A zene és a hangszerek világában az a jó, hogy mikor az ember azt gondolja, hogy mindent tud, vagy majdnem mindent tud a zene bizonyos területeiről, és ezen felismerésének birtokában dölyfösen hátradőlve elkezdi osztani az észt, akkor másodperceken belül kijózanodhat és szembesülhet valami olyasmivel, amiről addig fogalma sem volt. Olyan ez, mint a tudomány világa.Minden ismeret és tézis addig igaz, amíg meg nem cáfolják, felül nem bírálják, vagy be nem építik egy nagyobb, átfogóbb rendszerbe.
     Azt persze ebben a pillanatban nem tudom megmondani, hogy a Stringstation projekt valóban áttörést hoz-e a zenei hangzásvilág kibővítésében, vagy hamar elsüllyed a sok érdekes-érdektelen hangszerkísérlet között, de szerintem van benne valami. A projektre Janca Ákos barátunk hívta fel a figyelmet Facebook oldalán (ugyanis a Facebook nem csak idétlenségek terjesztésére használható :).
     A Stringstation egy Jim Bartz nevű hangmérnök-gitáros találmánya, és Bartz  meglehetősen átértelmezi a húros hangszerekről alkotott eddigi fogalmainkat. Nem túl bőséges a projektet ismertető weboldal által nyújtott információ mennyisége. Amit tudhatunk, hogy a képen látható ketyerén 40 húr található, mégpedig valódi húrok, melyeket hangolni is kell, a fogólapok pedig valódi érintőket is tartalmaznak. Az egész szerkezet azonban igazából egy modellező algoritmusokra épülő szoftverhez alkalmazott kontrollernek tekinthető talán a legjobb megközelítéssel. Az egész játék lényege pedig egy különleges 3D hangzás létrehozása az ehhez kifejlesztett spéci hangszedőkkel. A történet mindenképpen érdekes, jó lenne kipróbálni a gyakorlatban is a kütyüt!
 

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr73286558

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stro-B · http://www.stro-b.com 2011.10.09. 00:21:03

Hátööö ha a Kronos sok nekem, akkor erre nem tudok mint mondani, csak hogy "kéremkapcsoljaki" :)

djuice 2011.10.10. 13:02:25

Érdekes, már csak az kell hogy Pat Metheny is felfedezze. Őt már láttam olyan acélkerettel erősített és állványra aplikált gitár-izén játszani amiből a keresztbe-kasba font húrok miatt alig látszott hogy micsoda, persze az akusztikus volt tisztán. Ehhez képest a 3D hangzás biztos beindítaná a fantáziáját... :)

Janca Ákos 2011.10.10. 15:50:24

Nekem ez arról is szól, hogy - szintetizátorok ide vagy oda - vannak még tartalékok, fel nem fedezett lehetőségek a "gitárban", pontosabban a kifeszített, rezgő húrokban.

A fenti videón látható és megszólaló hangzásvilágot a modern szintetizátorok sem tudják produkálni, legfőképpen azért nem, mert a húrrezonanciát, az éppen megpengetett (illetve meg nem pengetett) húrok egymásra hatását és a testrezonanciát nem tudják a valóságnak megfelelően visszaadni. Továbbá azt az árnyalati terjedelmet sem, ami egy húr megszólaltatásához, fizikai berezgetéséhez rendelkezésre áll: a pengetés, ütögetés, dörzsölés végtelen sok lehetőségét.

Jelenleg az akusztikus hangszerek fényévekkel vezetnek a szintetizátorok előtt a megszólalás árnyaltságát tekintve. Persze nem is biztos, hogy az a cél, hogy minél jobban utánozzunk velük egy akusztikus hangszert. Szerintem jobb, ha egy elektronikus hangszerrel saját(os) hangzásvilágot valósítunk meg. (Mondom ezt én, aki digitális szintetizátort használ sokszor akusztikus, elektroakusztikus hangszerek utánzására is, de nyilvánvaló okokból: pl. nincs pénzem, illetve helyem egy Steinway zongora, Fender-zongora, Hammond-orgona stb. megvételéhez. Maradt a kompromisszumos megoldás, ami azért nem rossz: OASYS. :-) )

Végül, érdemes megnézni, ahogy pl. ez az ember milyen sokszínű módon szólaltatja meg a fuvoláját. Semmi elektronika - csak egy lyukas fémcső... :-)
youtu.be/IVP5ffxX5Kg

djuice 2011.10.11. 09:36:10

@Janca Ákos:
Igen Ákos, amit írsz az egy más perspektíva. Elég ha arra gondolok, hogy pl. mikor a Trinityt először demózták, külön kiemelték az amúgy nagyon szép akusztikus gitár presetnél, hogy erősebb megütés utáni elengedésre megcsinálja a string slide effektust, ami nagyon élettel telivé teszi a hangját. Ez egy velocity kapcsolt, note off üzenetre éledő sima mintalejátszás volt, s mely funkciót kevés gyártó épített szintijeibe. Ötletes, egyszerű dolog volt, mégis a Triton arpeggioival lehetett valamennyire elérni a súroló gitárjátékot, de még így is, egy Al Di Meola sosem vált még billentyűs zenészből keyboardján. Talán az egész sztori onnan kéne induljon, hogy a sample alapú szintik kitalálása óta végülis máig arra építenek, max némi hibrid technikát visznek bele pluszban, de magának a húros hangszereknek a komplett anatómiáját megvalósítani egyedül a PM szintézis kerülgette, viszont a billentyűs játékfelület jó sok kompromisszumot is hoz még magával mellette. (pl. általában kevesen tudják kontrolálni, hogy tíz ujj helyett csak a 6 húrnak megfelelő hang szólalhasson meg egy időben billentyűn)

Amit a testrezonanciákról írtál, ott elég egyszerűen zengető-szerű effekt tipusokkal ezt meg tudják már oldani a csatolt rezgések fizikáját felhasználva, zongoráknál legalábbis számtalan gyártó alkalmazza ezt.
Az meg más kérdés hogy pl. tökéletes gitár replikációt építeni, annak minden lehetőségével, szintibe szerintem nem biztos hogy célravezető lenne. (pl. hasonlók: www.youtube.com/watch?v=cfwcfzuIScw&feature=player_detailpage )

Ha viszont Szabó Sándorra gondolok mint ismert magyar gitárművész, pl. Echo lokáció c. albuma, ott pontosan rámutat hogy az afféle hangzásokhoz a gitár is önmagában kevés, és szintiktől, samplerektől lopott technikák (sample reverse, loop playing), valamint egyéb zengetők és más effektek (esetében T.C. G-Force, M-3000, M-6000) segítik. A két világ tehát átjárókkal teli történet, hogy a dobosokat ne is említsük...

A Metheny féle arcok, meg modern Leonardók, akik mindig újítani szeretnének, talán mert kinőtték a hangszerük nyújtotta határokat.

Janca Ákos 2011.10.11. 11:51:43

@djuice: Na, ezt a Tommy Emmanuel-linket köszönöm, zseniális!

djuice 2011.10.11. 16:04:00

@Janca Ákos:
Szivesen! Igazi mesebeli történet, szegény családban felnőve, fiatalon kezdte Ausztrália tájait járni és autodidaktaként sosem járt semmilyen zeneiskolába, ööö... illetve most már megfordul a Berkleyben is mint előadó, kurzusait tömegek látogatják!

Nagyon jó amit csinál! Különösen ajánlom az említett effekt-zene demonstrálásaként az Initation c. művét, ami ősi aboriginal hangulatokat fest meg!

www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=LVzVo6VqK4E

Illetve a többit, amiből látszik hogy nem az a "lantos béla a falurúl" tipus... :)

www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=JNZL7GkqeRI

www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Yl0r7h3W-Wc