Kedves V.I.P. ügyfelünktől, Glaser Pétertől kaptam az alábbi írást, azzal a felhatalmazással, hogy közzétehetem a blogban. Péter nem csak kiváló muzsikus, hanem elismert stúdiós is, akinek a nevéhez számtalan produkció rögzítése, keverése és masterelése kötődik.
    Aki dolgozott már nagyobbacska stúdióban (akár mint hangmérnök, akár mint zenész) az nagyon jól tudja, hogy a monitorozás megoldása hihetetlenül fontos. Ha a művész, vagy a technikus nem PONTOSAN azt hallja, nem PONTOSAN ugyanúgy, mint amit kéne, az balhé a köbön: idegesség, hibázás, görcsölés, veszekedés, és nagyon sok felesleges munka. Péter most a meglevő rendszerét konfigolta át, feláldozva néhány INPUT csatornát, teljessé téve viszont a rugalmas monitorozást. A következő szöveg a laikusok számára lehet, hogy kissé lila ködbe vész, de nagyon jó tippet adhat azoknak, akik hasonló eszközökkel rendelkeznek nagyobb stúdiókban.

    Nagyon szépen köszönjük Péternek az anyagot, és arra bátorítok mindenkit, akinek hasonlóan hasznos megfejtései vannak, írja le nekem, és örömmel teszem közzé a Bitzenede blogon!


Van nekem egy Tőletek 2005-ben vásárolt gépem, ami azóta több átalakításon is átesett és még mindig tökéletesen üzemel.


2 db RME HDSP 9652 hangkártya van benne, ami sokáig (kisebb-nagyobb hibákkal) szinkronban futott együtt, lehetővé téve 48 sáv egyidejű felvételét (és lejátszását).
Aztán megunva a fent említett soha meg nem fejtett hibákat, úgy döntöttem, ill. a tapasztalat is ezt mutatta, hogy elég nekem a 24 sávos (egyidejű) felvétel, viszont ha már benne van a 2 kártya és a hozzátartozó RME software, a 2. kártyát elhasználom monitorozásra, amit eddig (kissé öszvér megoldással) a pulton csináltam.
De hogyan ?
Ha CUBASE-t használom, akkor akármilyen kicsire is állítom, akkor is ott lesz a jó öreg latency…
Ha nem azt használom, akkor hogy osszam el a jelet a felvétel, a visszahallgatás, ill. a monitorozás számára?
Digitálisan ? (Optical ADAT 8) Hát, izé… Erre nem találtam jó megoldást.
Aztán a következő – analóg - megoldást választottam:

A keverőbe (SOUNDCRAFT SAPPHYRE) beérkező jel a DIRECT OUT –on keresztül (TAPE SEND) elmegy az első 3 db Behringer ADA 8000 –be, onnan ADAT Optical on elmegy a gépbe (RME), onnan az optikain visszajön, ez által a felvételre egy (beszintezett), de teljesen „érintetlen” jel kerül.
Az ADA 8000 hátuljában lévő XLR OUT –okon megjelenő jelet - ami a keverő felé, visszafelé tart (TAPE RETURN) - fizikailag kettéosztottam, az egyik ága valóban megjelenik a keverőn és ott csatornánként tudom fogadni, ill. hallgatni,
EQ-zni, stb.
A másik ága viszont elmegy egy PATCH panel hátuljába, ahonnan elmegy a második 3 db ADA 8000 LINE IN –jébe, onnan pedig optikain a másik RME kártyába, onnan pedig optikain visszaérkezve, megjelenik az XLR OUT –okon, amikből a software-s kiosztás szerint eljut végső állomáshelyére, a fülhallgató erősítőbe.

A PATCH panelra azért van szükség, mert a monitorozásnál sokszor előfordul, hogy a zenész-kolléga kér bele EQ-t netán kompresszort, stb.
A PATCH panel HALF NORMAL állásban van, így a hátsó „A” és az első „A” ponton, ill. a hátsó „B” és az első „B” ponton ugyanaz a jel jelenik meg.
Ha ide quasi INSERT pontként használva ráfűzünk egy külső vasat, EQ, COMP, stb., akkor csak a fülhallgatón megjelenő változást tudunk előidézni. Ez sem a felvételt, sem pedig a hangmérnök visszahallgatási viszonyait nem befolyásolja.
Ezen kívül 2 másik dolgot kellett még megoldani, a TALKBACK ill. a zengető (REV) kérdését. Erre elhasználtam 1 + 2 csatornát, mivel ezek csak akkor működnek, ha már „megjárták”  a keverőt. Mivel azon szabályzom őket.
Így nekem is van zengetőm, meg nekik is…

Valószínűleg első olvasásra kissé bonyolultnak, netán barkács megoldásnak tűnik, de a több mint 1 hónapi tapasztalat az mutatja, hogy jól működik. A jel kissé veszt az erejéből, de csak a füleseknél, amit vagy egy hangosabb fülessel, vagy egy jobb erősítővel könnyedén pótolhatunk.
Bár elég sok kábelt kellett gyártani, ami elég idegölő feladat, megérte, mert a végeredmény 12 (!) független, latency mentes, sztereó út (csak fülhallgató erősítő kérdése), amit az RME software-ével tudunk szabályozni, hangerő és panoráma szinten. És persze a 8 preset felhasználásával el is tudjuk menteni.
Ez a remek kis software a kártya feltelepítésével együtt jár, de soha nem használtam.
Kis ráfordítással (1 db Patchpanel, + 1 db ADA 8000, hiszen volt már 5 db a 2 hangkártya etetéséhez) óriási fejlődést értem el, mert megszűntek a szinkronhibákból eredő kis kellemetlenségek, a visszahallgatásnál bármibe bele tudok hallgatni, a zenészek boldogok, hogy bármilyen arányt kérhetnek, ki kér takt-jelet, zengetőt, ki nem kér, stb.
Egyszerűen használható, csak arra kell vigyázni, hogy az ablaknak aktívnak kell lenni, ill. hogy amikor a CUBASE-t használom, akkor annak az ablaknak kell „világítania” mert amikor rányom az ember, elsőre nem történik semmi… Ismerős?
Én „Always on top” állásban használom, mert hála a 2 db 22” Wide monitornak, van elég hely…

Remélem, érthetően írtam le, nálam bevált, kényelmesen és egyszerűen nyújt megoldást a sok utas igények kielégítésére. Mindenkinek, akit érint, váljék egészségére!


Glaser Péter
2010. május 13.
www.star-track.hu
 

 

 

Lábjegyzetként annyit, hogy ez az 5 éves PC, amin Péter dolgozik, ma már kávédarálónak tekinthető, azonban nehéz kirobbantani Péter alól. Azt mondja, amíg működik, addig jó.  Nem volt semmiféle szinkron gond, amíg csak egy RME kártya volt a gépben, Péter azonban hozzájutott egy másodikhoz is, és attól kezdve időnként nehezen megfejthető dolgokat produkált a cucc. Az RME ugyan deklarálja a több kártya együttes használatát, a gyakorlatban azonban nem mindig rózsás a helyzet. De ez egy másik sztori.

Továbbá megkíméllek most benneteket attól, hogy egy ákombákom rajzot közreadjak, de számomra is akkor lett tiszta ez a routolás, amikor egy papírlapra leskicceltem a leírtakat.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr12010600

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.