Végre eljutottam odáig, hogy egy szusszanásra meg tudjak állni a rohangálásban, és az október 27-én a Grabowsky Caféban tartott szintetizátor workshopunk anyagait kicsit összevagdosva elkezdjem felpakolni a Youtube-ra. A felvételekért köszönettel tartozunk PixLalának!
      Első momentumként a Roland Jupiter-80 bemutatóról készült anyag rövid változatát teszem fel két részben. Ismét csak azt kell mondanom, hogy a feltöltés után eléggé leromlott a hangminőség, de azért sok információt hordoz ez az anyag még így is.
     Ezekben a demókban egyébként nem csak az az érdekes, hogy az adott hangszer mit tud. Egy félórás bemutatón nyilván nem is lehet minden részletre, sajátosságra kitérni. Számomra az is fontos információ, és lesem is minden hangszerbemutató alkalmával, hogy a demonstrátor zenész hogyan viszonyul a cucchoz, mit tart benne érdekesnek, milyen lehetőségeket tart fontosnak kihangsúlyozni. Krajczár Peti elég sok szempontot felvillantott, a visszajelzéseink szerint is sokakban felkeltette az érdeklődést a Jupiter-80 iránt.



A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr953384599

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

djuice 2011.11.15. 21:02:59

Tiszta JV1080 feeling az első demó bevezetője. Ezek szerint az új kor technikáját összegyúrták a 90-es évek hangzásával is benne?

djuice 2011.11.15. 21:46:08

Két dolog jutott eszembe a videók kapcsán:

1. oltári nagy dolog ilyet hallani hogy egy (még számomra is mint magyarnak) "ismeretlen" srác path fejlesztő lesz egy Japán megacég felkérésére! Elismerésre méltó!
(itt csak csendben jegyzem meg, hogy valyon párhuzamosan több 100 felhasználó érdemleges ötletei miért maradnak meg ötlet szinten, nem kifejezetten csak a Jupiterre célozva...)

2. a japán trendek a 3 nagy gyártónál nagyon a full minőségű komplex, all-in-one hangszerek felé mennek, a kérdés csak az hogy az ilyen funkciókkal mint az usb-s audio lejátszás (ami egyrészt nem egy szükséges rossz azért), az ilyen komplexitás mennyire válik feleslegessé?
Ha valaki zenész berkekben felveszi élő hangszerekkel a billentyűn nehezen kivitelezhető gitár riffeket stb, vagy egy cd-ről lelopja a groovokat, ne adj egy hegedű szólót, sőt ha maga is tud még pár nevezett hangszeren, senki nem mondja meg hogy a zenében meddig is tart az "egy szem szinti" privilégiuma. Persze vannak akik tudatosan még a márkajelzéseket is "leszigszalagozzák" fellépéskor, és nem az számít náluk hogy mivel, hanem hogy mi szól, vagyis maga a zene, de valahogy nálunk mindig családi hagyomány volt ha pl. koncert volt a tv-ben szidni a béna operatőröket miért nem adnak be valami snittet amiről kihámozható hogy hazánk nagyjai min csápolnak billentyűsként. (persze ez inkább csak régebben a tipusok ismerete híján volt érdekes...) :)

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2011.11.15. 22:10:46

@djuice:
JV-1080 feeling?
Hát, nekem sok minden eszembe jutott, de a 1080 tutira nem :)
De lehet, hogy van igazság abban, amit mondasz. Minden gyárnak (Roland, Korg, Yamaha, Kurzweil, stb) megvannak a maga hangzásképei. Egy Yamaha szintiből megszólaló trombita felismerhető, éppúgy, mint egy Roland vagy Korg. Nyilván a saját szempontjaikat preferálták a hangzás kibontása során, amikor az első PCM kütyüket megalkották. Ott van a rahedli mintatáruk, és amikor a modelleket készítik, valószínűleg akkor is a meglevő csilliónyi ilyen-olyan dinamikájú, így-úgy megfújt, megpengetett, megütött hangszer mintákhoz nyúlnak. Analizálnak, aztán a végén a minta úgy fog szólni, mint a sima PCM. Csakhogy a Supernatural élő módon képes reagálni a játékmód finom változásaira is, tehát nem csak egy statikus reprodukció.
Szóval valahol nagyon indokoltnak érzem a Jupiter-80 névválasztását. Valamikor a rolandosok az első Jupiter szintikben ugyanezt csinálták, de az analóg oszcillátorok, burkológörbe áramkörök és szűrők által behatárolt lehetőségek határozták meg, hogy mennyire voltak képesek egy akusztikus hangszer "modellezésére". Manapság a kifinomult digitális technológia birtokában már gagyinak lehet nevezni azt a PCM hangszert, ami csak ennyire képes. Minden gyártó törekszik a mintázott vagy modellezett akusztikus (és most már szintetikus) hangszerek játékmódbeli sajátságainak reprodukálására is.
A Jupiter-80 demonstrálása azért komplikált egy kicsit, mert ezeket a finomságokat akkor érzi meg a zenész, amikor maga ül a szinti mögött, és a saját interakciója révén tapasztalja meg, mi is történik. Péter demója szerintem nagyon jó indíttatás volt ahhoz, hogy nekünk, ott ülőknek meghozza a kedvet a Jupiter-80 elmélyült kipróbálásához.

djuice 2011.11.15. 23:17:46

@MidiTom:
1. videó, time:1:26!!! 100, hogy JV1080 demó feelingje van a szaxi belépése meg később méginkább indokolja, de nem rossz! :)
Szerintem az ilyen meghittebb szűk körű hangszerbemutatóknak nagyobb az esélye hogy a hangszer bemutatásáról szóljon, mint a hangzavartól nem mentes hangfoglalás jellegű mega-rendezvények, ezt jól kitaláltátok és még ha nem is a "mit vegyünk dezsőkének karácsonyra?" kategóriák ezek, gondolom lesz belőle pár eladott darabotok...
(személy szerint én inkább azért egy Kronost pályáznék meg!) :)

djuice 2011.11.15. 23:27:46

+1
ugye ha nézzük pl a Yamaha Tyros szériát, ott is az Advanced Articulation hangzások kezdték felütni fejüket és most a 4-es szériában pl a jazz violin hangszínnél ue. megcsinálták a húr glissandóra, mint itt a Jupiternél az egymás után lefogott hangok hatása a trombitára.
Érdekes megközelítések ezek (kérdés mennyire tud játék közben erre külön is figyelni a zenész, vagy esetleg pont természetessége révén adja majd ez magát?), viszont az évtizedek óta létező breath kontroller, vagy a Roland D-beamje valahogy nem igazán váltotta be a reményeket, pedig elsőként talán pont hasonló, a zenész kezeit játékban hagyó módszerek elősegítése lett volna céluk.

Kampokez 2011.11.16. 23:37:18

djuice: nagyon kemény kritikát nyomsz..
szerintem, ha odaülnél egy Jupiterhez megváltozna a véleményed..
Bár nekem is feltűnt egy negatív dolog a Jupiterrel kapcsolatban, ez pedig a racsnis potti. Ha egy kicsit gyorsabban tekertem, nem reagált semmit. de azért szívesen elfogadnék egyet.. :)

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2011.11.17. 11:00:34

@Kampokez:
Racsnis poti???
Nem az enkóderre gondolsz?

djuice 2011.11.17. 11:45:10

@Kampokez:
Mi benne a kemény? Nem mondtam hogy ratyi a Roland, csak hogy jól hozza a 90's érzést ott a videón. Azért ez a kb. 2x7 perc szerintem 0,1%-át ha bemutatta a dolgoknak nem beszélve a hangszínekről, amiből biztos jópár van még, amit a demonstrátor ki sem emelt, pl. dobkészletek, basszusok...
Nekem anno a Fantom-X tetszett valamelyest, főleg a szép részletes akusztikus zongora mintáival, de pl. utána a Fantom-G már nem hatott meg. A Rolandnak mindig voltak stagnáló időszakai amikor csak a korábbi fejlesztéseikről húztak le újabb bőröket. Valószínűleg a J80 most egy kicsit más, mert hoz új dolgokat, miközben a régi történeteket is integrálja (szerintem tuti lesz ebben is Sound Canvas hangminta). :)
Mindenesetre tartom véleményem, ennyi pénzért (ha lenne feleslegbe) inkább egy Kronossal sétálnék haza...

djuice 2012.08.31. 18:35:04

Rolandék rég nem csináltak hangmodult és most itt egy méregdrágának kinéző újoncuk Integra-7 néven illetve. Talán a Roland most történelmet ír, mivel a jelenlegi összes új fejlesztését integrálta stílusosan az Integrába + 12 SRX kártya jóságos mintáit. :)
Lássuk a medvét!

rolandconnect.com/product.php?p=integra-7