Örök MIDI

Címkék: midi commodore 64 zenei számítógép

2014.02.23. 20:50

C64ipadmidi.jpgA mellékelt fotó már jó ideje kering a neten, az eredeti forrása valószínűleg a The Verge 2013-as NAMM showról készített "tücsök-bogár" képriportjából származik. A kép nagyon elgondolkodtató. Adott ugye egy jó öreg C64, amihez hasonló nekem is van a sufniban. A hátulsó slotba csatlakoztatva ott figyel a MIDI interfész (amihez hasonló szintén van a sufniban). 1983-ban valóban szenzációs újdonság volt az, hogy a zenészek által használt és a hangszerek összeköttetésére kitalált adatátviteli rendszert ráköthettük egy házi számítógépre. Kinyílt egy új világ, hiszen a szekvnecerek, midi editorok és számítógépes stúdiók beköltözhettek a homecomputerekbe. Az egy másik kérdés, hogy akkoriban egy Commodore (vagy akár ZX Spectrum) beszerzése árban összemérhető volt egy autó megvásárlásával Magyarországon. Az árak azonban zuhanni kezdtek, jött a PC világ, és pár évvel később már nem is volt akkora csoda a számítógépes zenélés, jöttek sorra a stúdiós és színpadi próbálkozások. Erről már több alkalommal is írtam a blogban.

Ami az egészben érdekes, és ami miatt azt írtam, hogy elgondolkodtató a kép, az az a tény, az őslény C64-et a kiállításon egy iPad-del kötötték össze, amin épp egy AniMoog szoftver szinti fut. Vagyis egy öreg analóg szinti digitálisan klónozott verziója. Az iPad ma épp olyan kultikus kütyü, mint anno a C64 volt. A fiatalabbak persze vállrándítással elintézik, hogy "na, és akkor mi van?". Volt az öreg csotrogány Commodorehoz is MIDI interfész, és megoldották az iPad MIDI illesztését is már jó pár éve. Tehát össze lehet kötni őket.

Nos, a furcsaság éppen ez. A digitális elektronika és a számítástechnika a bemutatott 30 évben hihetetlen fejlődésen ment át. Processzorok, technológiák, kommunikációs protokollok rengeteg generációja bukkant fel, majd tűnt el a veszélyes hulladékokat megsemmisítő intézményekben. A MIDI kommunikáció pedig a maga 30 évvel ezelőtt sem túl gyors 31,25 kbaud-os cammogásával és a két tuchel dugójával itt van még ma is. Jó dolog ez abból a szempontból, hogy a zenészeknek nem kell mindenféle kompatibilitási problémákkal megküzdeniük. Csakhogy már 10-15 évvel ezelőtt is többen bejelentették az új, gyorsabb, sok csatornás, rugalmasabb MIDI tervezeteket, de úgy tűnik, a piac nem mozdult el ebbe az irányba. Sőt, a MIDI fizikai implementációi bizonyos csökevényesedésen esnek át. Míg korábban a profi hangszerekre több MIDI IN/OUT és THRU csatlakozót is szereltek, manapság ezekre egyre kisebb gondot fordítanak. Terjed az USB. Némelyik hangszeren a MIDI mellett alternatívaként találjuk, más főleg egyszerűbb hangszereken és a kontroller keyboardok egy részén pedig egyedüli MIDI csatlakozásként. Tudjuk persze, hogy az USB-n is a hagyományos MIDI protokoll szerint megy a kommunikáció, csak ugye az USB és a MIDI eltérő rendszerét oda/vissza kell alakítani egy processzorral, ez van az "USB midi kábel"-ben.  Az interfész témáról korábban már írtam a blogban. A 30 éves MIDI-ről szóló cikket pedig itt lehet megtalálni.

Vannak persze olyan hangok is, hogy örüljünk a MIDI hosszú életének, lám, itt van valami, ami a digitális korszak túlpörgött fejlődése közepette is megmaradt, él és használható. A gyanúm azonban az, hogy előbb utóbb eltűnnek az 5 pólusú DIN aljzatok a hangszerekről, nem lesznek majd drótos összeköttetések, valószínűleg a wifihez hasonló hálózatos kapcsolódások veszik át a szerepüket. Biztosan lesznek majd olyan dobozkák is, amelyekkel a régi "oldszkúl" hangszereket tudjuk illeszteni az új rendszerhez. Műszakilag egy ilyen a rendszernek ma sem lenne semmi akadálya, és léteznek belterjes megoldások. A megvalósítás során azonban felmerülnek újabb kérdések, most valószínűleg ezekre keresik a választ azok, akik ilyesmivel foglalkoznak. Elektronikus zenei téren elfogult emberként persze úgy gondolhatjuk, hogy a MIDI fejlődése csigalassúsággal zajlik, messze lemaradva a digitális elektronika egészéhez képest. Azonban be kell látnunk, hogy egyrészt az általunk kiemelkedően fontosnak tartott zenei terület az ipari, katonai, szórakoztató elektronikai fejlesztésekhez képest bizony igen csak parciális terület. Ha nem is azt mondjuk, hogy a kutyát sem érdekli, de bizonyosak lehetünk afelől, hogy nem fog kitörni háború az eltérő MIDI összeköttetési rendszerek miatt. Másrészt az elektronikus zene olyan nagy mértékben kiköltözött a hangszerekből, és beköltözött a számítógépekbe, manapság pedig a táblagépekbe és a telefonokba, hogy a hangsúly erősen áthelyeződött az utóbbi területekre. Kezdetben ugye sok szintetizátorról, hangmodulokról, dobgépekről samplerekről beszéltünk, ezeket kötöttük kisebb-nagyobb rendszerekbe. Manapság ezek 90%-a bent lakik a számítógépben, és az igazi kérdés legtöbbször csak az, hogy a feljátszásra, vezérlésre használatos eszközeinket miként kössük a gépre. 
Az elmúlt évben persze sokan próbálták összefoglalni a szakmából a MIDI elmúlt 30 évét, meg kitalálni az új trendeket. A midi.org oldalon számos érdekes cikket találunk a témáról. Azt azonban még most sem lehet látni, hogy merre van előre. Lehet, hogy még további 30 évig fennmarad ez a rendszer? :)

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr805828809

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

djuice 2014.03.04. 23:44:13

Nincs még egy protokoll ami ennyit megélt az informatika világában valóban. Anno azért született, hogy 2 szinti összekapcsolható legyen, azaz 1 billentyűvel működtethessünk 2-t, 3-t, többet. Ezt mai napig kifogástalanul tudja is. Amit viszont én nem tudok, mik azok a kívánalmak, amire már ahogy írva vagyon, akkor sem volt túl gyors mikor kitalálták, ugyanis én ilyet nem ismerek. Aztán ugye a midit a hangszereken kívül még fénytechnika vezérlésre is használták. Gondolom ott is vannak már modernebb platformok és ugye a midit leváltóan ne feledjük a Yamaha m-LAN kezdeményezését stb, ami szintén hamvába holt. De még egyszer: nem audio adat továbbításán kívül, mire lassú ma a midi?
Én úgy fogalmaznám másképp: vannak olyan autók is melyek 300km/h sebességet is tudnak, de mit kezdjünk vele, ha a legelterjedtebb viszonylatban pl. lakott területen meg csak 50 a max?
süti beállítások módosítása