Mintamókus - sampler szekció


     Jól emlékszem még arra az időszakra, mikor az első "konzumer" samplerek megjelentek. Az anyagiakkal jobban eleresztett zenészek rohangáltak Münchenbe Reh Endre legendás üzletébe, és hozták a nagy csodákat. Akkoriban még a digitális hangtechnikáról nem volt könnyű érdemi információkat szerezni, még a CD-vel kapcsolatos tudnivalókat is bajos volt összekapirgálni. Folytak hát a nagy megfejtések, a hardver alapján próbáltuk kisakkozni, hogy mi miért és hogyan működik ezekben a hangszerekben. Arra is jól emlékszem, hogy a samplerek használata erősen megosztotta a helyi zenész közösséget. Sokan úgy vélték, hogy legyenek a szintetizátorokban minél élethűbb hangszínek, és a mintavevő hangszerekre semmi szükség. Mások viszont ujjongtak. Részben azért, mert hatalmasra nyílt a zenében felhasználható hangszínek tára, és elsősorban az elméletileg tetszőleges akusztikus hangszer minták dobogtatták meg a billentyűsök szívét. Ne felejtsük el, hogy az akkori szintetizátorok még mákszemnyi mintákat tudtak csak tárolni, és ezek minősége mindig is megosztotta a népeket. Az egy más kérdés, hogy azóta ezek a kényszerzsugorított minták sztenderd hangzássá nemesültek retrokedvelő füleinkben. Másrészt a kreatívabb billentyűsök azonnal felfedezték a minták felvétele közben és a szerkesztés során alkalmazott trükkökkel elérhető újszerű és egyedi hangzásokban rejlő lehetőségeket. Azt is el kell persze mondanom, hogy akkoriban tényleg sokan szórakoztak azzal, hogy a hálószobában sípról, dobról és nádihegedűről saját mintákat készítettek. Később terjedt el az, hogy a hangszerekhez a gyártók által készített mintakollekciókat is megveszegették, mára pedig ugye nagyjából "közkinccsé" váltak az agyonmásolt mintatárak.
     Mára teljesen megváltozott a samplerekkel kapcsolatos hozzáállás. A vezető sampler gyártók, mint az AKAI, E-MU abbahagyták a dedikált samplerek gyártását, és már csak néhány cég felsőkategóriás munkaállomásában találunk sampler funkciókat. Na és természetesen minden komolyabb DAW alá be tudunk húzni olcsóbb-drágább, gagyibb-profibb sampler plugineket.
     Az igazi kérdés tehát úgy hangzik, hogy van-e egyáltalán értelme a sampler funkciónak egy ilyen, kiváló és nagyszámú mintákkal felvértezett  hangszerben, mint a Kronos?
     Az én véleményem szerint feltétlenül van.
   El is mondom röviden, hogy miért. Adott a hangszerben egy tényleg nagyon profi PCM hangkeltő motor, a HD-1. Igaz ugyan, hogy alapjában véve ezt a KORG multisample névre keresztelt saját mintáiból készült hangjainak a megszólaltatására találták ki, de jól tudjuk, hogy már a Trinitytől kezdve voltak bizonyos sampling lehetőségek, a Triton szériában pedig a KORG teljessé tette a kívülről bevitt minták használatát. A piacon a Kurzweil K2XX szériában volt először meg ez a lehetőség, vagyis az, hogy együtt használhattuk a gyári tömörített mintákat és az általunk bevitt lineáris mintákat. A zenészek nagyon szerették ezt a rugalmasságot, ezért a KORG munkaállomások esetében is nagyon pozitív visszhangot keltett a saját minták használatának lehetősége. Úgy is megközelíthetjük a kérdést, hogy a meglevő hardver birtokában egy sample lejátszó megoldáshoz szinte egyáltalán nem kellett a konstrukcióba hozzápiszkálni. Ha pedig a jó minőségű mintavételezést is meg szeretnénk valósítani, akkor sem kell borzasztó nagy dolgokat hozzáépíteni a meglevő elektronikához. Ahhoz persze, hogy a samplerünk jól használható legyen, be kell építeni komoly mintafeldolgozó és egyéb szoftver modulokat, biztosítani kell a rugalmas és gyors tárolást.
    A Kronosban minden hardver feltétel adott volt, bűn lett volna tehát kihagyni a sampler funkciót. A KORG fejlesztői ki is tettek magukért, mert nagyon sokoldalú és rugalmas samplert kapunk a munkaállomás szerves részeként. Az elmúlt alkalommal a hangkeltésről írtam. Igazából ide tartozik a sampling rész is, mivel a mintáinkat tényleg tökéletesen be tudjuk vonni a hangkeltés folyamatába. Ugyanúgy felhasználhatjuk a programok szerkesztése során a saját matériánkat, mint hangszer gyári hang alapanyagát, ugyanazokon a folyamatokon tudjuk a hangszíneket képezni és formálni, mint rendesen. Ez magyarul annyit jelent, hogy a mintákból "multisample"-t képezünk, és innentől fogva szabad a vásár, azt teszünk velük, amit akarunk.
     Azonban a Kronos sampler képességei jóval túlmutatnak ezen a lehetőségen. Nézzünk néhány okosságot!
     Saját hangmintánk forrásaként választhatjuk a két analóg bemenetet, az SPDIF-et, az USB IN-t, illetve magát a hangszert, tehát mintát készíthetünk valamilyen általunk kikevert, dobsávozott, karmázott, széteffektezett saját soundból is, ha kedvünk úgy tartja. Ez a resampling lehetőség. Ha USB-n rádugunk egy külső CD meghajtót a hangszerre, akkor lehetőség van a CD sávok berippelésére is. Továbbá akár CD-ről, akár más külső forrásból WAV, AIFF fájlok, és - kapaszkodjatok meg - Sound Fontok  bevitelére is. A békesség kedvéért AKAI S1000/S3000 minták importját is lehetővé teszi a Kronos. A bevitt mintákat a munka RAM-ban tárolhatjuk. A Koronos 2 GByte RAM memóriájából a jelenlegi konstellációban max. 512 MByte használható sampling mintáink tárolására, a többin a rendszer és az egyéb dolgaink osztozkodnak. Szerintem egyébként a RAM bővíthető lesz, de nem akarok a gyári infók nélkül okoskodni. Van lehetőség nagy minták azonnali SSD-re tárolására is. Ekkor akár 24 bites felbontással is mintavételezhetünk. Ezeket a túlméretes mintákat az audio szekvencerben tudjuk hasznosítani. A felhasználás tehát nagyon sokrétű lehet. 
     A megfelelő minta elkészítéséhez igen komoly eszköztárat ad a Kronos. Akár külső, akár belső forrásról vesszük a jelet, használhatunk EQ-t, dinamika szabályzást és tetszőleges effekteket. Akár tempóhoz kötött delayt és LFO-t is bevethetünk. A mintavételt indíthatjuk kézzel vagy jelszint küszöb triggerrel. Megoldható, hogy az indítás előtti bizonyos időtartamot is felvegye, ami nagyon praktikus lehet bizonyos esetekben. Lehetne még sorolni a számos lehetőséget és szolgáltatást, a lényeg az, hogy mindenünk megvan ahhoz, hogy teljesen professzionálisan mintavételezzünk, vagy használjuk meglevő mintakönyvtárainkat.
     A mintavétel és a minták feldolgozás folyamata első ránézésre nagyon hasonlít a Triton és az Oasys esetében alkalmazott sémához, de van néhány új elem is. Jó hasznát vesszük a hullámformákat szépen kirajzoló grafikus szerkesztőfelületeknek. A számítógépes editáláshoz szokott emberek is pillanatok alatt átlátják ezt a rendszert, hatékonyan és gyorsan el lehet végezni a szükséges vagdosást, szerkesztést. Nagyon praktikus az MS Convert to Program menü, aminek a segítségével azonnal előáll egy program a bemintázott anyagból.
    A gyakorlati kipróbálás során a Triton és az Oasys sampling ismereteim alapján pillanatok alatt össze tudtam hozni saját mintákból programokat. Mint említettem, a kijelző és a GUI nagyon rendben van. Ha pedig valahol elakadunk a szerkesztéssel, akkor sem kell loholva a manualt keresnünk, mert a Help menü eléggé részletesen eligazít a legfontosabb dolgokban.
    Apropó manual. Egy ilyen bonyolultságú hangszer esetében azért alapvető fontosságú, hogy a kezelési útmutató alapos és jól szerkesztett legyen. A Kronoshoz létezik egy Quick Start Guide, ami elég ahhoz, hogy valaki a frissen megkapott vagy kölcsönkapott hangszerrel elinduljon, bár, mint említettem, akinek valaha is volt a kezében KORG szinti, az ezt kihagyhatja. Bár, annyiban mégiscsak ajánlanám az újoncoknak, hogy slágvortokban itt már láthatjuk azokat a paramétereket, feature-öket, melyek a munkaállomást jellemzik. Lehet, hogy innen jönenk aztán majd a jó gondolatok, hogy "jé, ha már erre is képes, akkor nézzük már meg alaposabban!". Van aztán egy Operation Guide. Ez végigvisz bennünket az egyes műveleteken. Tehát a szokásos felhasználói "howto?" kérdésekre ad elég tömör és velős válaszokat. A legrészletesebb kézikönyvet, a Parameter Guide-ot csak a mellékelt CD-n kapjuk meg. Felesleges is kinyomtatni, mert PDF formában igen hatékonyan kezelhető. Ezt úgysem fogja senki sem végigolvasni első nekifutásra (1151 oldalas), viszont a menüknek és funkcióknak teljes részletességű leírását adja. Megnyugtatóan jól szerkesztett, tiszta és érthető, a régi korgos hagyományokat követően logikus felépítésű dokumentációval van dolgunk. Ezt illik maximális pontszámmal jutalmazni, mert mostanában különféle gyártóktól hihetetlenül ócska felhasználói kézikönyvekkel kellett megküzdenünk. Abból indulok ki, hogyha számunkra, akik évtizedek óta ilyeneket rágunk, nehézségeket okoz egy adott dokumentáció értelmezése, akkor egy friss, a zenei elektronikával most ismerkedő ember számára tényleg durva kihívás lehet egy ilyen elfuserált leírás alapján nekiállni a hangszert használatba venni. Elég nagy nevű gyártók is beleestek ebbe a hibába. (Vajon miért van az, hogy ez is a kínai tömeggyártással párhuzamosan alakult így?) Valamennyi manual természetesen letölthető a KORG Kronos oldaláról, és nagyon jó szívvel ajánlom a tanulmányozásukat azok számára is, akik gondolkoznak egy Kronos megvásárlásán.
    Visszatérve a sampling dolgok tárgyalására, meg kell emlékezni a fájlműveletekről is. Nagy örömmel konstatáltam, hogy akár a belső SSD-ről, akár pendrive-ról nagyon gyorsan dolgozik a rendszer, és a fájlkezelő menüje is kényelmes. Tehát akinek a lassú bootolás miatt kétségei támadhattak, azokat tekintse semmisnek. A mintaszerkesztő lehetőségeink is nagyon bőségesek. A számítógépes rendszerekben megszokott minden fontos eszköz a rendelkezésünkre áll. De ha valakinek a keze teljesen ráállt már mondjuk a SoundForge-ra vagy a WaveLab-re, akkor nyugodtan dolgozzon továbbra is ezekkel, mert az USB kapcsolat révén hipp-hopp át tudja tenni a mintákat. Annyit itt azért morognék egy kicsit, hogy én a gyár helyében kivezettem volna a gigalanos RJ45-ös csatlakozót a hátfalra, és megoldottam volna egy egyszerű IP alapú hálózati protokollt. Bár nem igazán értek a Linuxhoz, valószínűleg nem lett volna nagy tudomány. De az említett USB kapcsolathoz legalább nem kell IP, platform független, és a legtöbb célra tökéletesen megfelel.
     Összességében elmondhatjuk, hogy a Kronos rendkívül hatékony, rugalmas és sokoldalú mintavevőt tartalmaz. Nagyon fontosnak tartom, hogy ez az egység borzasztó jól integrálódik a hangszer egészébe, tehát routolás, effektezés, kezelés, fájlműveletek szempontjából egyaránt teljes a beilleszkedés. A Kronos egyik nagyon nagy pozitívumának éppen ezt az egységességet és gondosan összecsiszolt illeszkedést érzem. Ettől igazán munkaállomás a hangszerünk. Az egyes különálló funkciókat könnyű önállóan használni, de az egész nagyszerűségét akkor érezzük át, amikor megtapasztaljuk a részek illeszkedését és örvendezünk.
     A mintavételezés egyszerűségét bemutatja a következő videó is. Igaz, hogy japánul van, de ha tudjuk, hogy a "szampöling" mintavételt jelent, akkor szert is tettünk a megértéshez szükséges összes nyelvtudásra :)
 

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr953178469

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

djuice 2011.08.28. 23:32:48

Rééé Endre ahogy idehaza sokan emlegették, nagy zsivány volt. :) Mekkora szeánsz lehetett akik kijuthattak hozzá! Én csak a szórólapjait árlistáit kaptam meg a Reh Musicnak rendszeresen, abban is korrektek voltak! Vajon mi lett velük?

Az is érdekes ahogy írod Tom, régen csak samplerek voltak, a minta cdk később jöttek ki.
SF2 támogatás végre! végre! Rég hiányzott a Korgból! Azt hiszem, ez a hangszer jó pár évig a the end kategória lesz komplexitásával és gondolom hangminőségével, bár a múltkor említettem hogy ne magasztaljuk annyira, de valóban, a sampler lehetőség nagyon jó hogy benne van, anélkül nem volna meg a varázsa annyira. Gondolom aki azeditálásba belemélyed mégtöbb okos új funkciókat talál majd. Engem az érdekelne hogy groove samplinghez vagy beat editinghez kínál-é lehetőségeket?
Ha valami durvaságra találtok benne, ne habozzatok megosztani! :)

Janca Ákos 2011.08.29. 15:54:11

Sziasztok,

A videó angolul itt van: youtu.be/ukwEWdbOHYE

A hangminták kezelése lehetővé teszi, hogy máshol készített speciális hangszíneket, effekteket meg tudjunk szólaltani a Kronoson. (Pl. a Future Plant egyik dalában az OASYS-szel csinálom ugyanezt: www.futureplant.net/songs/havalaszthatnalegypercet.html )

A jó kézikönyv mellett szerintem nagyon hasznos, hogy a Kronos "beépített kezelési útmutatót", magyarul mondva :-) helpet tartalmaz. Ez ráadásul "tartalomérzékeny", ami azt jelenti, hogy ha a HELP gombot lenyomva tartjuk és egy adott kezelőszervet (gombot, forgó- vagy tolópotmétert) megmozdítunk, azonnal megmutatja az arra vonatkozó leírást, magyarázatot a kijelzőn. Persze a HELP gomb normál módban is működik, vagyis egyszer lenyomva az adott képernyőoldalról közöl információt. A leírásban kékkel jelzett kereszthivatkozások is vannak, melyekkel ugrálhatunk a szövegben. Végül a képernyős leírást pl. az INC/DEC gombokkal vagy a VALUE tárcsával is "lapozgathatjuk".

Szóval az egész egy logikus, jól használható rendszer, ami sokat segíthet a zenészeknek.

(Említsük meg, mert nagy teljesítmény, hogy az teljes szöveget Dan Phillips, a Korg fejlesztőmérnöke írta. Segítőkészen vesz részt a korgforums.com közösségi oldal életében is.)

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2011.08.29. 23:44:31

@djuice:
Reh Endréről számos legenda kering zenész körökben. A háta mögött nem nevezném azért egy blogban zsiványnak, mert nem tud reagálni erre a titulusra, és nem biztos, hogy jól esne neki. Az aktív kereskedést abbahagyta idén, túl sokat én sem tudok róla.
A Kronos sampling editáló menüjéből egyelőre valamiért kimarad néhány, a groove szerkesztésben jól jövő és az Oasysban meglevő funkció. Gyanítom, hogy ezek később bekerülnek. Bár, amint néhány emberrel beszélgettem, valószínűleg ezek voltak az Oasys legkevésbé használt funkciói. A gyors PC kapcsolat miatt engem az se hatna meg, ha végleg kimaradnának.

djuice 2011.08.31. 14:56:30

@MidiTom:
A zsiványozást nem pejoratív értelemben értettem, azért is mögötte a smiley jel, de abban igazad van, hogy egy idézőjel is elfért volna köré. Endre nagyon segítőkész kereskedő volt, akik voltak anno kinn nála magyarok szinte teljes megelégedéssel beszéltek. Azért is próbáltam vele viccelődni, mert a hazai árakhoz képest akkor is már olcsóbban tudta kínálni portékáit. Erre értettem tehát...