Behringer Xenyx X2222USB keverő gyorsteszt


    A Behringer az idei év elején mutatta be az új Xenyx X USB keverőcsaládját. A keverők immáron itthon is megvásárolhatók, és mivel épp szükségünk volt egy adott funkcionalitású mixerre egy feladathoz, le is csaptunk egy Xenyx X2222USB-re. Még mielőtt elkezd itt valaki azon fanyalogni, hogy minek kell a Behringer keverőkre szót vesztegetni, azért szeretném azt kihangsúlyozni, hogy az első MX keverőkhöz képest az UB, majd a Xenyx széria egyértelmű fejlődést jelentettek. Javult a hangminőség, kevésbé koptak a potik és a kapcsolók, kíváncsian vártuk tehát az új szériát.
Első, felületes információként csak annyit tudtunk, hogy a Behringer keverőkhöz eddig külön dobozkaként járó USB audio interfészt ezekbe a keverőkbe beépítették, továbbá a monó csatornák kaptak egy inzertált kompresszort. A mi konkrét projektünkhöz szerettem volna belekukkantani a keverő blokkdiagramjába. Nagy meglepetésemre a gyár oldalán nincs fent blokkséma, pedig már korábban írtam, hogy egy keverő felépítését ebből a legkönnyebb megérteni. Régebben a Behringer keverőkhöz vagy a user manualban, vagy egy külön mellékletként ott volt ez a hasznos információ. Megpróbáltam hát elővarázsolni valahonnan egyet, de az itthoni képviselet emberei sem tudtak segíteni. Írtam hát a gyárnak, és meglepetten válaszoltak, hogy jé, tényleg nincs hozzá blokkdiagram :) Amúgy a letölthető, illetve hozzáadott többnyelvű manuallal sem megyünk semmire. Mint már említettem valamelyik bejegyzésben, a keverést nem lehet megtanulni egy keverő használati utasításából, ez egy téveszme. Az viszont tény, hogy nem lehetetlen jól használható és áttekinthető manualt készíteni egy keverőhöz. Korábban a Behringernek sem esett nehezére. A mostani viszont tragikusan rossz. A készülékhez kapott többnyelvű helyett a gyár oldaláról letölthető angol nyelvűt ajánlom inkább mindenkinek. Csak abban reménykedünk, hogy a magyar nyelvű majd jobb lesz, mert erre is volt már példa.

     Nézzük azonban a lényeget, a keverőt! Külsőre egész jó a dizájn, rendesen össze van rakva, és szokás szerint árban foglalt tartozékként járnak hozzá a rack beépítő keretek. Első fülelésre a hangzás rendben van, nincsenek bántó zajok, vagyis a csatornákat és az összegzést tisztességesen csinálták meg. Azt írják a fülszövegben az EQ-ról, hogy "Neo-classic "British" 3-band EQs with semi-parametric mid band for warm and musical sound". Nos, igazságtalanok lennénk a gyárral, ha azt mondanánk, hogy a régebbi eléggé borzasztó EQ-k hibáit ne javítgatta volna folyamatosan. Ez már tényleg használhatóbb, mint a korábbiak, de én addig szeretem őket, amíg középállásban figyelnek, legfeljebb egész finoman vannak csak eltekergetve. Ezt a most tesztelt pultra is érvényesnek érzem, de mások lehet, hogy másként látják.
     A monó csatornák inzertálhatók, ez pozitív. Kíváncsi lettem volna arra, hogy a beépített kompresszor miként szabályoz, teljesen kiiktatódik-e, ha letekerjük az egy szem gombot, meg hogy mikor kezd világítani a mellette levő LED, de erről homályosan ír csak valamit a silabusz. Az AUX-ok és a routoló nyomógombok kivitelezése logikus, legalábbis a csatornákon. Jó dolog, hogy a középső AUX átkapcsolható postfade / prefade módok között.
     A mixer tartalmaz egy effekt processzort is, ami a korábbi Behringer pultokhoz képest némileg rafináltabb megoldások közül enged választani. Ezt a részt nem próbáltam ki, valószínűleg használható egyszerűbb feladatokra, akár az elődök esetében volt.
      Az igazi kérdőjelet számomra a beépített USB csatlakozás jelentette. Amíg a külső dobozkát adták a keverőkhöz, addig azt csatlakoztathattuk a főkimenetre, subra, AUX-ra, ki hova akarta. Most a 2track-re tették a kimenetet és a bementet egyaránt. Rafinált, mert ha például a számítógépről be akarunk valamit játszani a hangrendszerre, az csak úgy lehetséges, hogy benyomjuk a "2track/USB to Main" kapcsolót. Ekkor csak a PC-ről USB-n jövő jel fog szólni, a pult többi része leválik. Nem lehet tehát keverni más anyagokkal. Ez kár. Amikor ezt a kapcsolót benyomjuk, akkor a 2track kimenet is elnémul, ami egészen addig a főkimenet jelét adta ki. Ez nem baj abból a szempontból, hogy nem cirkulál vissza a számítógépre az onnan kiküldött jel, így nem jön létre gerjedés. Azonban sokan rutinból szokták ezt az RCA-s 2track kimenetet erre-arra felhasználni. Most észnél kell lenni, mert leválik a gomb benyomásakor. Van persze hátul szimmetrikus XLR és jack kimenet, nincs ebből baj, csak épp tudni kell róla. Azt viszont szerintem sokan méltányolnák, ha az említett váltókapcsoló állását egy LED, vagy valami visszajelezné. A kicsi nyomógomb ugyanis ilyen módon némítja a teljes pultot, és egy rosszul megvilágított helyen baromira nem látszik, hogy miért nem szól kifelé a teljes rendszer. (Tudjátok, szilveszteri buliban elhangzik a himnusz, aztán koccintás után nem szól a zenekar :)
    Ami az USB csatlakozást illeti, valószínűleg a korábbi kis dobozkák A/D - D/A átalakítói kerültek a keverőkbe. Szerintem megérte volna a 16 bites konverterek helyett valami jobbat belerakni, de hát ők tudják. Szerintem egyébként kifelé azért egész jó minőségben digitalizál az A/D, de visszafelé nagy különbséget lehet érezni a beküldött jel, és akár egy átlagos asztali PC hangkártyája között is - az utóbbi javára. Tehát aki például egy rendezvény, koncert előtt, vagy a szünetben akar zenét benyomatni a rendszerre, az jobban jár, ha egy fokkal jobb eszközt használ, de szódával azért ez is elmegy.
    Az audió interfészhez természetesen jár szoftver körítés is, és nagy örömmel tapasztaltam, hogy a tartozék DVD lemez nem tartalmaz már vírust, mint a korábbi készülékekhez járó. Az ember már ilyeneknek is örülni tud :) A legfontosabb, amit a lemezen találunk, az a Behringer ASIO drivere. Így a komolyabb szoftverekkel is lehet használni az interfészt.
Úgy tűnik, ez a driver is kinőtte végre a gyerekbetegségeit.         A sokféle ajándék pluginen túlmenően kapunk most egy szekvencer programot is. Az EnergyXT - t nem ismerem, így nem tudok róla véleményt mondani, de mindenképpen jó dolognak tartom, hogy kapunk egy szoftvert, amivel egyszerű stúdió feladatokat meg lehet oldani, így azért eléggé kompakt megoldást kínál a Behringer a vásárlóinak.
    Az említett hiányosságokon túllépve azt lehet mondani, hogy a Behringer Xenyx X2222USB nagyon sokoldalú, rugalmas eszközt, amit kellően kiismerve nagyon sok mindenre be lehet vetni. Az ára olyan, hogy az ember ezeket a kisebb gondokat hajlandó elnézni rajta. Csak felmerül, hogy kb. 3% plusz költségből mindezek megoldhatók lennének, és akkor lenne egy nagyon jó kis keverőnk. Talán majd a következő széria...  Addig azért ezekkel is szépen el lehet lavírozni annak, aki viszonylag olcsó, de azért jó minőségű és sokoldalú pultra vágyik.
 



A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr942342760

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.