Nemrég írtam a hordozható számítógépek zenei alkalmazhatóságáról pár sort. Egy megjegyzés erejéig szót ejtettem arról is, hogy vannak, akik a notebookot hangszer helyett, helyesebben szoftver szintetizátorok futtatása céljából viszik a színpadra. Emlékszem, hogy 7-8 évvel ezelőtt valamelyik fórumon elég éles vita folyt arról, hogy mennyire életszerű erről egyáltalán beszélni. A notebookok a mai viszonyokhoz képest sokkal kisebb teljesítményt nyújtottak, de valljuk be, hogy a rajtuk futtatható standalone vagy plugin hangszerek is eléggé kezdetlegesek voltak. Szóval eléggé experimentális dolognak minősült a kérdés, vagyis mindenki a saját bőrén próbálta ki, milyen hátulütőkkel jár a laptop muzsikálás.

   Ma már elég sok produkcióban feltűnik a laptop a színpadon. Az egy másik kérdés, hogy mi célból? Van ugye, amikor a sztereóra lekevert, koncertre lemasterelt zene erről szól. Ugyebár a playbackelőknek is meg kell élniük valamiből, csak arra ügyeljünk, hogy jól tudjunk különbséget tenni a bedugatlan hangszerekkel ugráló előadók és a zenészek között. A kérdés azért sem egyszerű, mert bizonyos helyzetekben virtuóz muzsikusokat láthatunk playback haknin, vagy tévé showban "úgycsinálni". Vannak, akik atombiztos koncerteket adnak, előre frankón felvett énekkel. Semmit sem bíznak a véletlenre.  Ez már egy külön ügy, aminek vannak technikai, szervezési és megélhetési okai. A kérdés messze túlmutat a mostani témánkon.
    Vannak aztán olyan bandák, ahol a zenei alapok egy része soksávos felvétel formájában van a laptopon, a színpadon levő zenészek erre muzsikálnak illetve énekelnek élőben. (Jó ez a magyar "élőben" kifejezés, amit az angol "live"-ból vettünk át. Aki él, az muzsikál... Oké, ne bonyolódjunk ebbe bele :)
    Néhány esetben a notebook nagyon ártatatlan szerepet tölt be a színpadon: vezérli a kütyüket. Kiválóan meg lehet csinálni az effektek, gitárerősítők, szintetizátorok programjai közti váltást a zeneszámok között és számokon belül is. Akár a fényeket is vezérelhetjük "egy füst alatt". Ez valóban nagyon kényelmes és hasznos funkció, csak arra kell vigyázni, hogy ha valaki menet közben ront, vagy elhúzódik egy improvizáció, akkor oda van a produkció, mert szétcsúszhatnak a dolgok. Ha nincs külső technikus, akkor akár egy digitális keverő vezérlését is a zenéhez illeszkedően automatizálhatjuk a gépről. Persze a fenti okok miatt egy figyelmes technikussal ekkor is többre megyünk, hiszen bármilyen váratlan szituáció esetén kézben tudja tartani a helyzetet.
    Visszatérve a "laptop hangszer" kérdésre, a gépigényt és a techikai részeket már nagyjából a múltkor körbejártuk. Nem esett akkor szó a gyakorlati dolgokról. Mert ugye kell nekünk még egy jó midi billentyűzet is, a szükséges kontrollerekkel. A laptopot okosan úgy kell elhelyezni, hogy amikor programot, hangszínt váltunk, akkor lehetőleg ne nyakatekert módon lehessen hozzáférni. Szerencsés, ha a gép a midi billentyűzet felett van. Azonban ekkor takarja a zenészt a felhajtott display a legjobban, és ekkor van a legnagyobb esély arra is, hogy egy lógó drótnál fogva valaki lerántja a készüléket.  Láttam már flightcase-be ágyazott notebookot is, egy vastag szivacs lapba vágott lyukban ült a gép, gondosan ki vagdosták a csatlakozók helyét is. Azonban szellőzés egyáltalán nem volt, a hőleadás ilyenkor tragikus, a gép halálra van ítélve ezzel a megoldással.
    A színpadon használt zenei laptop esetében talán a leglényegesebb dolog az, hogy gyorsan és egyszerűen tudjunk preseteket, adott esetben hangszereket váltani. Ehhez egy kicsit másként kell előkészülni, mintha "rendes" szintetizátort vinnénk a buliba. Különösen akkor válik komplikálttá a dolog, amikor a fentebb már említett soksávos zenei alapokat és az élő játékra használt szoftveres szintetizátor (dob, gitár, általában hangszer) egy gépről akarjuk előcsalogatni. Ilyen esetben csábító valamilyen VST host (klasszikus esetben Cubase) használata. De ne felejtsük el, hogy különösen soksávos, nagy bitmélységű, magas mintavételű frekvenciával rögzített projektek betöltéséhez még izmos gépen is szükség lehet akár pár percre is. Egyszerűbb anyagokat persze egy korszerű gép 5-10 másodperc alatt belapátol.
    A fenti Kraftwerk képet azért vágtam ide be, mert ők is Cubase-t használnak a koncerteken a laptopjaikon. Ha az ember belegondol, hogy ők a '70-es évek óta milyen technikai átalakuláson mentek át, hát, elég érdekes következtetések adódnak...
     Még egy érdekes linket mutatok Goran Bregovic zenekarának tavaszi zalaegerszegi koncertjéről. A Kraftwerktől a lehető legtávolabb álló stílusban muzsikáló Wedding & Funeral Orchestra  nagy sikerű bulijáról a Zalai Hírlap tudósított. A cikkhez kapcsolódó képgalériában jól látható egy "almás laptop", de nem igazán tudom, hogy azt Goran mire használta. Ha valaki ott volt a koncerten, és kifigyelte, akkor megoszthatná velünk a tudását!

    Végezetül egy fontos tanács. Buli előtt kapcsoljuk ki az automata frissítéseket, MSN-t, Skypot, egyéb netes izéket, a legjobb mindennemű kommunikációt letiltani. Elég gáz az, ha buli közben feljönnek mindenféle ablakok, pláne, ha még hangjelzések is kísérik :) 
    Elmesélek egy saját sztorit. Egy koncerthangosítást oldottunk meg valahol, és előtte kérdeztem a helyi technikus srácot, hogy nincs-e wifi, mert meg szeretnék valamit nézni a neten. Előző napon ment. Mondta, hogy elvileg van, nincs is kódolva, működnie kéne. Azonban nem látta a gép hálózatot, és a dologról meg is feledkeztem. No, aztán elindult a műsor, a notebookon pedig rögzítettem az anyagot. De akkor még a kimenő csatorna is be volt keverve. Egyszer csak a produkcióba furcsa hang vegyült, bár épp egy jó hangos részletbe, így a zenészeken, meg rajtam kívül nem sokan vették észre. Tudjátok, az a jelző hang (blutty), mikor Skypeon az ember üzenetet kap. A rendes technikus srác beüzemelte nekem a wifit, és naná, hogy az ismerősök azonnal rámakadtak a Skypeon :)  
 

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr562132258

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DiliQtya 2010.07.06. 09:52:22

Megint előjön a "ha hangszerként használjuk, akkor semmi másra" szabály :) Belinkelnék ehhez egy laptopmestert ha nem gond:
www.youtube.com/watch?v=62piHzob4q0&feature=player_embedded

mr_elliot 2010.07.06. 20:30:14

Bennem ez a bolgbejegyzés kristályosította ki hogy egy tökéletes egyenlőségjelet lehet tenni e blog szerzője és a ménemszól blog közé(biztos van még sok más is de nálam ez a két fő példa). Mindkét oldalon gyakorlatilag burkolt vagy burkolatlan marketingstratégiát vélek felfedezni tulmisztifikált szakértők részéről. Egy valamire szeretném felhívni az olvasók figyelmét: nagyon komoly fenntartásokkal kezeljenek olyan blogokat, írásokat amelyeket valamilyen bolttulajdonosok vagy boltok felső vezetői írnak, mivel ezeknek az embereknek 99% a csak a saját profitjuk érdekli és még ha jó szakértők is akkor is az eladás lesz a fő szempont.... Nem akarok senkinek ellenreklámot csinálni mert a példámban felhozott mindkét üzletben valódi szakértők dolgoznak/vezetik csak néha olyan cikkek látna napvilágot ami a teljesen kezdő tömegek tudatos félrevezetésén alapul ,de legalábbis az összezavarásán. Az ilyen cikkekben a nem kellően hozzáértő soha nem kap pontos útmutatást csak zavaró infókat aminek az a végkifejlete hogy gyere hozzánk majd mi segítünk... nem állítom hogy nem képesek rá csak ha nincs az ember eléggé képben könnyen becsaphatják. mindenkinek kívánom hogy sikeresen rágja át magát a dezinformációs tengeren minél kevesebb veszteséggel (az biztos lesz de jobb ha kevesebb mint több :D )

ps igen kráftwerk is kjubézt használ 100 éve és a syncopia, magyarország legszebb weboldalán rendelte meg pont

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2010.07.06. 22:34:57

@mr_elliot:
Kedves Mr_elliot!
Köszönöm az igen értékes hozzászólást! Pár dolgot ugyan nem értek benne, de ez valószínűleg az én hibám. Talán azért nem árt, ha kicsit megnézzük, hogy mik is azok a pontok, amelyeknek a megértése számomra problémás! Érdekes dolog a Bitzenede és a Ménemszól, illetve köztem, meg A/D között hasonlóságot felfedezni. Nyilvánvalóan mindketten beleástuk magunkat a zenei elektronika egyes részeibe, és azt hiszem, talán nem olyan nagy hiba, ha a tapasztalatainkat, véleményünket másokkal is megosztjuk. Törvényszerűnek tartom, hogy Ádámmal egy csomó dologban ugyanazt mondjuk, mert ha egy adott tárgykörben teljes szakmai konszenzus van, akkor valószínűleg ostobaságot beszélnénk, amennyiben ezzel ellentétes véleményt fejtenénk ki. Ugyanakkor több témában is eltér az álláspontunk, azonban vele szakmai ügyekben tárgyszerűen lehet vitatkozni. Aztán a szakma meg az idő majd eldönti, hogy melyikünk látta jobban a dolgokat. A két blog stílusa is alapvetően eltér. Igazából azt sem tudom, hogy ezt a "felismerést" miért pont a notebookok színpadi alkalmazásával kapcsolatos bejegyzésem váltotta ki.
Azt pedig teljesen nyilvánvalónak tartom, hogy a legmélyebben azokhoz az eszközökhöz értünk, amelyeket forgalmazunk, vagy megfordítva, azokat az eszközöket forgalmazzuk, amelyekhez értünk, és jónak, korszerűnek, értékesnek érzünk.

Nem értem a problémát. Áruljunk olyan cuccokat, amelyekről csak lesújtó kritikákat lehet írni, vagy mivel történetesen forgalmazunk valamit, akkor kussoljunk, mert csak dezinformáció jelenhet meg a blogunkon? A Ménemszól szerzői nevében persze nem akarok dumálni, de pl. ők üzemeltetik az egyik legszínvonalasabb hazai elektronikus zenei fórumot is. Ha ott, vagy akár a mi fórumunkon is megjelennek félrevezető infók, akkor az tutira nem a fenntartók szándéka szerint való, hanem a web2 sajátossága. Ha mindent kimoderálunk, akkor értelmetlenné válik az egész.

"csak néha olyan cikkek látna napvilágot ami a teljesen kezdő tömegek tudatos félrevezetésén alapul ,de legalábbis az összezavarásán" - no, ezt a részt viszont erősen kikérem magamnak, és nagyon szeretném, ha valami konkrétummal alátámasztanád, hogy kit, mikor és mivel vezettem félre, mert ez nagyon súlyos vád.

"Az ilyen cikkekben a nem kellően hozzáértő soha nem kap pontos útmutatást csak zavaró infókat aminek az a végkifejlete hogy gyere hozzánk majd mi segítünk... nem állítom hogy nem képesek rá csak ha nincs az ember eléggé képben könnyen becsaphatják"
Bizony, képesek vagyunk rá, hogy segítsünk, és meg is tesszük rengetegszer. A szakmai kapcsolat alapján emberi kapcsolat is kialakul, és szerintem nagyon hülye az a kereskedő, aki a legkisebb mértékben is a becsapásra, mint stratégiára épít. Az ezzel kapcsolatos gondolataimat ebben a bejegyzésben írtam le:
bitzenede.blog.hu/2010/05/26/antimarketing

A weboldalunkat illető finom iróniát értem. A baj az, hogy te nem tudod, hogy miért nem tudtunk ezzel az utóbbi időben foglalkozni. Egy csomó ember azért szerencsére megbocsátotta nekünk, hogy lepusztult az oldalunk, és kitartott mellettünk. Mások meg akkor se nézegetnék egy falusi hangszerbolt szájtját, ha az szuper csilivili, 50 ember által szerkesztett portál lenne.

A blogról pedig annyit, hogy kaptam egy csomó nagyon pozitív visszajelzést. Többen mondták, hogy örültek annak, hogy foglalkoztam ezzel vagy azzal a témával, illetve kértek, hogy írjak még jó pár aktuális dologról. Tehát egyelőre folytatom :)

Ha bármelyik bejegyzésben, bármelyik megállapítással nem értesz egyet, akkor szívesen meghallgatom a véleményedet itt a kommentek között.

pixlala 2010.07.06. 22:48:59

Tyűűűűű, ...ez ám a paprikás hangulat! Action van!!!
Beszálok. Kit kell ütni?! ...

Végre valami izgalom!
:)))))

smoog 2010.07.07. 18:57:10

Akkor most egy kis szünet a következő menet előtt!
Goran Bregovic vs maci:

A koncerten alapvetően nem a teljes Szerbia Ólsztár Orcsesztra játszott, hanem egy kisebb formáció, s így néhány dal teljes és dinamikus megszólalása veszélyben volt!Ezért bizony etno r'n'r ode vagy oda, bizony néhány dalban alapok mentek az almásládából.Főleg dob groove-ok, de helyenként bővebb arrange-ok.Sőt, az egyik dalban, még egy miféle sub basszust is nyomott élőben a hangmérnök a klaviatúrán!Szép volt.De a lényeg nem is ez, hanem a hangmérnök az a Vlado Dezintovic volt, aki egyben a a szarajevói Dobro Muzika hangszerbolt tulajdonosa, és csak úgy adott kedvezményt a Macbook-ra, ha ő kísérheti Gorant, valamint csak ő teheti fel töltőre a sápatag gyümölcsös noteszt.Ráadásul én árultam el Goran-nak, hogy az Apple amerikai cég, mert Vlado azt adta be neki, hogy Eszéken gyártják egy manufaktúrában.
Amúgy meg volt szerencsém egy exkluzív interjút készíteni Brego-val, aki tényleg egy igazi rock'n'roll arc és tök jellemző, hogy a hotelben mindössze egy emelet séta után olyan dolgokat tudtam meg róla, amiket egyik bio-ban sem.Persze az is lehet, hogy kamuzott, hogy a másnapi koncertre még egy belépőt el tudjon adni, s hogy jó esetben még cd-t is vegyek tőle, természetesen zsebbe fizetve.Na aztán cd-t s vettem, s mivel forgattunk, jegyet sem vettem.És még az is lehet, hogy mégsem kamuzott.Én viszont lehet, hogy igen, úgyhogy vigyázzatok:)!
Smoog

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2010.07.07. 19:26:54

szok@smoog: Unokaöcsém erre szokta azt mondani, hogy: E!
:)