Új granuláris szinti plugin a Steinbergtől


     Mostantól publikussá vált a Cubase 6.5, letölthető a Steinbergtől. Egy kicsit most megkavarta a Steinberg a korábban kialakult gyakorlatot, eddig ugyanis csak az egész számokkal jelzett verzióváltásokért kért pénzt, most azonban a 6-ról 6.5-re történő frissítés is "fizetős", bár nem súlyos összegről van szó. Aki 2012 január 1 után aktiválta a kulcsában a "rendes", legális Cubase 6 vagy Cubase Artist 6 szoftvert, az most egy "Grace Period" használatára jogosult, a folyamatról a Steinberg megfelelő oldalán adnak leírást. A legelterjedtebb DAW szoftver friss verziójában található újdonságokat szokás szerint egy PDF fájlban tekinthetjük meg. Részletesen nem akarok a sok új feature elemzésével foglalkozni, ismerem annyira a Cubase használó embereket, hogy most úgyis pillanatok alatt letöltik az updatet, és aprólékosan átnézik a friss lehetőségeket. Annyit azért mindenképpen szeretnék megemlíteni, hogy úgy tűnik, nem csak én nyavalyogtam hangminőség ügyben, mert beletettek egy FLAC kódert is az export részbe, ezzel lehetővé téve a hangfájljaink veszteségmentes tömörítését. Csak üdvözölni tudom ezt a döntést!
      Szintén igen jó dolognak tartom, hogy a Cubase 6.5 helyből tartalmaz egy granuláris szinti modult, a Padshop névre keresztelt VSTi-t. Erről a pluginről már korábban lehetett hallani, de azt nem tudtam, hogy a Cubase részeként kapjuk majd. Persze a többi DAW használói is megvásárolhatják, az ára egyáltalán nem vészes. A granuláris szintézisről korábban a Symbolic Sound kapcsán ejtettem pár szót. Ha nagyon felületesen akarjuk a granuláris szintézis módszerét megközelíteni, akkor azt mondhatjuk, hogy apró hangmorzsákból állítjuk össze a megcélzott hangzást. Vagyis fogunk több sampling forrásfájlt, ezeket pár milliszekundumos darabokra daráljuk, és meghatározott elv szerint ezeket ragasztjuk össze ismét úgy, hogy valami teljesen új dolgot kapjunk.Akit komolyabban érdekel ez a szintézistechnika, annak ajánlom az erről szóló, igen átfogó weboldal tanulmányozását. Mire is jó ez nekünk? A "Padshop" név elég sok mindent elárul. Padként általában a vonósokból, nyúlós fúvósokból és hasonlókból összeállított "tapogatós" aláfestő hangzásokat hívjuk, gyakran titulálják ezeket "atmosphere"-nek is, bár a kettő ugyan átfedhet, de nem ugyanaz. Amennyiben szeretnénk kicsit izgalmasabbá, sistergősebbé, szemcsésebbé tenni ezeket a sima, néha nyúlós szőnyegeket, akkor igen jól fog jönni a granuláris szintézis. Persze ez a technika messze túlmutat az ilyen jellegű felhasználáson, de a Padshop most elsősorban ezt támogatja.
     Mit is kapunk ebben a VSTi-ben? Rögtön a leglényegesebb: tulajdonképpen két teljesen függetlenül szerkeszthető rétegünk van önálló oszcillátorokkal, szűrőzéssel és modulációs lehetőségekkel. Mindkét oszcillátort maximálisan 8 "grain stream"-mel etethetjük. A gyakorlati kipróbálás azt mutatta számomra, hogy tényleg nagyon kreatív eszközt kapnak a zenészek és producerek ezzel a jószággal, rendkívül izgalmas és jól testre szabható hangzások vannak már a 400 presetben is, és természetesen megalkothatjuk a jó kis saját hangszíneinket is. Nekem egy problémám adódott az ismerkedés során, mégpedig a GUI. Számomra ez a grafikus kezelőfelület nem túlságosan kézreálló. Különösen a két réteg közti lapozgatás idegesít, ehelyett inkább mindkét réteget megjelenítettem volna. Gondolom, a tervezők el akarták kerülni egy hatalmas VSTi ablak létrehozását, de lehet, hogy szerencsésebb lett volna egy kicsit zsúfoltabb dizájn. Ez persze az én személyes morgolódásom csak, lehet, hogy mást cseppet sem zavar ez a technika. Pláne, aki egy hagyományos "vas" szinti programozása során hozzászokott ahhoz, hogy a paramétereknek mindig csak kis töredékét tudja megjeleníteni akár még a mai méretesebb kijelzőkön is. Hiába, az egyre növekvő méretű monitorok elkényelmesítik az embert :)
     Ettől függetlenül persze a Padshop eléggé könnyen kezelhető. Arra buzdítok mindenkit, hogy ha teheti, essen neki, és alkosson benne saját hangzásokat. Nagyon egyedi karaktert adhatunk vele a zenéinknek, filmek hangulati aláfestéséhez is kiváló eszköz.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr44227201

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

djuice 2012.03.01. 23:56:36

Tom! Vasakból melyek tudják a granulart?

djuice 2012.03.01. 23:59:27

Ja és nem hasonlít ez valamelyest a Korg Karma rendszerének szisztéméjára, netán a Wavestationére?

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2012.03.02. 13:18:11

@djuice:
Nem tudok olyan vasat, ami ezt a módszert használná. A Pacarana ugyan vas, de FW-vel csatlakozik egy számítógéphez, amin Kyma fut. Szóval ez inkább egy kihelyezett engine.

A Karma alapvetően más, az már a hangkeltő rendszerből kijövő hangokat vezérli, illetve rájuk hat, nem magában a szintézismotorban dolgozik. A Wavestation elve közelebb áll ehhez a koncepcióhoz, de mégsem ugyanaz.