Azt gondolom, hogy mostanában a stúdiós világban ez a legérdekesebb hír. Megjelent az AVID a Pro Tools HD Native rendszerével a piacon. Valószínűleg nem én voltam az egyetlen, aki aztán többször is megnézte, hogy jól olvasta-e a kütyü nevét. Mert ugye az elmúlt sok évben a Pro Tools rendszerrel kapcsolatban keletkeztek bizonyos beidegződéseink. Vannak ugye a "native" (vagyis a számítógép processzorán ketyegő) rendszerek (pl. Cubase, Nuendo, Logic) és a hardver-orientált rendszerek, melyeknek klasszikus példája a Pro Tools. Ez a rendszer tipikusan úgy épült fel, hogy a külső audio interfészek a számítógépbe helyezett speciális DSP kártyákhoz kapcsolódva kommunikáltak a gép digitális rögzítő rendszerével. A Digidesign az első Pro Toolst 1991-ben jelentette meg. Akkor 4 sávos, 16 bites, 44,1 Khz-en dolgozó rendszerről beszéltünk. A DSP-s megoldás azért volt lényeges, mert az akkori gépek nem voltak alkalmasak a professzionális hangfeldolgozásra. Sem a számolási teljesítményük, sem a hangkártyák nem voltak méltóak arra, hogy egy komolyabb stúdió környékén felbukkanhassanak. Eleinte természetesen a PT is csak Mac környezetben futott. Aztán viharos gyorsasággal fejlődött a rendszer, mégpedig valamennyi komponensét tekintve. 1997-ben már 48 sávon lehetett dolgozni 24 biten, ami azt eredményezte, hogy ipari szabvánnyá vált a rendszer. Közben átkerült Windows platformra is, megjelentek "lájtos" verziók, kijött például az M-Audioval közösen fejlesztett "M-Powered" változat.
     A "rendes" Pro Tools azonban filozófiájában mit sem változott - mostanáig.
A múlt héten aztán bejelentették a Pro Tools HD Native nevű reinkarnációját. Amint a képen is látszik, ez azért persze nem tisztán egy szoftver, vagy driver, hanem van itt egy jól fejlett PCIe kártya, amin keresztül a Pro Tools HD rendszer külső komponensei kapcsolódhatnak a számítógéphez. A nagy áttörést itt az jelenti, hogy az AVID emberei azt gondol(hat)ták, hogy a jelenlegi PC procik teljesítménye mellett már nem feltétlenül érdemes a DSP alapú kártyákkal hadakozni. Bár, mint tudjuk, a DSP teljesítmények is egyre növekednek. Az AVID most mégis úgy döntött, hogy egy új, nagy sebességű DSP-kel teletömött új core card-ot fejleszt, hanem egy viszonylag egyszerű illesztő kártyát PCIe platformra. Ezzel a megoldással 192 hangsávos, 64 I/O portot kezelő rendszert ad a felhasználó kezébe. A gyár filozófiája szerint ez egy teljes funkcionalitású, ám nagyon olcsó Pro Tools HD megoldás. A nagyon olcsó azonban nem azt jelenti, hogy három pálcika tartja a búcsúban, hiszen a kártya + a PT szoftver + az interfészek ára azért valószínűleg el fogja kerülni a millió forintot. A pontos kondíciókat és árakat pár napon belül fogjuk megtudni.
    Van itt persze néhány érdekes dolog. Az egyik, hogy a Native nem kezeli a TDM plugineket. Ezek ugye tipikusan a DSP-s core kártyák tartozékai voltak. Használhatók azonban továbbra is az RTAS pluginek, szoftverek és egyéb kiegészítők. Az is említésre méltó, hogy hardver szinten a rendszer Core Audio és ASIO kompatibilis, így ugyanazon a gépen, és persze a PT interfészeket használva futhat például Cubase vagy Nuendo is. Új idők. Lehet, hogy ez az új csapásirány jellemzi az AVID elképzelését, miután megszűntette a Digidesign-t, mint brand nevet?
    Azt gondolom, hogy ezzel a megoldással nyitottak a kisebb költségvetésű, de komoly minőséget célként kitűző stúdiók felé. A konkurens, javarészt native rendszerekkel dolgozó cégek, pl. a Steinberg az utóbbi időkben jelentős fejlesztéseket végeztek, kihasználva, hogy a számítógépek CPU teljesítménye, memóriamérete (különösen 64 bites rendszerekben), tárolási sebessége jelentősen megnőtt. Így még az olyan "antimuzikális" operációs rendszerekben is, mint a Windows, lehetségessé vált professzionális stúdiószoftverekkel hatékony és minőségi munkát végezni. Az elmúlt években ugyanakkor pont e fejlesztések következtében kezdett meginogni a Pro Tools egyeduralma a nagy stúdiókban. Személy szerint is több olyan profi stúdiót ismerek, ahol a PT után váltottak Cubase-re, Nuendora vagy Logicra. Természetesen valami igen jó minőségű A/D-D/A megoldást használva. Többször fellángoltak a viták a PT fix pontos, és a többi audio szoftverben elterjedten használt 32 bites lebegőpontos számolás és az összegző mechanizmusok "hangzását" értékelve. Erre én csak annyit szoktam mondani, hogy mindkét platformon készült anyagok között hallottam csapnivalóan rosszat és kiemelkedően jót is.
    A Pro Tools - hívők számára mindenesetre jó hír az új, HD Native változat megjelenése, teljes kompatibilitást adva (a TDM-en kívül) a PT rendszer komponenseivel, a kontrollerekkel, és a PT alapú stúdiókkal. A Core Audio és ASIO szintű lehetőségek pedig még jobban kibővítik a rendszer rugalmasságát. Kíváncsian várom, hogy a piac miként reagál erre az új fejlesztésre.

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr582370218

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.