Mikrofónia

Címkék: mikrofon stúdió koncert hangosítás rode

2010.09.12. 22:29

     Amikor még nagyon rég apám csöves rádiókat javítgatott a kis műhelyében, akkor mutatott nekem egy dolgot. A beteg rádióban a csavarhúzó nyelével finoman megkoccintotta az egyik cső üveg testét, mire a hangszóróból borzalmas hörgő-zörgő hang jött. Elmagyarázta, hogy ez a mikrofónia, vagyis a csőben valami elszabadult, és a legkisebb rezgést is mikrofonszerűen felveszi, felerősíti, lehetetlenné téve a készülék normális működését. Ez tehát az a csúfos jelenség, amivel a csöves készülékek esetében ma is találkozhatunk, és persze mindenki szívből utálja, mert amint jelentkezik, egyből a pénztárca intenzív használata villan be az ember agyában.

    Ha nem lenne ennek a szónak ilyen rossz íze, akkor mindjárt nyithatnék a jobb oldalon egy ilyen nevű rovatot, amiben a mikrofonokkal kapcsolatos dolgokat gyűjtöm össze. Azonban egyáltalán nem szeretném, ha bármilyen rossz feeling is kötődne a mikrofonos eszmefuttatásokhoz, így maradjunk inkább a "Mikrofonok" gyűjtőnél.

    Bizony, a mikrofonok világa borzasztó érdekes. Naponta kérdezgetik tőlünk, hogy most akkor melyik a jó mikrofon? A Shure, az AKG, a Sennheiser, a Beyerdynamic vagy az AudioTechnika? Vagy valamelyik másik márka? Azt a közhelyes választ szoktam adni, ha bármelyik gyár szemetet gyártana, akkor nem tudná eladni, tehát valószínűleg, hogy minden gyár termelési filozófiájában van valami, ami a vevők és felhasználók egy csoportja számára vonzóvá teszi az egyes modelljeiket. Különben nem tudnának megélni. Amúgy sem szeretek gyárakat összehasonlítani, mindig csak konkrét modellekről érdemes beszélni. Úgy gondolom, hogy az a helyes, hogy ha rendelkezésre álló tényleg jó nagy választékból mindenki ki tudja választani az ő konkrét igényének és anyagi lehetőségeinek legjobban megfelelő típust. Ezért tartunk lehetőleg jó sok fajta mikrofont, és például ha ének mikrofonról van szó, akkor arra biztatjuk a vásárlókat, hogy próbáljanak meg nálunk legalább  3 - 4 modellt, amit a tervezett árfekvésben javaslunk nekik. Mindig kiderül aztán, hogy melyik az a modell, amit jónak, kellemesnek, komfortosnak éreznek a hangjukhoz. Hasonlóan széles a választék a hangszerekhez való és a stúdió célú mikrofonokból is, ezekből is igyekszünk hát elég nagy szortimenteket tartani.
     A mikrofon, mivel elektromechanikai átalakítóról van szó, igen nagy mértékben meghatározza azt, hogy az élő vagy a rögzített hang milyen minőségű lesz, illetve hogy például a rögzített hanggal utána miként tudunk elbánni. Vannak, akik erősítőre, keverőre és hangfalakra vagyonokat költenek, de azt állítják, hogy a mikrofon legyen akármilyen "szóljon valahogy" kategóriájú cucc, arra nem érdemes sok pénzt fordítani. Nekik azt szoktam mondani, hogy amikor valaki belép egy koncertre, vagy akár egy vendéglőbe, ahol élő zene van, legelőször az énekes hangját fogja "elemezni", a zene és a megszólalás többi részével csak később és megbocsájtóbban foglalkozik. Nekem ez a tapasztalatom, de cáfoljatok meg, ha másként látjátok! Nem arról van tehát szó, hogy a zenekar egészének ne kellene a lehető legjobb minőségben megszólalnia, de ha nem jó az ének, az mindent agyoncsap.
    

     Itt a blogban is többször szeretnék foglalkozni mikrofonos témákkal, persze, eddig is esett szó már több féle megközelítésben róluk.
    Most azért vált aktuálissá a dolog, mert elkezdtük forgalmazni a RODE mikrofonokat. Helyesebben ismét forgalmazzuk őket, ugyanis évekkel ezelőtt már szépen adogattunk el belőlük, de aztán a hazai képviselet mindig változott, és nem mindig tudtuk követni a kavarodásokat. A RODE ausztrál cég, és elsősorban a stúdiókban, illetve rádióadókban használt mikrofonokkal vált híressé, mondhatjuk legendássá. Vannak fanatikus RODE hívők, és vannak, akik nem szeretnek velük dolgozni. Az én gusztusom szerint nagyon jó mikrofonok ezek, világos, transzparens hanggal, amiből szépen szóló anyagokat lehet keverni, akár énekről, akár hangszerről legyen szó. De hát ítélje meg mindenki a saját füle és ízlése szerint! A világ vezető stúdiói közül rengetegben ott vannak ezek a kondimikrofonok, melyeket sokan például a nagyon alacsony zajszint miatt választanak. Népszerűek a kameramikrofonjaik is. Mostanában kezdett a gyár a dinamikus mikrofonokkal nyomulni, tehát a stúdiók után a színpadi élő hangosításokra is kínálnak profi eszközöket. A korábbi tapasztalataikat nyilván ezen a téren is jól tudják kamatoztatni, hiszen azért tudnak egyet-mást a hangról és az elektromechanikus átalakítókról.
    A RODE mikrofonok nem tartoznak azok közé az olcsó bóvlik közé, amiket a búcsúban három pálcikáról le lehet lőni, ugyanakkor a minőségükhöz képest igencsak jó árakon be lehet őket szerezni. Másrészt ne felejtsük el, hogy ezekre az eszközökre 10 év garanciát ad a gyár, vagyis erősen ellene mennek a távolkeletről terjedő, és általam már többször keményen bírált "vedd meg, aztán gyorsan dobd ki!" elvvel. Ez már önmagában is rendkívül szimpatikus számomra.

 

 

 


      Most ráadásul van egy jó kis akció, aminek a keretében a nagymembrános kondimokrofonok vásárlói jogosultak 1, azaz EGY ausztrál dollárért megvásárolni egy Vicoustic Flexi Screen Lite - ot. Az akció részletei itt találhatók meg. Lehet, hogy sokan láttatok már stúdiókban, vagy akár klipeken ilyen mikrofonállványra szerelhető akusztikai árnyékoló elemet. A legtöbb stúdióban nagyon jól jön az ilyen kütyü, otthoni, vagy kis stúdiós környezetben pedig szinte nélkülözhetetlen. A mikrofon hátoldala mögött elhelyezett speciális akusztikus szivacs ugyanis egyrészt meggátolja, hogy az énekes hangja a mikrofon mögötti falfelületekre vagy az átnéző ablakra kerüljön, másrészt a terem zengése miatt onnan a mikrofont hátulról elérő hangokat szépen lecsillapítja. Anélkül fejti ki tehát jótékony hatását, hogy az egyébként egészséges teremakusztikát elrontaná, zavaros körülmények között (például lakószoba) ez segít egyáltalán elfogadható akusztikai viszonyokat teremteni.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr442291670

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.