Roland GR-55 gitárszintetizátor


     Gitárosokkal beszélgetve az ember kétféle alapvető megközelítést tapasztalhat, ha a hangzás kerül szóba. Az egyik csoport ragaszkodik a "hűséges" megszólaláshoz, és mindenek felett törekednek a bizonyos játékmódokhoz, stílusokhoz kapcsolódó nagyon pontos hangzási hasonulásra. Ők azok, akik képesek egy az egyben beszerezni egy cuccot a gitártól a pedálokon át az erősítőig és a hangfalig, mert "X" muzsikus 30 évvel ezelőtti albumán az úgy szólt, ahogy. Ez a filozófia tulajdonképpen kényelmes, mert egy adott hangzáshoz nem sokat kell variálni, bedugom a gitárt, és Jimmy Hendrix, Santana vagy Malmsteen vagyok igény szerint. De csak az egyikük. A behatárolt stílusvilágban (pl. csak blues) mozgó gitárosnak így nincs túl nehéz dolga. A legtöbb muzsikus azonban sokfajta zenét hallgat és művel, az ő számukra nyilvánvalóan nem lehetséges 33 setup beszerzése, ezért keresik az univerzális megoldásokat.
     Eljutottunk tehát a gitárosok másik csoportjához, akik érthető módon arra törekednek, hogy felszerelésükkel a lehető legtöbb soundot képesek legyenek elővarázsolni, természetesen a legkisebb kompromisszumok árán. A kérdést persze már gitár szinten sem egyszerű jól megoldani, a legtöbb gitárosnak ezért van 3-4 féle hangszere. Aztán jönnek a különféle effektek, erősítők és ládák. Ha valaki benne van például egy blues csapatban  meg egy heavy metál bandában, meg időnként jazzt is játszik, annak alapvetően három jól elkülönült felszerelés kéne. A gitárosok azonban többnyire csak a gitárt váltják műfajonként, a többit okos multieffektekkel és sokoldalú erősítőkkel próbálják megoldani. Természetesen nem valódi gitáros az, aki ezekről a kérdésekről egy korsó sör mellett a másik gitáros cimborájával öt perc alatt össze ne tudna veszni, ugyanis a kompromisszumot mindenki másként próbálja megkötni, és ezekről szólnak a Nagy Gitáros Hitviták.   
     Vannak aztán olyan gitárosok, akiknek semmi sem elég. A meglevő klasszikus hangzások megszólaltatás mellett újakkal kísérleteznek, és próbálnak kitörni a gitár fizikai valóságából fakadó korlátok mögül. Az ő számukra születtek a különféle modellező technológiák és a gitárszintetizátorok. Ezek a dolgok már erősebben megosztják a gitárosokat, mint a "sima" effekt és erősítő kiválasztás kérdése. Jó példa a Szalay András fejlesztéseivel kapcsolatos blogbejegyzéshez fűzött kommentek sora is. Nem akarok most ismét ugyanebbe az utcába bemenni, inkább úgy fogalmaznék, hogy a Roland GR-55 nagyon izgató és csábító lesz a kísérletező kedvű és kreatív gitárosok számára, a konzervatívabbak pedig majd morognak valamit a bajszuk alatt. A Roland gyakran hangoztatja, hogy amit tudni lehet a gitár-midi konverzióról és a gitárszintetizátorokról, azt ők tudják. Ez valószínűleg igaz is, de tegyük hozzá, hogy még a Szalay András is benne van ebben a tudós körben. Bizonyos pletykák szerint ő is végzett a Roland számára fejlesztéseket, de ezt nem tudom megerősíteni.
    Az tény, hogy a GR-55 egy rendkívül erős tudással felvértezett jószág, és a Roland apait-anyait beleadott ebbe az innovációba.
    Ott kezdeném, hogy nem csak gitárszintetizátor, nem csak gitár-midi konverter, hanem professzionális gitáreffekt is. A Roland a COSM modellező technológiájával gitármodellezést is lehetővé tesz egy füst alatt, így például akusztikus gitár hangokat nem csak a szinti részből, hanem modellből is kaphatunk. Sőt, a két beépített PCM szinti és a modell hangját keverhetjük is, ami azért nem csekély hangzási lehetőség birtokába juttatja a gitárost. Meg a basszusgitáros, ugyanis el ne felejtsük, hogy ezt a játékszert a basszerosok is teljesértékű harceszközként vethetik be. Csak nekik akkor a GK-3B pickupot kell a gitárra felszerelni.
     A Roland az újabb szintetizátoraiba gyakran épít pendrive-os audio lejátszót, ezt most berakták (nagyon diszkrét és biztonságos módon) a GR-55 - be is. Így a készülék kiváló gyakorló eszközként használható, vagy adott esetben erről mehet a backing track. Természetesen a pendrive a beállítások, patchek mentésére is alkalmas. Ja, és van a pedálon USB csatlakozó is, ami midi és audio kommunikációt is tud, így a hangrögzítés is kényelmes lehet egy laptoppal.
     A GR-55 tényleg rendkívül kifinomult technológiát tartalmaz, nagyon finoman követi a játék finom nüanszait, és végtelenül sok kreatív lehetőséget ad a gitárosoknak. Aki tehát szeret ilyesmivel kísérletezni, új hangzási világokba kirándulni, az rendkívüli módon élvezni fogja.
     A Facebookos Roland oldalon van egy kiváló videó a GR-55 - ről, ami ide beágyazni nem tudok, de azért egy lájtosabb verziót mutatok:
 

A gitárszintiről részletes magyar nyelvű infókat a Rolandee oldalán.

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr903071798

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BonFire 2011.07.17. 18:14:23

Én például imádom az ilyen kütyüket! Nagyon szeretek kísérletezni mindennel, ami hanggal kapcsolatos. Amikor zenét szerzek, képes vagyok két napig keresgélni egy megfelelő szinti presetet a millióból, vagy ha nincs éppen olyan, megpróbálni kikeverni. Jó dolog ez. Nem is tudom, miért nem lehet szeretni.