RND Portico pluginek - NEVE modulok a számítógépünkre



    Nos, hát ezt is megértük. Rupert Neve az az ember, akit a hangtechnika berkeiben sokan úgy aposztrofálnak, mint aki kitalálta "a" felvételi keverőt. Tény, hogy rengeteg innováció fűződik a nevéhez, egyike azoknak a varázslóknak, akik meghatározták az elektronikusan rögzített zene hangzásvilágát évtizedekre. Neve nagyon sokat tud arról, hogy mit és hogyan szabad betenni egy zenei jel útjába. Rengeteg elméleti kutakodás és még több gyakorlati kísérlet után jutott el odáig, hogy meg tudta határozni, milyen elektronikai megoldásokat ítél a fülünk jónak, és milyeneket nem. Bizony, a végső döntést mindig a fülünk (vagy ha úgy jobban tetszik, akkor az agyunk) hozza meg arról, hogy egy komplex zenei anyag "szépen" szól-e vagy sem. Az áramkörtervezés ugyebár színtiszta fizika plusz matematika, de a végeredményt egy hangátviteli rendszerben mégis csak mi, zenehallgatók fogjuk értékelni. Aki foglalkozott valaha is hangtechnikai barkácsolással, az tudja, hogy nem mindig a tökéletesen steril és lineáris megoldások jelentik a szép hangzáshoz vezető utat. Elvben a történet nagyon egyszerű. Legyen minden áramkörünk nagyon zajtalan, nagyon lineáris, a torzítást pedig csökkentsük a lehető legkisebbre. Ez idáig szép és jó, de attól a pillanattól kezdve, hogy "valamit" csinálunk a jellel, már nem biztos, hogy ez az út lesz az üdvözítő. Hogy mi ez a "valami"? Nos, ha effektezésről még nem is beszélünk, de hangszínt szabályzunk, beavatkozunk a dinamikába, keverünk. Ezek már mind olyan lépések, melyek nem feltétlenül akkor lesznek a legjobbak, ha az áramkörök tervezése során kizárólag az említett fizikai és matematikai törvényszerűségeket tartjuk szem előtt, és csak a gondos mérnöki munkára koncentrálunk. Belejön itt a képbe egy adag intuíció, sőt, mondhatni, művészet is. Az analóg hangtechnikai áramkörök nagy öregjei, köztük Rupert Neve is abban voltak zseniálisak, hogy megtalálták azokat az elektronikai furfangokat, melyek segítségével az emlegetett áramköri egységek a fülünk számára igen kellemes módon végezték a dolgukat, mindenképpen jobban, mintha csak a száraz technológia fegyvertárával oldották volna meg a feladatot.
     A másik nagy nevű cég, az SSL már korábban kihozta először DSP alapon, majd native változatban is a keverőiben alkalmazott channel stripeket. A Neve (helyesebben a Steinberg) átugrott a DSP-s lépcsőfokon, és kapásból native (vagyis a számítógép processzora által számolgatott) verzióban jelentette meg a RND Portico 5033 EQ és az 5043 compressor plugineket
      A native plugin előnye elsősorban abban mutatkozik meg, hogy nem kell azon agyalnunk, hogy a meglevő gépünkbe, vagy külső eszközként rákapcsolva tudjuk-e jól konfigurálni a DSP eszközt, meg egy hardver hibalehetőséggel is kevesebb lesz a stúdiógépben. Bármilyen VST host környezetben tudunk azonnal dolgozni. Ugyanakkor, mint arról a TC Powercore kapcsán is szó esett, az igazán profi pluginek komoly lebegőpontos számolási igénnyel terhelik a CPU-t, nem volt tehát véletlen, hogy sok gyártó dedikált DSP-s hardverre fejlesztett inkább a korábbiakban. 
      Az igazi kérdés persze mindig az, hogy tudok-e ezen pluginek a segítségével olyan profi anyagokat készíteni, mint amilyeneket a Neve vasakkal dolgozó neves hangmérnökök készítettek, illetve készítenek. Mennyire sikerült az eredeti eszközök hangját - és nagyon fontos szempont - a viselkedését modellezni?  Más megközelítésben: megérik-e az árukat? Rupert Neve az alábbi beszélgetésben elismerően szól a pluginekről, illetve a Yamaha VCM modellező technológiájáról. A modellezést ugyanis a Yamaha emberei végezték. Hogy mennyire jól sikerült a félvezetős elektronikákat jól modellezni, és hogy választ kapjunk a fent feltett kérdésekre, a legegyszerűbb módszer természetesen az, hogy kipróbáljuk az új plugineket. Gyorsan le is töltöttem mind a kettőt, és amint lesz egy csöpp időm, meg is tesztelem őket alaposan. Akinek van már MySteinberg regisztrációja, az ingyenesen letöltheti a demót. Nagyon kíváncsi lennék azok véleményére is, akik az eredeti "vasakkal" már dolgoztak, tehát egy az egyben össze tudják vetni a modellezés eredményét a kiindulási készülékekkel. Szeretnék tehát visszatérni a témára majd kicsit később.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr233045049

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

djuice 2011.07.09. 01:30:05

Rupert bácsi nagyon emlékeztet külsőre egyik volt szakközepes méréslabor tanáromra. Persze lehet mai szemmel jó reklám is hogy dicséri a Yamaha munkáját, de inkább azért szerintem mert másképp nem adná a nevét hozzá és ha azt vesszük, pl a másik nagy név az Apogee is jó barátságban van a japánokkal, elég ha a 02R pultjukba tervezett plugin kártyák vagy a CDR1000 felvevőjükbe épített UV22 enginet nézzük. Persze nyílván egy szimulált cucc sosem fog egy cél vas közelébe érni, mint ahogy a hitspacesek nagyfőnök hangmérnöke le is "kakázta" a Yamaha VCM technológiáját, pedig a 10 év fejlesztés és Neve elismerése kicsit mindenkit elgondolkodtathat azt hiszem. :)

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2011.07.09. 09:52:41

@djuice:
Szívesen mondanék már véleményt a pluginekről, fel is raktam őket a zenei gépemre, de nem sikerült a demo licenszet beletuszkolni a kulcsba. Talán kapunk majd belőle hivatalos demót is.