Focusrite Saffire PRO 40 gyorsteszt


    Nem egy újszülöttről beszélek, hiszen, több, mint egy éve a piacon van a Saffire PRO 40. Szerettem volna már korábban is megtesztelgetni, azonban már rég átkonfiguráltam a zenei tesztgépet Windows 7 - re. Egy darabig nem tűntek frankónak a 7-es driverek, gondoltam hát, kivárom, amíg kiforr a dolog. Mostanában kaparintottam a kezembe egy ilyen interfészt, gyorsan leteszteltem hát, mi is a pálya vele.
     Az installáció gond nélkül lefutott, a szükséges friss szoftvert a Focusrite oldaláról szedtem le. Mindenképpen el kell ismerni egyébként, hogy a Focusrite weboldala a konkurens oldalakhoz képest nagyon áttekinthető és informatív, ez nálam már egy jó pont. Sok alapvető információt és kiegészítő dolgot logikusan és gyorsan elhelyezve találhatunk meg itt. A készülék bekapcsolása után azonban közölte velem, hogy neki firmware frissíthetnékje van. Nocsak! Megengedtem neki, bár nem teljesen vágtam, hogy ezt most a netről teszi, vagy esetleg már a letöltött szoftver tartalmazta a friss fájlt valamiféle komponensként? Minden estre, miután ezen túljutott, gond nélkül azonnal használható volt.
    Rövid kitérőt kell itt tennünk a FireWire csatoló körül, mivel ez a doboz is FW-n csatlakozik a pécénkhez. Fórumokon beszámoltak páran arról, hogy bizonyos 1394 csatolókon keresztül nem működik a Saffire-ral a kapcsolat. Nos, azt tudjuk már a korábbi különféle FW-s külső hangkártyák tapasztalataiból, hogy vannak kényeskedő eszközök, amelyek csak a gyártó által meghatározott FW chippel szerelt alaplapi vagy kártyás illesztőn keresztül működnek. A Focusrite deklarálta, hogy a Saffire eszközei Texas, illetve VIA illesztőkkel működnek. Nekem épp VIA-s kártya akadt a kezembe, azt tettem be a gép utolsó szabad PCI slotjába. Nem is volt semmiféle felismerési vagy kezelési probléma. Felmerült a FW külső interfészek kapcsán az is, hogy jók-e az alaplapi illesztők, vagy inkább használjunk kártyát? Nos, nekem semmilyen bajom sem volt eddig az alaplapi chipekkel. Persze ha az ember audió célokra konfigurál gépet, akkor célszerű már az alaplapot is úgy megválasztani, hogy az ismert paraméterek megfelelésén kívül a megfelelő 1394 illesztő chip legyen a lapon. Az én jelenlegi gépemben nincs ilyen, ezért tettem bele kártyát. Ügyfeleinknél azonban elég gyakran előfordult, hogy "elvillant" a FireWire. Az esetek többségében ilyenkor a külső dobozban is tönkremegy pár alkatrész, és a számítógépben is. Mármost, én azért szoktam inkább a kártyás csatolást ajánlani, mert ebben a szituációban a gépben nem kell alaplapot cserélni (és esetleg vele együtt processzort, memóriát), hanem elég csak egy pár ezer forintos kártyát megvenni, beledugni, és már dolgozhatunk is újra.
    De mitől is mehetnek tönkre a FireWire kábellel összekötött eszközeink? Teljesen más aspektusból már foglalkoztam a témával a külső-belső hangkártyás és földhurkos bejegyzésben. Az ócska tápegységeket nem győzöm eléggé ostorozni. A lényeg az, hogy mielőtt összekapcsolunk egy konnektorba dugott számítógépet egy külső USB-s vagy FW eszközzel, nem csak a zúgásra készülhetünk fel, hanem sokszor gyenge áramütésre is. Kísérletképpen egy multiméter AC állásában megmérhetitek a potenciálkülönbséget az összedugatlan, de konnektorba csatlakoztatott készülékek testjei között, úgy, hogy kézzel ne érjetek a testpontokhoz, csak a mérőcsúcsokkal. Ne lepődjetek meg, ha 80 - 200 V közti váltófeszültséget találtok! Ez a feszültség nem veszélyes, mert nagyon kicsike áram folydogál, ám a hardverek összedugásakor pofonvághatja az illesztőchipeket mindkét oldalon. Ezért praktikus konnektorból kihúzott állapotban összedugdosni a rendszert, vagy legalábbis olyan sorrendet alkalmazni, ami a védőföldhöz képest kialakuló potenciálokkal számol. Az elmondottak természetesen valamennyi külső tápegységes vagy 230 V-ról üzemelő interfészre érvényesek, nem csak a Focusrite-ra.


     Térjünk vissza a lényegre, magára Saffire PRO 40-re!

 

 

Engem természetesen elsősorban a hangminősége és a rendszerfelépítése érdekelt. Azt hiszem, a hangminőséget tekintve nem lehet panasz, mert a Focusrite Platinum és Saffire szériában már ismert, kellő műgonddal kialakított mikrofon előfokok eléggé ott vannak a szeren. Tudjuk persze, hogy ezek sem mindenhatóak, de ebben az árfekvésben 8 db ilyen előfok már önmagában szimpatikus. Nem néztem utána, hogy a készülék konkrétan milyen A/D és D/A átalakítókat rejt, de tudvalevő, hogy a Focusrite nem nagyon szokott gagyi modelleket beépíteni, pláne, ha már relatíve jó előfokokat használ egy készülékben. A silabusz szerint ez az eszköz is el van látva a JetPLL™ jitter elimination technology  nevű jitter csökkentő megfejtéssel. Az is jó, hogy van +48V-os fantomtáp, mégpedig két csoportban kapcsolható. A külön monitor kimenetek és a 2 db fejhallgató csatlakozás arra utal, hogy a PRO 40-et akár keverő nélkül is tudjuk használni, pusztán a rajta található csatlakozásokra és a kezelőprogram mixerére támaszkodva. Szerencsés, hogy egy egyszerű kis bemeneti szintidikátor sort is kitettek az interfész elejére, ami megkönnyíti nekünk a hibakeresést a "ménemszól" szituációkban, és természetesen a precíz szintezésben is segít.
Ez bizonyos kisstúdiós környezetekben, vagy próbatermi demó felvételnél, helyszíni felvételeknél kifejezetten előnyös lehet. A képen látható panelen nem csak a keverési és routolási dolgokat tudjuk beállítani, hanem a rendszerre jellemző paramétereket, mint például a mintavételi frekvenciát (96 kHz-ig választhatjuk), és természetesen minden DAW eszköz sarkalatos pontját, a latencyt. Természetesen elvégeztem itt is a szokásos méréseket. 1,9 ms input és 3,9 ms output latency esetén nekem a Cubase nagyon vidáman és alig mocorgó CPU indikátorral jelezte a tesztanyagon, hogy köszöni, jól van! Ennél kisebbel nem próbálkoztam, nekem tökéletesen megfelel. A külső interfészek között nagyon jónak minősítem ezt az értéket.





A készülék hátulján láthatók a további XLR/jack kombinált bemeneti aljzatok, a "Monitor" jelzésű kimenetpár, és a 8 további output csatlakozó. Aztán itt van még a nagy lényeg, az ADAT IN és OUT csatlakozók. A korábban már emlegetett Behringer ADA8000-rel, vagy hasonló készülékkel még további 8 IN és 8 OUT analóg csatornához juthatunk, ami annyit jelent, hogy ha bármilyen komplikáltabb stúdiómunka, pl. dob felvétele merül fel, akkor sem fogunk kétségbe esni. Hátul vannak a MIDI csatlakozók is, nagyon jó, hogy nem feledkeztek meg róluk. Különösen notebookkal használva praktikus, hogy nem kell még MIDI interfészt is a gépre aggatnunk, de egyébként is jó, hogy van még egy bármire befogható MIDI csatlakozó párunk. RCA csatlakozókon keresztül van kihozva az S/PDIF adatforgalom. Persze, mehet ez optikán is, de akkor le kell mondanunk az ADAT használatáról, mert optikai csatlakozóból is csak egy pár van. Ez így teljesen jó és praktikus, egyedül a WordClockot hiányolom a dobozról, mivel ebben a kategóriában már szoktak WordClock szinkronozást alkalmazni. A nagyobb tesón, a Liquid Saffire 56-on már ez is megtalálható. Amúgy még  az 56-os sem annyira drága dolog a paramétereihez és a tudományához képest. Kíváncsi lennék egy ilyenre is.
 

    Összefoglalva azt mondhatom, hogy az első benyomások alapján a Focusrite Saffire PRO40 gondosan tervezett, jól kivitelezett interfész. Elég rugalmas ahhoz, hogy a kisebb házi stúdiókban minden szóbajöhető feladatra jól be tudjuk vetni. Árkategóriájában a hangminősége is teljesen jónak értékelhető. Nem említettem még, hogy a külső kivitele is teljesen profi benyomást kelt, szépen legyártott eszköz. Ja, és még valami. Standalone módban, PC nélkül is használható előfokként vagy konverterként, ami sok esetben annyit jelent, hogy megspórolunk egy csomó pénzt. Használható továbbá "dual" módban kettő darab is, azonban ne felejtsük el, hogy ehhez már emberes kiszolgáló számítógépre is szükségünk lesz.
     Azt hiszem, a készülék mindenképpen figyelmet érdemel a hasonló paraméterekkel rendelkező konkurens interfészek között, és igen jó választás lehet számos kis stúdióban.

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr562464135

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.