Előrebocsátom, hogy nem a parttalan Apple - PC vitában kívánok most egy újabb értelmetlen vitát megnyitni, sőt, egyáltalán nem akarok ezzel a kérdéssel foglalkozni. A cím a kis okostelefonokra meg a tabletgépekre akar utalni. Akik olvasgatják a blogot, láthatják, hogy bár időről időre előkerülnek ezek a ketyerék meg a rájuk fejlesztett alkalmazások, de nálam ezek nagyon alulreprezentáltak. Bevallom, "hagyományos" mobilt használok, és nem azért, mert nem tudnék a sokféle akciós kínálatból valamit választani, lenne is jelöltem. Arról van szó, hogy nálam a telefon "heavy duty" üzemmódban fut, vagyis mennie kell akkor is, ha hangfalcipelés közben kettőt pattan a betonon, véletlenül rálépek, vagy véletlenül rácsukom a kocsiajtót. Elég jól megy rajta a net, Google map, ez-az, de csak Java fut rajta. Reprezentációra viszont egyértelműen nem alkalmas, nem lehet ujjal huzigálni a képernyőt. Na és nem fut rajta sem iOS, sem Android, tehát a rájuk való alkalmazásokat sem tudom használni. Nagyon halkan jegyzem meg, hogy nincs is rájuk szükségem. Ha új telót veszek, akkor a szokásos standard dolgokon kívül egy GPS funkciót akarok benne, hogy el ne vesszek, aztán kábé ennyi. Mivelhogy ortodox telefon használó vagyok. A tabletekben már több fantáziát látok, azt jópár okosságra el tudom képzelni, biztos, hogy előbb-utóbb be is fogom vetni valamelyik típust.
     Az azonban nagyon valószínű, hogy akkor sem zenére. Az elmúlt pár évben borzasztó sok mobil alkalmazás született, melyekkel a zenészeket célozták meg. A mostani NAMM is hemzsegett az "i" kezdőbetűvel ellátott dolgoktól. Az emberben időnként az az érzés támadhat, mintha a profi hangtechnikai ipar már csak ebbe az irányba koncentrálna. Úgy kell az embernek az iPad dokkolós keverő, mint egy falat kenyér. Nem akarom persze ócsárolni az "i" irányú fejlesztéseket, mert megjelent egy csomó hasznos és praktikus segédprogram, oktató szoftver, egyebek, melyeket hasznosnak tartok, és ráadásul többnyire olcsón vagy esetleg ingyen hozzájuk lehet jutni. A különféle szoftverszintetizátorokat, gitárutánzatokat viszont már nagy fenntartásokkal fogadom, még akkor is, ha az általam igen nagyra becsült Jordan Rudess átlagosan két naponta mutat be közülük valami érdekességet. Valahogyan kontrollerként sem érzem annyira szerencsésnek őket. Ha már érintőfelületes kontroller, akkor a KORG KAOSS szériája sokkal szimpatikusabb nekem, ahol az érintőfelület betölti a maga okos funkcióját, a többi paraméter állítására pedig ott vannak a szokásos tekergetős és tologatós kezelőszervek. Ez a koncepció nekem nagyon bejön. Áttekinthető, gyors beavatkozásokat tesz lehetővé, minimalizálja a hibás érintéseket, tehát színpadképes. Szerintem az iPhone-ra és iPad-re készített zenei alkalmazások 90%-a otthoni szórakozásra, meg a haverok ámulatának elnyerésére való pusztán. Persze ez sem elhanyagolható szempont, de hát gondolkodjunk kicsit a hangszeres zenészek meg az igazi hangtechnikusok fejével. A fenti gondolatmenet persze egyáltalán nem zárja ki azt, hogy esetleg napokon belül kiáll egy színpadra egy öttagú zenekar, mindenki kezében iPad, és élvezhető zenét csinálnak.
    Miért idegenkedek én ettől a gyakorlattól? Valószínűleg azért, mert bármelyik hangszert is tekintjük, a megszólaltatáshoz háromdimenziós mozgások koordinált elvégzése szükséges. A tapicskolós képernyőn egy dimenziót elveszítünk, ezen az sem igazán segít, ha nyomásérzékeny a touchsensor. Nekem a hagyományos keverőpultok síkjából kiálló kezelőszervek is hiányoznak az érintőfelületekről, bár némi megszokás után azt gondolom, a keverésnél szokásos műveleteket az ember ezekkel is tökéletesen meg tudja oldani. Legfeljebb nem annyira kényelmesen, mint a hagyományos pultokon. 
    Az idei NAMM Show egyik meglepetése a Behringer volt. Uli Behringer kínába települt cége rengeteg újdonsággal rukkolt ki. Ezek egy része a meglevő dolgaik egyértelmű továbbfejlesztésének tűnnek, mások viszont (például a drótnélküli házi hifi) teljesen új piaci irányokba nyitnak. A Behringer szükségesnek tartotta, hogy vadiúj digitális keverőjén, az X32-n  legyen telefondokkoló. Ezek után már nem is meglepő, hogy az iX szériájú, amúgy analóg keverőkre egy iPad dokkoló került. Az okoskodók persze megkérdezhetik, hogy ha analóg pultról van szó, akkor mit keres rajta az iPad dokkoló? Nos, ha rosszmájú módon közelítjük meg a kérdést, akkor azt mondhatjuk, hogy praktikus dolog ott az a fészek, mert nem esik le a technikus tabletje akkor sem, amikor nagyon pörög a buli. Tudjuk, hogy néha mindenféle szedettvedett állványpótlókra kell felrakni a keverőt, ahol már végleg nincs helye sem a korsó sörnek, sem az iPad-nek. A következő modellen lesz talán konfigurálható pohártartó is, presetből választható pohárméretekkel. A gyártó persze más filozófiával jön. Azt mondják, hogy a dokkoló azért jó, mert mindenféle appot lehet így futtatni, ami ott kellhet. Például egy EQ-t, kompresszort, Garage Band-et, vagy bármit. Na, hogy ezzel mennyire vagyunk előbbre, még nem látom teljesen tisztán, de az tény, hogy az iPad nagyon megnyerően mutat, úgy néz ki, mintha a keverő részét képezné.

     A Mackie is kidobott némileg hasonló filozófia alapján egy keverőt, a DL1608-at. Ezen viszont a vezérlés nagyrészt tényleg az iPad-en történik. Azt még nem tudom, hogy ez a kütyü forradalmasítani fogja-e az élő keverést, de az bizonyos, hogy a hozzá készített reklámvideó megújította a keverőpult teaserek unalmas világát :)
 

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr93972619

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

djuice 2012.01.31. 12:08:38

Én nem véletlenül jósoltam pár hónapja hogy bizony nem kell leírni ezeket a tapogatós macerátorokat! A gyártók még csak most kezdik felismerni, kihasználni az iPad zenei lehetőségeit és ahogy egyre izmosabb lesz a platform, és ahogy a zenelejátszóknál az iPod is tért nyert, ahogy haladnak (ill. ahogy más tabletgyártók le vannak maradva) könnyen ipari standarddé válhat a "kis lapos".
Ugyanígy a szintik piacán is 1-2 éven belül komoly felhasználása fog mutatkozni és egész biztos át fogja alakítani hosszú távon a Jupiter80, Kronos stb. szintű workstationok világát is! Az más kérdés hogy ez kinek tetszik majd ténylegesen (pl. MidiTom korábban kifejtett óckodását nézve is ettől), de hogy hasznos és előremutató lesz az erősen lehetséges szerintem. :)

djuice 2012.01.31. 12:32:45

Egyébként még annyi érdekes lehet hozzá, hogy mivel az Apple csinálta meg először ezt a használható! érintő felületet (jó, persze a Trinityben és az előtt is volt már hasonló X éve, csak nem ilyen reagálású!), mindenképp érdemes egyszer kipróbálni egyet közülük, mert sokan a kb. 4-5 éve felbukkanó döcögő érintős telefonokkal azonosíthatják. Ez korán sincs így, nagyon pontosan és gyorsan felismeri a jól optimalizált iOS a fogdosásokat! Persze sok múlik a szoftok reagálásán is hogy az mennyire optimalizált. Mindezt nem azért mondom mert annyira Apple függő lennék, hisz utaltam már e cég nimbuszának indokolatlan hype-olására is, de ez tényleg használható cucc az említett mélységi dimenzió hiányában is!
De egyet mondok: a G70-es Roland szinti kijöttekor sokan az érintős felületre kirakott (és csak oda kirakott) életbe vágó funkciók ilyen forma megvalósításától rettegtek leginkább, aztán nagyon gyorsan megszokták még idősebbek is. (hasonló volt egyébként a Trinitynél is, de ott tényleg megbukott az élőben tapicskolás a hangi beavatkozásoknál, inkább kirakták sliderre vagy ribbonra-joystickra a fontos funkciókat...)
Szóval értem Tom óckodását, hogy aki a fizikai gombhoz szokott, az nehezebben alkalmazkodik, de ez szerintem olyan mint nagyanyáink, dédnagyanyáink kezdeti félelme a tárcsázós telefontól, a rádiótól, tv-től, hova ne tovább az automata mosógéptől! :)
Be kell látni, fordulóponthoz érkezik a technikai társadalom és akkor még nem is beszéltünk az utopisztikus holográfiai megvalósításoktól...

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2012.01.31. 14:39:13

@djuice:
No, azt azért tudni kell, hogy amikor megjelentek az első érintőképernyős hangszerek, zenész körökben meglehetősen nagy ellenállás és ellenpropaganda jelentkezett ezekkel szemben. Pont én voltam az, aki tapsikoltam örömömben, hogy milyen elegáns, jól és gyorsan kezelhető menürendszereket lehet így megvalósítani a korábbi gombnavigációs módszerrel szemben. A Kronossal kapcsolatban is leírtam, hogy nagyon bejön nekem az okos grafikus felület. Ráadásul a KORG szerintem igen jó érzékkel különíti el a touchscreenre kirakott funkciókat a hagyományos kezelőszervekre telepítettektől. Ez így szerintem nagyon jó.
Amit én speciel nem szeretek, ha érintőfelületen van:
- hangkeltéshez felrajzolt "billentyűzet"
- finom kontroller funkciók akár toló, akár tekerő formában (itt a drawbart is inkább illusztrációként fogom fel pl. a korgokon, rolandokon)
- egyéb olyan funkciókat, amiket élő zenélés közben pillanatok alatt kéne finoman, gyorsan és érzéssel szabályozni

Szóval félreértesz, ha öregemberes aggodalmakat vélsz az én morgolódásomban felfedezni, ezt az egészet merőben funkcionálisan nézem.

djuice 2012.01.31. 17:59:57

Értem! Bocs a "leöregezésért!" :)
A zenész felhördülésekre a Trinity azért is jó példa szerintem, mert ott akarták megvalósítani, hogy érintésre felnagyítódnak a virtuál potméterek. Koncepcióban nem lett volna butaság, csak az akkori technológia, az érzékelés bizonytalansága, meg a picit lomha hardver ezt nem tette zökkenőmentessé.
A Tritonban már jobb volt a helyzet és ha megnézzük az M3-at, ahol a screent lehetett kaoss-pad funkcióba is kapcsolni már lényegesen más volt a szitu. Na ehhez kell képzelni kb. 3x-5x pontosabb és gyorsabb felületet, amit az i-cuccok megvalósítanak. S mint írtam, mindennek az elején vagyunk, csak az okos programozókon múlik hogy mennyire felhasználóbarát gui-kat írnak rá.
De mindez tovább vezethet! Mint írtam is azért előremutató szvsz, mert pl. képzeljük el a Korg Kronos 2-t 5 év múlva, ahol ugyanilyen iPad dokkoló lesz a képernyő helyén és akár a userre bízott nyitottság útján mindenki saját menüket, kontrollfelületeket építhet modulárisan alapelemekből, amolyan mobilos widgetekhez hasonlóan. Na ez azért odatenné a featuret!
A precíz és gyors, akár multi touch szabályzás is nagyon könnyen megvalósítható szerintem, ötlet kérdése a fejlesztők részéről. Én mindenesetre drukkolok az iPad hasznosabb jellegű forradalmának! :)

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2012.01.31. 21:05:28

@djuice:
Semmi gond! Amúgy már öregnek kéne lennem, csak még nem érek rá, annyi a dolgom. Majd talán a jövő héten :)
Igen, a Trinity esetében ez még nem volt olyan fürge, mint a mai cuccoknál, de mégis egy jól használható hangszer lett aztán.
Ami a guikat illeti:
Most nem szintetizátoros példát mondok, de a véleményem lényege talán így fogható meg. Ha én ott ülök mondjuk egy koncert keverőnél (tök mindegy, hogy analóg vagy digitális), a figyelmemet a színpadra fókuszálom, a mancsommal még a félhomályban is megtalálom a szükséges kezelőszerveket, elég, ha a szemem sarkából látom őket. Le se nézek, picit lökök a féderen, kicsit letekerek az effekt sendből, stb. Jó, digi pultnál nem árt, ha a megfelelő menü aktív, az némileg nagyobb figyelmet kíván. De hogy egy bulit lekeverjek touchscreenen? Maximum annyi, hogy az elején beállok, aztán ha nagy gáz van, kapirgálok kicsit rajta. Nem azt mondom, hogy nem lehet, csak szerintem egyszerűen kényelmetlen.
Ha egy szintin mondjuk paramétereket állítok editáláskor otthon, békességben, akkor persze tök mindegy. De élőben, játék közben csak bökdösni szeretném a képernyőt, potikat huzigálni, tekergetni nem esne jól rajta.
Ez persze lehet, hogy az öregség tipikus jele :D

djuice 2012.02.01. 00:15:46

@MidiTom: jó persze nem egy SSL pult leváltására volna ez, de pl. egy Yamaha 02R típusú cuccon kurzorozni stb pont ugyanúgy nem megy oda nem nézve ha valami kompresszor paraméterbe, stb bele kell nyúlni. Persze jó megtartani az arányt a fizikai vs. virtuális gombok közt, de leginkább azt kell majd jól felfedezni mi mindenre lesz jó a tapics...
Én pl. ezer örömmel látom hogy az új Motif XF-re már gyárilag van iPad editor szoftver, de méginkább örülnék ha ez valami univerzális lenne minden midis hangszerre, akár a MidiQuest szoftver. Persze én sem a virtuál billentyűkben látom rajta a fantáziát (bár nem működik rosszul, már próbáltam), hanem az ilyen fenti utility dolgokban.