Gyógyítsuk, ami gyógyítható

Címkék: webshop szerviz

2010.04.23. 22:04

Néhány szó a szervizről


   Egykoron villanyos hangszerek javítgatásával és építésével keveredtem bele a zenei világba, és a kereskedelmi bizniszt csak jóval később indítottam. Úgy gondoltam, hogy a zenészek számára egyáltalán nem fogok rossz színben feltűnni, ha ismerem azon hangszerek meg hangosító cuccok belvilágát, amiket rájuk kívánok sózni. Valóban, a kuncsaftok számára megnyugtató volt, ha a gyári adatlapokon túlmenően tudtunk nekik olyanokat mondani, hogy figyu:

- ebben a készülékben a legspécibb D/A konverterek vannak, garantált a jó hangminőség

- jó ez az erősítő, csak tudod, kicsit gyenge a tápegysége, ezért  ne nagyon nyúzd!

- a cuccban levő DSP megegyezik ugyan az "X" készülékével, de nem tudod ugyanazokat az effekt programokat áttölteni

- a szintetizátorban a teljes hangkeltő panel azonos az "Y" szintetizátoréval, értelmetlen dolog tehát arról beszélni, hogy másként szól ... meg ilyenek.

    Magam is úgy vagyok, hogy ha műszaki cikket vásárolok, akkor szeretem azt olyan szakembertől megvenni, aki nagyon alaposan ismeri azt. Jó, hogy az ember megnézi a neten a specifikációkat, esetleg letölti a manualt, jó esetben ki is próbálja. Azonban egy jó szakember adott esetben még le is beszélhet engem a vásárlásról, holott én azt gondolom, hogy minden információt összebogarásztam, és tudom, hogy mit veszek.
    A marketingszemlélettel intravénásan beoltott "értékesítők" persze most azonnal véresre ráncolják a homlokukat eme ódivatú eszmék hallatán. Manapság a lényeg három szóban foglalható össze: "eladni, eladni, eladni!". Aztán hogy utána mi lesz, az már passz. Nekünk a szerviz arra is lehetőséget adott, hogy nagyon nagy mélységben megismerjük az elektronikus hangszerek felépítését, a tervezők filozófiáját, némelyik gyártóval közvetlen szerviz support kapcsolat alakult ki. Ez a tudás pedig arra ösztökél bennünket, hogy a fenti lihegős "eladni" szlogent kifinomítsuk, és arra próbáljunk koncentrálni, hogy KINEK MIT javaslunk megvételre. Elég jól ismerjük a portékát, próbáljuk megismerni a vásárlónk szándékait is! Nagyjából erről a filozófiáról beszéltem a hangosítással foglalkozó bejegyzésben is.
    Itt pedig álljunk meg egy pillanatra, mert teljesen más irányba kell kanyarodnunk, a webshopok felé. Hogy jön ez ide? Egyszerűen. Amikor egy webshopban megveszek valamit, akkor a netről, haveroktól, innen-onnan összebogarászott infók alapján kiválasztok egy viszonylag bizalomgerjesztő és olcsó webshopot, kattintgatok párat, és megjön a cucc. Ha a készülékről beszerzett információim helytállóak, akkor nagyjából jól is döntöttem, megvan, amit kívántam. Nekünk azonban egy elég érdekes megfigyelésünk van a webshopos vásárlókkal kapcsolatban. Hangszerekről beszélek most, lehet, hogy más területeken más a helyzet. Úgy látom, hogy a webshopban vásárlók két élesen elkülönülő rétegre bonthatók. Az egyik a zsír profi. Hajszál pontosan tudja, hogy mi kell neki, tisztában van teljesen a készülékkel, tudja, hogy mire fogja használni. Neki pusztán az a lényeg, hogy a létező legolcsóbb áron hozzájusson a berendezéshez. A másik réteg pedig jórészt olyanokból áll, akik nagyon tájékozatlanok, lehet, hogy nem is nekik kell a hangszer, vagy berendezés, hanem ajándékba. Ők nagyon óvatosak, lehet, hogy nem rettennek vissza egy picit magasabb ártól sem, csak legyen a termék tutira jó, és a webshop teljesítse a kívánt dolgokat, szállítási határidőt, egyebeket.
   A zenészek többsége pedig hangszerboltban vagy hangtechnikai szaküzletben vásárol. Vagy a hozzá csatlakozó webshopban, ha már ismeri az üzletet. Mi azt látjuk, hogy minden netes vásárlást 3-4 e-mail váltás és telefonálgatás előz meg, nagyon sok mindenről szó esik az előzetes tájékozódás keretein belül. Azért sem csináltunk mindeddig webshopot, mert az eddigi netes eladásainknak jó, ha a 10%-a realizálódhatott volna úgy, hogy a kedves vevő belevágja a kiszemelt árut abba az ominózus bevásárlókocsiba. Ráadásul ennek a fele is kikerült volna, miután valahogy kiderül, hogy neki nem jó az .
   Mindezek ellenére már évek óta mi is törjük a fejünket egy jól használható webshopon, már csak a profi törzsvásárlóink kedvéért is, akik rutinosan és átgondoltan meg tudják ejteni a vásárlásaikat akár az éjszakai órákban is, minket pedig kicsit tehermentesítene a sima e-mailes megrendelések feldolgozásának munkája alól. Az a baj, hogy én nem nagyon akarok olyan webshopt létrehozni, amiben magam is ne vásárolnék szívesen. Nagyjából persze megvan a fejünkben a séma, de a jelenlegi egyszerűbb webshop-motorok távolról sem felelnek meg a célnak. Az igazi kérdés az, hogy miként tudnánk a szakmaiságot és a "mi szeretünk ezekkel a cuccokkal foglalkozni" feelinget belecsempészni egy viszonylag merev rendszerbe, hogy az működjön is? Például bátran lebeszélni valamiről a vevőt, ha láthatóan nem jó irányban gondolkozik. Itt különösen a vásárlók korábban említett, nem hozzáértő csoportjáról van szó. 
    Több webshopban adott a lehetőség, hogy a megvásárolt berendezést vissza lehet küldeni abban az esetben, ha mégsem tetszik, vagy nem felel meg. Ezt a törvény is előírja bizonyos keretek között. Azt azonban tudni kell, hogy a hangszerek és a hangtechnikai eszközök még - szerencsére - nem tartoznak bele a teleshopokban kínált masszírozó turmixgépek és a minden fájást elmulasztó, olvasólámpaként is használható csodakenőcsök világába. Utóbbiak árát eleve úgy találják ki, hogy ha a morcos vevők a szétpostázott áru felét visszaküldik, és visszakövetelik a pénzüket, akkor még mindig nagy legyen a profit. A mi filozófiánk továbbra is az, hogy:

  1. gondold ki, mit is szeretnél!
  2. kérdezz minket, megmondjuk, mi a véleményünk, segítünk a választásban és a döntésben
  3. mérsékelten alkudozhatsz is néha
  4. ha eldöntötted, hogy mi kell, akkor vásárold meg!
  5. használd boldogan, ha pedig problémád van, akkor kérdezz!

    Igen, mert van kitől kérdezni, van hova telefonálni, van hova bemenni érdeklődni. Tudod előre, hogy mi a teendő garanciális hiba esetén, és tudod azt is, hogy a garanciaidő letelte után is van hova fordulnod. Itt kanyarodnék vissza a szerviz kérdéséhez. A kínai csodakütyük elterjedtével kialakult az egyszer használatos termékek bő választéka, amiket külső megjelenésük nem különböztet meg a funkcionálisan hasonló, de "rendes" termékektől. Ezzel kapcsolatban már egyszer kifejtettem a véleményemet. A komolyabb, drágább készülékek és hangszerek azonban valamilyen szinten még mindig szervizelhetők. Számos nagy cég viszont a szervizt merő logisztikai tevékenységgé alakította át. Vagyis küldjük el a cuccot javításra, majd valami történik vele, aztán egyszer majd visszaküldik. Szerintem mindenki ismerősi körében volták már ilyen notebookos, monitoros, stb. kalandok. Ehhez képest azt gondolom, hogy jó úton járunk, ha a vevőinknek egy folyamatos szervizhátteret tudunk garantálni, biztosítva azt, hogy a lehető leggyorsabban megjavítva kapják kézhez a hibás berendezést. Számtalan példát tudnék mondani arra is, amikor a kedves ügyfél olyan hangszert hozott be garanciális hibásként, aminek semmi baja nem volt, csak véletlenül elnyomkodott rajta valamit, és tíz perc alatt visszaállítottunk mindent. Vagy más esetekben egy primitív hibát az importőr szakszervizének jóváhagyásával akkor is mi orvosoltunk, ha éppen nem mi voltunk az illető cég márkaszervize. Mindenki jobban járt, mert a kuncsaft este már zenélhetett, a márkaszerviz mentesült egy meló alól, nekünk pedig nem kellett ellogiszikázni és visszavarázsolni a készüléket. 

   A profi szerviz munka valódi intellektuális tevékenység. Izgalmas, kihívásokkal teli, és örül is az ember, amikor a végén sikerül a növekvő entrópia ellen hatva visszaállítani valaminek a működését :)  Hogy ennek érdekében mennyi energiát kell befektetni, az már egy másik kérdés, és a piaci viszonyok döntik el, hogy érdemes-e egyáltalán valamivel szerviz szempontból foglalkozni? 
    Mi mindenesetre egyelőre javítjuk, ami javítható, gyógyítjuk, ami gyógyítható, aztán, ha már senki nem akar semmit szervizbe hozni, akkor kiadjuk az emlékiratainkat. Tevékenységünk Lali barátunkat pár éve egy ilyen remekmű megalkotására ihlette:

 Már csak ezért is megérte szervizt nyitni :)

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr361946800

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.