Előrebocsátom, hogy nem vagyok az E-MU reklámembere, hogy pár nap alatt mindjárt a második terméküket nézegetem. Azonban ezek az újdonságok most kerültek piacra, és ősi ösztönök azt súgják, hogy ha az E-MU új terméket hoz ki, azt érdemes megsasolni. Nagyon rövid ideig tudtam csak szórakozni az új49 billentyűs keyboarddal, ezért csak felületes impressziókat fogok egyelőre mondani.   

    Először is arra voltam kíváncsi, hogy a képekről és demókról már valamennyire ismert készüléket milyen filozófia mentén tervezte az E-MU, kinek szánták, mire jó? Azt gondolom, hogy a gyár a hatalmas mennyiségű hangkártya legyártása után már elég jól ismeri a célközönségét, az otthon zenét fabrikáló fiatalokat. A korábbi X-board a Shortboardhoz képest jobban fel volt szerelve kontrollerekkel, azonban nem volt benne hangkeltés. Az új keyboard viszont tartalmaz hangszíneket is. Találunk benne egy hagyományos GM hangkészletet, továbbá a panelről azonnal beváltható módon 64 "vintage" hangszínt: orgonákat, elektromos zongorákat, régi szintiket, stb. A GM készlet olyan, mint amilyennek a GM - nek lennie kell: jól megszólaltathatók rajta a standard midi fájlok, illetve jól jöhet, ha például hangszerelést csinálunk, és első vázlatként az ember nem fűz még be mindenféle kifinomult hangzást, hanem csak az alap garnitúrát használja. A panelen levő 64 hangszín között már vannak egészen emberesek is. Kár, hogy nem lehet belenyúlni ezekbe, de hát nem szintetizátorról, hanem kontroller billentyűzetről beszélünk, vagy ahogyan az E-MU emlegeti, performance keyboardról. Az elmondottak alapján már körvonalazódik is, hogy kik fogják ezt a keyboardot jól hasznosítani:

  • Például azok, akiknek nem túl izmos számítógépük van, és nem akarják azt még szoftver szintetizátorokkal is terhelni. Egy alap midi szekvencer program minden lájtos laptopon lefut, és még interfész sem kell, mert simán USB - n feldugjuk, aztán kész.
  • Jó lesz ez iskolákba, ahol a szolfézs és a kottázó szoftverek használatához egy ilyen keyboard nagy kincs. A két fejhallgató kimenet is praktikus. Ha egy oktatóteremben egy sereg géppel dolgoznak egyszerre, akkor nem szólhat minden hangszer egyidejűleg, ám a tanár vagy a diáktárs belehallgathat a dolgokba így is. A GM készlet, az egyszerű kezelés és a midi routolás szintén előny ezen a területen.
  • Lesznek emberek, akik vegyesen használják majd a beépített hangszíneket meg ugyanakkor szoftverszintiket is vezérelnek majd. A kontrollerek száma ugyan kevés, azonban én úgy tapasztalom, hogy ha nem liveactről van szó, akkor ritkán használ a nép egyszerre 4 - 6 kontrolnál többet. Arra pedig ez is elég. 
  • Lesznek, akik otthon a viszonylag szűkös helyen ezt a keyboardot fogják feljátszásra használni, fellépésekre pedig el tudják vinni magukkal - és nem csak midi keyboardnak, hanem másodbillentyűnek is.

      A billentyűzet az ebben az árfekvésben megszokott, egészen jól játszható, és a dinamika görbék segítségével jól testreszabható. A kezelő felület nagyon egyszerű. Azt hiszem, sokan emiatt fogják szeretni ezt a keyboardot. A dizájnt is nagyon minimálra vette az E-MU. Lesznek, akik szeretni fogják a cucc kinézetét, lesznek akik nem, mindenesetre elüt a mostani átlagos formatervektől. Engem valamennyire a 25 évvel ezelőtti Yamaha keyboardokra emlékeztet a bézs színű kasztni. Jópofák a random módon pislogó ledek, melyek a nyomógombok alatt azt az érzetet keltik, mintha valami öreg, glimmlámpás készüléket nyomkodnánk:)

     Fontos, hogy a készülék rendelkezik egy drót nélküli audio kimenettel is (PIPELine). Ennek elsősorban akkor van értelme, ha elemről használjuk, vagy koncert körülmények között nem akarunk kábelekben botladozni.

     Na, és még egy fontos dolog, hogy akinek rövid a Shortboard a 49 billentyűjével, az vegyen Longboardot! Utóbbi ugyanez a berendezés, csak öt oktávos kivitelben.

     Azt gondolom, hogy mivel univerzális, sokféle célra bevethető keyboardról van szó, a következő időszakban gyorsan népszerűvé válhat a legszélesebb körökben.

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr881767717

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

oscillator-77 (törölt) 2010.02.22. 00:15:42

Kedves népek:)
A héten megérkezett az E-mu shortboard 49 hozzám.
Le is teszteltem a gépet,és a következő a véleményem:

Mondom a pozitív és negatív tapasztalatokat az emu shortboardól.

Pozitívum:

-Viszonylag kényelmes billentyűzet
-Az X-állványon nem csúszkál,viszonylag stabil felépítésű
-A beépített reverb és chorus jól használható,és nem kell trükközni
gombnyomogatásokkal,hanem fixen dedikálva könnyen és gyorsan elérhető
-A Solina string vagy az oberheim OB-XA és egyéb szintihangok
használhatónak tűnnek,DE ezeknél a hangoknál is tudok negatívumokat
mondani

Negatívumok:

-CSAK octave transzponálási lehetőség van,Key Transpose nincs,ez egy
óriási hiba,ilyet a 20 évvel ezelőtti,illetve még régebbi
hangszereknél tapasztaltam

Hozzátenném hogy az E-mu X-board billentyűkbe benne van a key transpose funkció.
Tehát egy olyan billentyűzetbe képesek voltak betenni (amit alapvető dolognak tartok)aminek még hangja sincs.
A legszebb dolog hogy a gyártó ugyanaz,csak a shortboardnak van hangja,és abból mégis kihagyták a key transpose-t.

-A hagyományos hangszínek (zongora,orgona) borzasztó rossz,gyenge és
dinamikátlan,ez egyébként szinte az összes hangszínre is
vonatkozik,még a régi stílusú analóg szintihangokra is,egyszerüen
oktáv transzponálás nélkül az alsó oktávokban egyszerüen üres a sound
sajnos.

-A resonance potit hiába tekerem egy lenyomva tartott hangnál vagy oktávnál.
Csak akkor tapasztalható a változás ha újra lefogom vagy lenyomom a
hangot,vagyis,nem valósidejű a resonance.

-A hangerő poti nyikorog,gondolom súrlódik a pvc fólia a potifedő alatt.

-Ahol a billenyűk "befutnak" a hangszer kasznijába ott jól látható
hogy több helyen is ottmaradt valami sorlyaszerű valami.
Gondolom a kaszni öntésekor nem távolították el rendesen a sorlyát

-Dupláz minden billentyű,tehát ha hirtelen felengedem,és elrántom az
újjaimat bármelyik billentyűről az mégegyszer megszólal a leütött
hangon,vagy a lefogott akkordon.

Összegezve:

Elvileg használható hangszerről van szó,a key transpose-t kiagyni
óriási hiba volt az e-mu részéről,és a billentyű mechanika is lehetne
jobb.

Nagyjából a roland sh-201 el tartom hasonló kategóriának a
shortboardot,bár ott van bőséges kontrol,és a key transpose is
megvan,tudom hogy az egy VA szinti (ami nem is az igazából),ez meg egy
performance keyboard.

Nagyjából ennyi a véleményem a shortboardról.

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2010.02.22. 00:32:48

@oscillator-77:
Valószínűleg nem is vártam annyira átütő hangszíneket ettől a keyboardtól, nekem ezért nem okozott csalódást. A panelra kirakott hangszínek nagy része azért szerintem igenis használható. A GM pedig betölti a "GM" funkcióját :)
A transpose megint nem hiányzik. Transzponáljon a billentyűs, vagy kapcsoljon a modulon transzpozíciót!
A nyikorgó potik, a sorja meg a billentyűzet sajna a kínai technológiát minősítik. Viszont ezek valszeg használat közben becsiszolódnak.
A véleményem továbbra is az, hogy az árához képest jól használható és sokoldalú billentyűről beszélhetünk.

oscillator-77 (törölt) 2010.02.22. 00:50:50

@MidiTom:
Én sem azt írtam hogy nem használható a shortboard.
Személy szerint jómagam is hasznát fogom venni pár hangszinnek.
Árárhoz képest tényleg nem rossz kis cucc.

_kolléga_ 2011.07.15. 12:37:53

@oscillator-77 (törölt): hát vettem volna egyet, most olcsó, de hogy nincs transzponálás, ez nagyon gáz.