A praktizáló zenész fájdalmainak nagy része a színpadi monitor rendszerhez, illetve az azt üzemeltető technikushoz kapcsolódik. Azt is látjuk, hogy a kezdő csapatok esetében nagyon sok kérdés merül fel a jó monitorozási gyakorlatot illetően. A témával tehát mindenképpen foglalkozni akartam. A színpadi monitorozás azonban igen összetett dolog. Külön kéne beszélgetni a kisebb és a nagyobb létszámú, különféle felállású bandákról. Mi van akkor, ha nincs külső keverés, hanem a színpadról kell mindent megoldani? Mi van, ha van külső keverés, de erősen korlátozott a visszamenő effektutak száma? Hogyan célszerű megoldani a fő keverésen (FOH) kívül a monitor keverést, ha erre van lehetőség? Mikor és kinek jó a fülmonitor rendszer? Mik a hátulütői? Csak pár olyan kérdés, amik közül egyet is jó sokáig tart kivesézni.
    Most egy olyan apropóból vettem elő és melegítem fel a témát, hogy hamarosan Magyarországon is kapható lesz a Movek MyMix nevű monitor rendszere.

    Ez a rendszer hasonlít is, meg nem is az eddigi monitorozási technikákhoz használt összeállításokhoz. A leglényegesebb elem az, hogy a zenészek közvetlen közelében ott van a képen látható kontroller. Rárakhatjuk a gitárerősítő tetejére, a dobkarámra, énekesek a mikrofonállványra is elhelyezhetik. Az egyes kütyük ethernet kábellel (Cat5) csatlakoznak egy közönséges switchen keresztül egymáshoz. Innentől már nem lehet szidni a technikust, mert mindenki magának állíthatja be, hogy saját magából, illetve a zenésztársaiból külön - külön mennyit akar hallani. Az egyes készülékek kimenetére rácsatlakoztathatók a hagyományos lábmonitor ládák (aktív monitorok, vagy erősítő + passzív monitor), de természetesen a fülmonitorok is, drótos, vagy drótnélküli kivitelben egyaránt.
A képen egy olyan vegyes összeállítást láthatunk, amelyben a zenészek egyaránt használnak hagyományos lábmonitor hangfalakat, vezetéknélküli monitort, és sima fejhallgatót is. Ezek azok a szituációk, amikor a hagyományos monitorkeverés mellett a technikus szép lehet, de okos nem.
    A rendszernek számos előnye van. A zenészek beálláskor belövik a számukra optimális monitor arányokat, hangerőket, hangszíneket, és koncert közben ehhez már csak alig kell hozzányúlni. Lerövidülhetnek tehát a beállások, a technikus feladata pedig arra korlátozódik, hogy a nézőtéren legyen tökéletes a hangzás. A készülék menürendszere egyszerű, jól látható, "zenésznek való". Praktikus dolog, hogy a készülékeket el lehet látni névvel, pl. "Pisti ének", "Szinti1", "Dob", "Basszus", stb., így ha valamin változtatni akarunk, akkor nem azon kell spekulálni, hogy mihez is nyúljunk? Az ethernet kábeles kapcsolódás olcsó, egyszerű vezetékezést eredményez, és nem növeli túlzottan a színpadi kábeldzsungelt. POE switchet használva még tápegységet sem kell használnunk, mert az ethernet kábelen keresztül megkapják a készülékek a tápfeszt is. Digitális készülékről lévén szó, szinte magától értetődik, hogy programozható, különféle profilokat tárolhatunk benne. Nagyon praktikus tehát azoknak a zenészeknek, akik több formációban is játszanak, vagy a csapatuk többféle felállásban is szerepel. A kütyübe SD kártyát dugva akár demófelvételt is készíthetünk a próbán, ami szintén egy praktikus dolog.
    Mondhatjuk tehát, hogy az új rendszer forradalmian átalakítja a megszokott színpadi monitorozást, és hatalmas könnyebbséget jelent a fellépő muzsikusoknak. A szakma azonban még egy kicsit kivár a hurrázással. Van ugyanis pár olyan momentum, ami elgondolkodtató, és majd a gyakorlat dönti el, hogy a zenészek és a technikusok miként fejtik meg az új rendszer által felvetett kérdéseket.
     A szokásos színpadi felállás szerint a zenészek bedugják a mikrofonjaikat a stageboxba, a hangszereket pedig szükség esetén DI-boxokon keresztül csatlakoztatják ugyanoda. A monitor jelutak is ide jönnek vissza, ha nincs külön monitor keverő. Most valamilyen módon biztosítani kell, hogy minden jelforrás (mikrofon és hangszer) jele eljusson egyrészt a stageboxon át a keverőbe, másrészt közvetlenül a MyMix monitoregységbe. Ehhez pedig Y-kábelre vagy splitterre lesz szükség, és a technikusok egyikért sem rajonganak. Nagy rendszereken elképzelhető, hogy a keverők Direct Out-jából megy vissza a jel, de ez nagyon sok visszatérő csatornát leköt, és a hibalehetőségek száma is nő. Némely esetben persze lesznek egyszerű megfejtések, mert pl. ha a gitáros az erősítő elé tett mikrofonnal megy a nagy rendszerre, vonal kimenetről pedig a monitorba, akkor máris egy kérdés letudva. A billentyűsöknél szintén szóba jöhet THRU-s DI-box, mint egyszerű megoldás. Ahol pedig eddig is külön monitor keverés volt, ott valamilyen formában már eleve megtörtént a jelutak szétosztása.  Szóval jól átgondolt módon ezt azért meg lehet szervezni.
    Felmerül aztán az újabb földhurkok veszélye, ami persze összefügg az említett Y-kábelek és egyéb illesztő tagok használatával. Ez a kérdés is megoldható, csak tipikusan nem az az ügy, amit a buli kezdete előtt 3 perccel szeretnek a technikusok intézni.
    A legnagyobb problémát mégis abban látom, hogy ezek után a zenészek nem szidhatják  majd a csapnivaló monitorkeverésért a technikust meg a roadokat. Ha nincs bűnbak, akkor pedig nem is igazi a koncert :)

 

     A MyMix magyar nyelvű ismertetője letölthető itt.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr112150070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pixlala 2010.07.13. 23:33:45

Valóban okos jószágnak tűnik! Ami számomra egy kicsit fura az az, hogy valamiféle vezeték nélküli megoldást is lehetővé tehettek volna a fejlesztők. Az amúgy, sokszor átláthatatlan kábeldzsungelt ez a kütyü csak növeli. És ami szerintem fontos, ismét egy kütyü amit meg kel tanúlni kezelni!?... Bármilyen künnyű és felhasználóbarát is a szerkezet, akkor is egy újabb szerkentyű amivel elkell bánni. Kicsit a gyógyszergyártók módszereihez kezd hasonlítani a zenei piac is. Sokminden van a piacon, de eddig is megvoltunk nélküle. Ha "be(meg)vesszük", tanúljunk meg a szövődményeivel is élni. Mellékhatás mindig van, max. nem azonnal jelentkezik! Előbb-útóbb valami nyavalánk lesz tőle! Pl.: idegbaj.

Mellékhatások tekintetében kérdezze meg hangszerboltosát vagy asszisztensét.

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2010.07.13. 23:57:07

Alapvetően hasznosnak érzem én ezt a rendszert. Amikor januárban a NAMM Shown bemutatták, ezt mondtam, na, elértünk a fejlődésben idáig is! A Roland ethernet alapú keverő rendszere (Digital Snake) ugyebár már évek óta vidáman üzemel, de ez az önálló monitor rendszer szerintem hiánypótló. A sok kábelt egyébként pont a teljes digitális színpadi rendszer képes megszüntetni.
A komplett drótnélküli (WLAN) színpadi hangrendszernek nem vagyok a híve. Egyrészt még jobban növeli az elektroszmogot. Másrészt, ahogy bejönnek a digitális drótnélküli mikrofonok, a freki sávok körüli kavalkád nem látszik tisztulni, a Wlan pedig még odakenne egy lapáttal a frekvenciakáosznak. Harmadrészt, ismerve a hacker természetű embereket, gyorsan elterjednének a koncert rendszereket feltörő kütyük, és mindenféle oda nem való dolgokat nyomhatnának megzakkant arcok a hatalmas hangrendszerekre kívülről :)

pixlala 2010.07.14. 19:14:43

Ha már drótozunk, pont az lenne - szerintem - a cél, hogy ahány ember annyi drót! A megoldás szerintem technikailag már adott, csak még várat magára egy kicsit a dolog. Azon a dróton ki-be minden száguldhatna.
Akkor zenész vagy rendszergazda? Lehet, hogy lesz rá egy új szakmai fogalom: Szinpadgazda. Ettől függetlenűl, valóban jó eszköz!