A minap egy ügyfél számítógépén a vincseszter hiba miatt szétesett Windowst akartam összefoltozni, és közben belefutottam egy problémába, ami elő szokott fordulni ehhez hasonló helyzetekben. A sérült, illetve elvesztett fájlok között vannak olyanok, amelyeket nem lehet csak úgy kipótolgatni, hanem speciális módon kell utólag visszabiggyeszteni az operációs rendszerbe. Emlékeztem, hogy az én konkrét problémámra egyszer már találtam megoldást, irány tehát a Google! Természetesen ki is dobott jó pár találatot, csak az volt a furcsa, hogy az első három helyen egymásnak némileg ellentmondó tanácsokat kaptam. Még furcsább volt, hogy az első helyen kidobott fórumban a hozzászólásokban azt írták az emberek, hogy az ismertetett módszer egyáltalán nem oldotta meg a problémájukat. Azért próba szerencse, én is végigvittem az eljárást, de nekem se jött be. Közben viszont halványan felderengett, hogy én ezt a fájlt korábban miként szoktam életre lehelni, és lám, úgy össze is állt a mutatvány. Azért megnéztem a 2. és 3. helyen kidobott találatokat (egyik magyar, a másik angol nyelvű volt). A másodikban nyilvánvaló szintaktikai hiba volt, meg némi értelmezhetetlen utalások a mentés módjára, a harmadik pedig a fent említett hibás módszert írta le.

   Mindezt azért tartottam leírásra érdemesnek, mert a jelenség korántsem egyedi. Amikor az ember a neten keresgél, elképesztő mennyiségű téves információt talál. Ez önmagában még nem lenne tragikus. Még azt sem mondom, hogy szándékosak ezek, mert a kifejezetten megtévesztésként fölrakott hülyeségek viszonylag ritkák, a dezinformációk túlnyomó részét jó szándékkal rakják fel segítőkész emberek. Nézzük egy kicsit meg, hogy hogyan is generálhatunk például a fentihez hasonló esetet:

  • Hallottam, hogy az ismerősöm ismerősének bejött egyszer ez a dolog. A pontos körülményeket ugyan nem ismerem, de talán segíthet valakinek. Azonban ezeket a "talán" és "ha" kitételeket már nem teszem bele a kommentbe, nem fogok egy litániát leírni.
  • Nekem valóban összejött így egyszer, azonban a folyamatot csak emlékezetből írtam le, kihagytam pár apróságot. A másik embernél pedig az ilyen felületesen leírt procedúra esetleg komoly károkat fog okozni.
  • Minden klappol, csak nem írtam bele, hogy a leírtak pl. az SP2 - től fölfelé másként működnek. Azért, mert sohasem csináltam SP1 - nél újabb rendszeren.
  • Magam ugyan sohasem csináltam, de kerestem ennek az embernek a problémájára a neten egy megfejtést, idecopyztam, hadd örüljön!

    Egyre gyakrabban találkozunk azzal, hogy ügyfeleink csapatostul ugyanazzal a tévinformációval fordulnak hozzánk. Nézzünk néhány példát:

    Megjelent a piacon egy bizonyos midi kontroller. Rögtön az elején hoztunk belőle, hogy ki tudjuk próbálni. Kiderült, hogy a driverével igen komoly bajok vannak, amik használat közben durva lefagyásokat okoznak. Ezt az információt közzé is tettük egy eléggé látogatott fórumon, mert többen kértek tanácsot vásárlás ügyben. Ennek ellenére nagyon sokan keresték nálunk az új cuccot, de mi azt mondtuk, hogy addig nem adunk el belőle egy darabot sem, amíg a gyártó rendbe nem teszi. Erre a vevőink egy része úgy reagált, hogy nem értik, mit vészmadárkodunk, hiszen a neten megjelentek értékelések, és kivétel nélkül nagyon jókat írtak róla. Megvették tehát máshol. Persze, be is faragtak vele, mert az általunk is megtapasztalt balhék bejöttek. Sokan szóvá is tették ezt mindenféle fórumokon. Eltelt egy fél év, a gyártó kidobta a friss, immáron hiba nélküli drivert, és láss csodát, a készülék frankón működött! Eddigre azonban a témával foglalkozó fórumok megteltek annak taglalásával, hogy ez a készülék mekkora trágya, és mindenki potom pénzért eladogatta. A gyár egyáltalán nem verte nagy dobra, hogy kijött a használható driverrel. Mi természetesen ahol tudtuk, szétkürtöltük az infót, páran hálásan meg is köszönték. De még egy év elteltével is az volt a helyzet, hogy ha egy vevőnknek ezt a típust ajánlottuk, akkor egyből előjött a dumával, hogy a net tele van a rossz referenciákkal, fél ettől a cucctól.

    Egy másik példa, még mindig a számítógépes stúdió cuccoknál maradva. Egy népszerű fórumon az egyik fő hangadó szétszidta az egyik legismertebb szoftvert, mert az ilyen és ilyen problémákat produkál. Mások felhívták a figyelmét arra, hogy a gépet megfelelően be kell állítani ahhoz, hogy az alkalmazás megfelelően fusson. Pont arról beszéltek, mint amit mi is írtunk az előző bejegyzésben. Erre az illető reakciója az volt, hogy akkor is egy ócska dolog ez a program, mert neki, mint ezer éves tapasztalattal rendelkező szakembernek ne írkálják egy szoftver manualjában, hogy miként állítgassa gépet a programhoz, hanem fusson a program a sima Windowson. Mármost, ha egy, a témával most ismerkedő kölök elolvassa ezeket a dumákat, egyből el is fordul ettől a programtól. Csak halkan jegyzem meg, hogy a fórumon ez a meghatározó hangú illető most is ezzel dolgozik.

    A dezinformáció halmaz azért a legborzasztóbban a gitárosokat sújtja. A számítógépes szoftverekről, hardverekről, sőt, még a szintikről is le lehet írni egy csomó objektív dolgot. A gitárokról viszont baromi keveset. Milyen anyagból van a teste, a nyaka, a fogólapja, milyen pickupok vannak benne, aztán nagyjából ennyi. Az igényesebb gyári adatlapokból kiderül még esetleg pár finom részlet, a képeken pedig egyöntetűen csodaszép gitárokat láthatunk. No, ezek után jönnek a gitáros fórumokon ugyanazon gitárokról az egekbe dícsérő és lehúzó vélemények tömegei. Szerencsétlen potenciális vásárló ezután még tutira megnéz pár okos videót a Youtube - ról. Ezek információ tartalmának 90% - a gitárosra, 5% - a szobára vonatkozik, a maradék 5% talán hordozhat információkat a gitárról is. A témáról megjelent egy jópofa bejegyzés a modoros.blog.hu - n.

    Valamennyiünk fő kútforrása, a Google is okolható a jelenségért, de ne essünk abba a hibába, mint amikor a postást ütnénk agyon, ha rossz hírt hoz! A keresőmotorok automatikusan működnek, és sokszor nem tudjuk, miért a rossz infót dobja ki először, a jót pedig miért hatszázhuszadikként. A Wikipédiát sokáig nagyon jó és megbízható forrásnak tarthattuk, azonban újabban ott is megjelentek téves információk, sőt, kiderült, hogy néhányan arra szakosodtak, hogy szándékosan baromságokat helyezzenek el rajta.

    Sokan mondják, hogy ez a jelenség az Internet törvényszerű velejárója. Bár valamilyen szinten ellenőrzik, moderálják az oldalakat, mégis óhatatlanul nagyon sok dezinformáció helyt kap. Vannak, akik az egész rendszer szigorú felügyeletéért kardoskodnak. Azt hiszem, erre ma már nincs lehetőség, és talán sajnálnunk se kell, mert ki a franc kívánja már vissza diktatórikus dolgokat. 

    Hogyan lehet akkor ebből a gigantikus adathalmazból kihalászni az igazságot? Nem mindig könnyen. Sajnos, aki egy kattintással meg akarja tudni a frankót, az igen nagy eséllyel mellé tenyerel. Az én javaslatom mindenki számára az, hogy a gyors informálódás helyett próbáljunk mindig alaposan körülnézni a neten! A Google ugyan igen hatékony, de sokszor megéri a többi keresőmotort is megjáratni. A legfontosabb szerintem az, hogy MEGBÍZHATÓ forrásokat kutassunk fel! Nagyon jók pl. a fórumok, de ami a fórumokon elhangzik, az sokszor maga a moderálatlan marhaság. Nekem viszont sokszor segített az, hogy ha egy kérdésben kutakodva szakmai fórumon megtaláltam az adott kérdést szemmel láthatólag vágó ember e-mail címét, akkor felvettem vele a kapcsolatot, és kellőképpen körbe tudtam járni vele a témát. Abból kell kiindulni, hogy aki a nyilvános fórumokon részt vesz, az valamennyire vállalja az ilyen fajta segítségnyújtást. Mi is több fórumon jelen vagyunk, és ha szakmai kérdésben segíteni tudtunk, sohasem utasítottuk el a megkeresést. A tisztességes gyáraknak is jó és informatív weboldaluk van, az adatlapok és manualok rengeteg tévhitet eloszlatnak. Érdemes levadászni a minket érdeklő PDF - eket. A gyártók egy részénél nagyon jó helpdesk is működik, és többnyire segítőkész emberek gyorsan válaszolnak a kérdéseinkre e-mailben, esetleg néha érdemes telefonon is megkérdezni őket. Azon viszont ne háborodjunk fel, ha a törött szoftverünkhöz nem nyújtanak supportot!

   Szóval nagyon jó dolog az Internet kínálta információ szabadság, de legyünk körültekintőek, alaposak és kritikusak! Ne felejtsük el, hogy itt mindenki azt publikál, amit akar. Én is :)

   

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr311736277

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2010.02.26. 18:41:59

Találtam A/D blogjában egy, a témához erősen kapcsolódó írást:
www.menemszol.hu/hirek/a-relevancia-relativitasa/
süti beállítások módosítása