A napokban egy beszélgetés közben felmerült Szalay András neve. Ha már így eszembe jutott, arra gondoltam, hogy megguglizom kicsit, biztosan kapok egy tonna találatot a nevére, és ki fog derülni, mivel is foglalkozik manapság. Tudjuk, hogy számos vezető hangszeres cég számára folytatott és folytat különféle fejlesztéseket gitárelektronika, effektek, és kiemelkedő fontossággal a gitár - midi konverterek terén. A magyar (és nemzetközi) elektronikus zenei világ meghatározó személyiségéről azonban nagyon kevés találat adódott, illetve mégsem. Ugyanis a Youtube-on nagyon érdekes friss anyagokat leltem az új fejlesztésű vezetéknélküli midi gitár rendszerrel kapcsolatban. Fel is hívtam Andrást, aki röviden elmesélte a rendszer lényegét. A gitáron egy kicsike doboz tartalmazza a nagyon gyors konvertert, a wireless rendszeren tehát már midi jelek közlekednek. Berakok ide egy videót, de érdekes a többit is megnézni, mert képet kaphattok arról, hogy ez a technológia mennyit fejlődött és gyorsult az elmúlt időszakban, köszönhetően András munkásságának is.
 

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr442712278

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

djuice 2011.03.06. 17:01:59

Andrásról régebben a Zenészmagazin is írt, de szakértelem ide-oda, a szintigitár láttán sokkal jobban lehet idegenkedni a pengetős hangszer látképhez véletlen sem idomuló hangzástól, mint egy már-már megszokott szintetizátornak becézett billentyű esetében! Sokaknál utóbbi is kiveri a biztosítékot, hátha még gitáron kezdene valaki pl. dobolni egy-egy zeneértő előtt... :)

djuice 2011.03.06. 17:04:23

Rövid lényege csak annyi lenne, hogy gitáron nem gitárhoz méltó hangon játszani olyan, mint gumibugyiba menni az Operába kb.

Bokrock 2011.03.06. 18:12:04

Nem biztos, hogy meg kellene fosztani a "csak" gitáron zenélni tudókat a gitárhangtól eltérő hangzásoktól, már ha van hozzá kedve az illetőnek. (mondjuk a magam módján próbálok billentyűshöz "méltó" hangokon billentyűzni)
Nem gondolom mégsem, hogy mondjuk egy kaszkadőrt meg kellene vetni azért, mert egy motort, vagy autót nem mindig rendeltetés szerűen használ...

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2011.03.06. 20:00:01

@djuice: Nos, ne legyen MidiTom a nicknevem, ha nem szállok ezzel szembe!
Idén lesz, ha jól számolom 30 éves a MIDI, mint olyan. Ha ilyenekről beszélünk, mint "gitárhoz méltó hang", akkor egy egész technológiáról mondunk sommás véleményt. Ugyanis a midit pontosan ilyen feladatkora találták ki. Mármint, hogy VALAMIVEL vezérlünk egy másik VALAMIT. Az egyik valamivel - nevezzük kontrollernek - vezéreljük a másik valamin - nevezzük hangmodulnak - megszólaló hangokat. Ilyen módon én nagyon nem szeretném a kontrollerek körét behatárolni a billentyűkre. A gitáron kívül ott vannak a fúvós kontrollerek, a számítógépek, az érintőfelületek, ma már a telefonok egy része is akár ide sorolható. Az a véleményem, hogy nem az eszköz, hanem a zenész fogja meghatározni, hogy a produkció művészi kategóriába sorolódik, vagy pedig sima kapirgálás marad. Azonban ez valamennyi hangszerre így igaz.
Visszatérve a midis gitárra, én számos igen élvezetes produkciót hallottam már ilyennel, amikor szintetikus, fúvós, vagy vonós hangszínnel játszott a gitáros. Sokan kompozíciós eszközként is használják, mert például egy téma feljátszása során a számítógépre jobban a "kezükre áll", mint egy billentyű, és közben már eleve azokkal a hajlításokkal , hangsúlyokkal játsszák fel, ami a gitáron azonnal kiadódik.

djuice 2011.03.06. 21:27:48

Nem ezekkel van gondom, csak mikor Marinéni lát a lakodalomban (direkt sarkítom) egy gitárost és az elkezd "szaxofon hangon" szólni ahogy penget, az olyan mint, ha lidércet látna.
Nem légből kapom a véleményemet, 1993-ban mikor elősször hallottam az In the mood c. dalt egy Roland E-86 gyári Boogie stílusával megszólalni, én teljesen lepadlóztam annyira tetszett, más meg mellettem rögtön azt mondta, "ez kész szemfényvesztés, bohóckodás, elveszik a zene lényege..."
Nos nekem ez a képzetem akkor támad, ha gitáron szól pl. a furulya, szokatlanul kiábrándító! Olyan mint amikor egy dobos énekel mikrofonba, miközben csépeli a cineket... :)
Lehet hogy ez az én furcsaságom, de ez van.

Azt már többé kevésbé megszokják a népek hogy egy pléh dobozból szól a zenekar a billentyűs cuccokból, de ez a kimiskárolt gitár nekem és sokaknak is csak "ludasmatyi" kategória. A háttérben lévő műszaki megoldások persze elismerésre méltóak, csak a műfaj pa-dö-dös kissé számomra... :)

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2011.03.06. 22:29:07

@djuice:
Nos, bár a kérdés "Marinéni" aspektusát is fontosnak tartom, azt mondom, talán mégsem ezt kéne alapul venni. A gitárosok nagy rész igen kreatív muzsikus, akik szeretnek játszani, kísérletezni, keresni a formákat. A kuncsaftok és haverok között is nagyon sokan legalábbis kipróbálták a benne rejlő lehetőségeket. Van itt egy lista azokról akik használnak midis gitárt. Azt gondolom, eléggé impozáns:
en.wikipedia.org/wiki/List_of_guitar/synthesizer_players

pixlala 2011.03.06. 23:06:35

Rég jártam itt... A témát elég mélységében ismerem ahhoz, hogy hozzászólhassak mivel, megközelítőleg két évtizede használom a gitárszintetizátortechnikát a hangszerelésben. Én azt látom, hogy ez az eszköz továbbra is megosztja a gitárosokat, zenészeket. Én egy roppant kreatív eszköznek tartom. A gond vele csupán az, hogy a kezelése, játékstílusa, anatómiája túlmutat a hétköznapi gitárosok elvárásain. Pontos játék, egy új hangzásvilág elfogadása, ... együtt gondolkozni a lehetőségekkel. De egy gitáros agya nem így müxik. Ez nem szemrehányás, egyszerű tény. Továbbá azt is látni kell, hogy egy klasszikus (újjal pengetős) játékstílus jobba fekszik ennek a dolognak. A billentyűs, akár többszólamú hangok esetében, valóban furcsán szólalnak meg némely hangok. Én egy hangszerspecifikus zenei stílus hiányának róvom fel a hangszer sanyarú sorsát. A könnyűzenét művelő gitárosoknak túl sok (néha felesleges) lehetőséget kínál, a klasszikus gitárosok meg nem elég kreatívak, hogy felfedezzék! A gitárosok egyszerűen közelítenek a zenéhez, ...sarkítva: bedugom és szól. Ez sajnos itt nem elég! De a gitár ettől függetlenül is egy nagyon kreatív hangszer. Talán pont ez az ok, ami miatt kevesen nyúlnak ezért az eszközért!

Persze ez egy szubjektív vélemény. Ebben saját tapasztalataimat, gondolataimat, fenntartásaimat is belefogalmaztam.

djuice 2011.03.07. 13:57:54

Nem akarom senki kedvét szegni, én kb 12-15 éve olvastam egy lemezborítón Lee Ritenour setupjában egy Gibson gitár szintiről. Azért az album mégis csak egészséges gitárhangon szólt túlnyomórészt.

A másik a gitárosoknál a looper használata, ami nem csinál feltétlen furulyát a les paulból és ott is van kreativitásnak helye, sőt a pontos játéknak méginkább!
A legjelentősebb hazai kísérletező - művelő gitáros itt talán Szabó Sanyi volt. Ő zengetőkkel is játszadozott elég szép elképzelésekkel, azóta visszatért az unpluged stílushoz de ő sem csinált lagzilajcsis one man bandet sosem a hangszerén, őt idézve "az nem ahhoz méltó!" ... :)

www.acoustic-guitar.hu

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2011.03.07. 15:19:51

@djuice:
szerintem a midis gitár egyáltalán nem a lagzis oneman band irányába visz. A looper egy tök más téma.

BonFire 2011.03.13. 15:28:21

@djuice: Van nekem egy kolozsvári gitárművész barátom, és ő már évek óta játszik gitár-szintetizátoron. Sok demóra még a dobokat is azzal játssza fel, mert neki könnyebb, bár zongorázni is kiválóan tud.

Azt mondod: Gitárhoz nem méltó a vonós hang. Akkor miről beszélünk, amikor 50 éve gyakorlatilag az elektronikus gitárok születésétől kezdve nincs gitárhangja a gitárnak? Sőt! Rádugjuk az erősítőre, és még túl is vezéreljük rendesen. Aztán kaphat kórust (clean játék esetében szinte kötelező), flangert, phasert, wah-wah-t egyebeket. Ez már olyan messze van a gitár (akusztikus) eredeti hangjától, mint Pápua Új-Guineától az Amazonas. Ennyi erővel miért ne lehetne hegedű hangja is a gitárnak?

Amúgy az miért nem zavar, ha egy billentyűs hangszernek nem zongora vagy orgona hangja van? Az analóg hangszerek közül csak ez a kettő van ilyennel ellátva, illetve még a tangóharmonika. Akkor ne legyen strings, meg kürt a szintin se. Balgaság.

Szerintem egy kreatív ember nem lehet ennyire korlátolt, hogy a gitárnak gitárhangja legyen, a furulyának meg furulya. Én örülnék, ha az alattam lakó kislány elektromos furulyán gyakorolna, mert kissé kiábrándító 398-adjára hallgatni a Parasztkantátát meg egyebeket. Hallgathatná fülesen, és a szomszédjait megkímélné tőle.

A másik dolog: Ismerek valakit, akinek van egy borzasztó kínai gitárja. Nagyjából be lehet hangolni, de itt ki is fújt. Egy új húrkészletre sem telik neki, programokat viszont "szerez". Nos, ő a pucér, ronda gitárjeleket MIDI adatokká konvertálva veszi fel, ráakaszt egy virtuális gitárt, mondjuk a RealStrat-ot, arra meg egy virtuál erősítő-hangfal cuccot, és úgy szólnak a produkciói ezzel a 30 000 forintos gagyi gitárral, mint az isten. És egy laptop elég neki a koncertre hozzá, meg egy külső hangkártya, aminek nincs latencyje, vagy nagyon kicsi. Nem kell gitárcucc. A laptop kimenetéről egyből a keverőbe megy a jel, amihez semmit sem kell nyúlni. A pluginek gondoskodnak arról, hogy az alapbeállításon úgy szóljon, mintha csak a legnagyobb stúdiókban a legdrágább cuccokkal vettél volna fel.

Szóval haladni kell a korral.

djuice 2011.03.13. 18:07:45

@BonFire:
erre még válaszolni sem érdemes annyira 0 az érvrendszered!

BonFire 2011.03.13. 18:19:11

@djuice: És ez most akkor mi? Kíváncsian várom a te 0-tól magasabb értékű ellenérveidet. De komolyan várom ám őket. Én hoztam pár példát. Te egyet sem...