz keverők lehetőségeivel, azonnal rájöttök, hogy mi benne a pláne. Aztán érdemes meghallgatni és, meg lesztek győzve.

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr852533829

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.