JBL PRX 600 gyorsteszt


    A zenészek és a hangosító emberek örök vágya a következő tulajdonságokkal bíró hangfal:

  • Legyen olyan kicsi, hogy 2 db beférjen a Trabant csomagtartóba
  • Legyen olyan könnyű, hogy egy húzós buli utáni hajnalon, amikor a zenekar minden tagja erősen le van már amortizálva, akár a 150 cm magas cérnavékony énekesnő is le tudja vinni őket a kocsihoz
  • Szóljon akkorát, hogy egy futballpályát be lehessen egy párral hangosítani
  • Legyen megbízható és tartós, bírja a koncerteken szokásos gyűrődéseket
  • Na és természetesen legyen nagyon olcsó


    Nos, az utolsó pontot kivéve az új JBL PRX 600-as aktív hangfal széria igencsak megfelel a fenti, eléggé szélsőséges kritériumoknak. Ha belegondolunk, még az ár is rendben van, csak nézzük meg, hogy mit is kapunk érte!
    Pár éve, amikor megjelentek az elődök, a PRX500-as aktív falak, éreztük, hogy eléggé új korszak kezdődött az aktív hangfalak történetében. Most, hogy kijött az új, 600-as széria, azt tapasztalhatjuk, hogy itt egy valódi technológiai fejlődés tanúi lehetünk, tehát nem arról van szó, hogy az ezeréves cuccok kaptak új köntöst.
    Módunkban állt kipróbálni az új sorozat valamennyi hangfalát, és hoztunk is egy pár 612-est az üzletbe, ahol kicsit alaposabban is megvallattuk őket.
     Az első nagyon kellemes tapasztalat a becipelés során jelentkezett. A 15 kilós hangfalak annyira könnyűek, hogy nem érik el egy negyed akkora teljesítményű átlagos passzív hangfal súlyát sem. 
     Természetesen gyorsan mindenféle hanganyaggal megjárattuk a teszt alanyait. Tiszta, részletező és energikus megszólalás jellemzi őket. Halkan is teljesen kiegyenlített hangképük van. Ez azért lényeges, mert számos, egyébként jó hangfalnál tapasztalhatjuk, hogy ha halkabban akarjuk használni őket, akkor valahogyan élettelenné válik a hangkép. Itt szép és nyugodt megszólalást kapunk kis jellel is. Növelve a hangerőt elkezd egyre nagyobbat szólni a láda, de a hangzás nem válik sem kásássá, sem összemosottá, mint némelyik konkurens ládánál, és nincsenek intermodulációs torzítások. Hamarosan eljutunk egy akkora hangerőig, aminél a viszonylag kis zárt térben (kb. 150 légköbméter) már elviselhetetlenül hangos a zene, de még mindig precíz és tiszta. Erről akkor győződhettünk meg, amikor kimentünk egy másik terembe, ahol a fülünk már ismét rendesen működött, és csak az átszűrődő zenét hallgattuk. Az adatlapon található 134 dB-es max. SPL tehát nem a "papír mindent elbír" jegyében odafirkált szám, hanem a brutális valóság.
     Fontos az is, hogy a magas sugárzók egyenletesen terítenek, viszonylag nagy szögtartományban a hallgatóság ugyanazt fogja hallani, és szép a sztereó tér is. A dobozt oldalára fordítva lábmonitorként is használhatjuk. Ebben az esetben szintén lényeges, hogy az előtte levő zenészek tisztán, érthetően hallják vissza önmagukat és a zenekart. Sokan azt gondolhatják, hogy hatalmas luxus egy front sugárzónak is kiváló hangfalat monitornak befogni. Azonban aki volt már nagy színpadi fellépésen, és nem volt tökéletes a monitor, annak nem kell bizonygatni a jó hangfal szükségességét. Mondhatnám, hogy kifelé csak akkor lesz hibátlan a produkció, ha a zenészeket a legjobb monitor cucc segíti. A technikusnak pedig egyszerű, gyors beállást jelent, viszonylag kevés, a képességeit lekicsinylő megjegyzéssel a színpad irányából :)
     Érdemes megnézni, hogy mik azok a technológiai jellemzők, amik lehetővé teszik ezt az összhatást! Itt vannak mindjárt a hangszórók. Lévén a meghajtó végfokok nagyon nagy teljesítményűek (2X500W), nem lehet könnyed kézlegyintéssel letudni a rá kapcsolható hangszórókat. A 12"-os mélysugárzó Differential Drive® technológiával épül fel, különben elképzelhetetlen lenne a képen is látható picike és könnyű mágnes. A magas sugárzó pedig egy 1,5"-os "annular polymer diaphragm"-et és neodímium mágnest használó spéci darab. Az beszerelt "D" osztályú erősítőket a Crown építi, kifejezetten ezekhez a hangfalakhoz. A PRX600 élő példa arra, hogy a digitális végfokok immáron teljesen megérettek a professzionális felhasználásra, mert minden vonatkozásban megfelelnek a szigorú mérési eljárásoknak, és persze a füllel végzett teszteknek. Nem túl régen még erősen szkeptikus voltam atekintetben, hogy sub ládák meghajtásán kívül más értelmes célra is bevethetők lesznek-e valaha ezek az eszközök. Aztán lám, megszülettek azok a félvezetők és azok az eljárások, amelyek lehetővő teszik a profi felhasználást a teljes hangfrekis sávban. Hozzá kell tennünk persze, hogy akár 20-25 éve is volt erre technológia, azonban most nem méregdrága csillagháborús kutatásokról beszélünk, hanem arról, hogy immáron elérhető árú konzumer termékekben is hozzáférhető ez a technológia. Az egész készülék lelke pedig természetesen egy jól megkonstruált DSP chip, ami tökéletesen ellátja a crossolást, limitálást és a védelmi funkciókat.
     Gyakorlati szempontból még annyit mondhatunk, hogy a láda az említett álló és fekvő helyzeten kívül természetesen felhelyezhető a szabvány hangfalállványokra (döntve is), továbbá kapásból, vagyis felár nékül riggelhető. Ez látszólag csekély dolog, a gyakorlatban azonban óriási rugalmasságot ad mindenféle installációs helyzetben.
     A PRX600-as sorozatú ládák ránk egyértelműen rendkívül pozitív benyomással voltak. Hogy valami negatívumot is mondjak azért, közvetlen közelről csendben hallani némi súgást a hangszórókból, azonban ne felejtsük el, hogy egy 2X500 W-os rendszer mellett ácsorgunk. A doboz kicsisége ugyanis félrevezető :) Az 500-as sorozatú ládákban volt egy gate, ami igen kicsi bemenőjeleknél lenémított, hogy ezt a picike zajt megfogja. Azonban a gate működése bizonyos extrém körülmények között hallható volt. Szerintem jobb ez így, hogy nem alkalmaznak gate áramkört, nagyon finom és természetes a megszólalás a legkisebb hangerőn is.
     A JBL a PRX 600-as hangfalakat a legkülönfélébb felhasználásokra javasolja. Az említett kicsi méret és kompakt kivitel miatt igen vonzóak lehetnek a vendéglátós zenészek és a kisebb bulizenekarok számára, mivel ők kevesen vannak és többnyire nem kamionnal cuccolnak. Megfelelő darabszámmal és kombinációval nagy színpadok hangrendszerét is ki lehet belőlük állítani simán. Beszéltünk már a  monitor alkalmazásról. Szerintem a legfinnyásabb riderbe is beleférnek. De bevethetők teremhangosító installációkba is, ahol előny az, hogy nem extrém vastag hangfalkábeleket húzkodunk, hanem szimmetrikus jelkábellel tápláljuk a hangfalakat.
     Az árak pedig a véleményem szerint reálisak, mert valóban értékes, kiváló hangminőségű, hatalmasat szóló, jól használható és univerzális hangfalakat kapunk egy kicsit több pénzért, mintha a kommersz kategóriából válogatnánk. Azt hiszem, a következő időszakban várható, hogy ezek a hangfalak az igen széles körben el fognak terjedni.   

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr102434515

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.