Újabb Pompás Arranger

Címkék: korg arranger

2013.07.24. 00:02

Korg PA900 gyorsteszt

 

Korg_Pa900.jpg       Az idén 50 éves Korg főmegfejtői talán maguk sem gondolták volna egykor, hogy az analóg, majd a digitális szintetizátorok terén kimagasló cég a vendéglátós "entertainer" zenészek körében is learat szinte minden babért. Azt pedig hogy is sejthették volna, hogy mikorra a kísérőautomata szintetizátorok csillaga már hanyatlónak tűnik, a Korg még mindig ott van az élvonalban, egyesek szerint pedig egyenesen ők diktálják immáron ezt a hangszercsaládot. Márpedig ha szétnézünk, akkor a Yamaha, a Roland, a Casio  és a  Ketron termékein kívül nem sok mindent találunk. Pár éve pedig, ha az ember végignézte a Frankfurti vásár kínálatát, azt láthattuk, hogy se szeri, se száma a különféle gyártók automata hangszereinek. Külön kéne magával a tendenciával is foglalkozni, hogy ugyan miért is csökken az egyszemélyes zenekarok iránti érdeklődés, és miért alakult így a piac, ahogy. De inkább azt érdemes megnéznünk, hogy ebben  a hanyatlónak tűnő piaci szegmensben miért képes a Korg mégis rengeteg hangszert eladni, mikor a többi gyártók mind sírnak.

KORG_PA900_FarkasA.jpg     A legfontosabb ok talán az lehet, hogy a gyár komolyan veszi azokat a zenészeket, akik ezekkel a hangszerekkel dolgoznak. Mert bizony, ez is egy munka, mégpedig aki valaha is csinálta, vagy a közelében volt, az tudja, hogy nagyon kemény munka. 6 - 8 órán át egyedül, vagy maximum egy-két zenésztárssal biztosítani, hogy egy percig se lankadjon a jó hangulat a buliban, az bizony elég kemény meló. A jó vendéglátós zenésznek illik az egész bulit hibátlanul végigénekelni, illik hatalmas repertoárral rendelkezni, és illik mosolyogni és jó képet vágni a néha igencsak fura kérésekhez és megnyilvánulásokhoz is a közönség köréből. Ezek mellett nem szeretné a zenész, ha a hangszere extra feladatok elé állítaná, vagy szívatná. A jó hangminőségen és a sokoldalú, jól megszerkesztett stílusokon kívül tehát alapvető elvárás a zenész számára az áttekinthető és logikus kezelhetőség, vagyis hogy minden szükséges beavatkozást, váltást gyorsan és biztonságosan meg lehessen csinálni. A koncertező zenészek esetében is kiábrándító, ha a zenészek technikai piszmogással töltenek el perceket a számok között. A vendéglátós, lakodalmas műfajban a pergő, lendületes előadás még fontosabb. Egy számon belüli technikai gubanc pedig nagy égés. Azt hiszem, a Korg fejlesztői tökéletesen tisztában vannak ezekkel a szempontokkal. Mint korábban a gyár csúcskeyboardját, a PA3X-et bemutató bejegyzésben is írtam, a Korg mérnökeinek bőven volt hova nyúlniuk, ha jó hangszíneket szerettek volna beletenni a hangszerbe, és az "i" széria óta annyi jó kíséreti stílust is kidolgoztak, hogy ebből már eleve nem lehet gyenge hangszert összehozni. A PA3X ismét új szintet állított fel. Azonban az olcsóbb kategóriában is nagy durranást jelentett a PA600 tavaly év végi megjelenése. Most pedig itt a PA 900. Egyelőre csak egy tesztpéldányt kaptunk belőle, és sajnos korántsem tudtuk olyan alapossággal megnézni, mint illene, mivel csak pár napot időzött nálunk. Azonban amint elterjedt a hír, hogy itt van a PA900, egyből jöttek olyan zenészek, akik szerették volna kipróbálni, és az ő véleményük egyértelműen nagyon pozitív volt, kivétel nélkül mindenkinek nagyon bejött az új hangszer.
     Megpróbálom az ő véleményüket elmondani, ami nagyjából a bennem kialakult képpel is egybevág. Hozzá kell tennem, hogy a tesztelő emberek szinte kivétel nélkül profi, sok éve ebben a műfajban dolgozó muzsikusok voltak, akik most is valamilyen csúcskategóriás hangszeren nyomják, és nagyon apró  finomságokra is odafigyelnek, meg szóvátesznek olyan dolgokat is, amiket én elsőre észre sem veszek.
Első körben persze mindenki a hangszíneket vette sorra, de ezen a körön általában gyorsan végig is futottak, igen, mondták, ezek nagyon jók. A PA600 hangzását is mindenki dicsérte, a 900 ahhoz képest dupla PCM hangmintatárral rendelkezik. Több tehát a "DNC" (Dynamic Nuance Control) hang is benne, amelyeket a szóló hangszínek kiválasztásakor a zenészek szívesen fognak választani, mert nagyon élő hangszínek, és igen természetesen reagálnak a valós idejű kontroller beavatkozásokra. A következő tesztpont pedig mindenkinél a stílusok számbavétele volt. Akiknek korábban nem volt még Korg arrangerük, azok nagy lelkesen mutogatták nekünk a szépen kidolgozott kíséreteket, a nagyon használható intrókat, endingeket és variációkat. Számunkra, meg az ortodox Korg arranger használók számára is volt azonban sok újdonság. Nagyon dicséretes, hogy a Korg odafigyel, legyenek mindig friss stílusai. Nem csak a harminc éve minden éve ugyanazt a bossát toló zenész hangulata lesz ettől jobb, hanem az ilyen zenés helyeket rendszeresen látogató vendégek is méltányolják a változatosságot. A preset stílusok szokás szerint nagyon muzikálisak, finoman megszerkesztettek, és szerencsére nincsenek agyonhangszerelve.
    Kezelés szempontjából a korgos embereknek semmit sem kell megtanulniuk, legfeljebb bizonyos gombok helyzetét kell megszokniuk, évek óta nagyon hasonló a kezelőszervek elrendezése, de még a menürendszer is. Ami nagyon jól bevált, ahhoz kár is lenne hozzányúlni. Azonban a nem korgot használó népek is gyorsan eligazodnak az alapvető funkciók között, és szemmel láthatólag ez örömmel tölti el őket. A kijelző a PA600-hoz hasonló nagyméretű érintős LCD display, gyors és biztos navigációt tesz lehetővé. Fontos az is, hogy ez a kijelző jól látható és olvasható abból a távolságból, ahonnan a zenész nézi. Ez látszólag együgyű kijelentésnek tűnik, amikor már nem nagy kunszt jó minőségű LCD képernyőket gyártani. Azonban igen sok hangszeren mégis speciális fejtornát igényel a csak kis szögből jól olvasható kijelző nézegetése.

KORG_PA900_syncopa.jpg     A PA900-at a Korg valahová a PA 600 és a PA3X közé pozícionálta. Méretre, dizájnra ugyan inkább a 600-hoz van közelebb, ugyanakkor megvan a dupla fájllejátszó, a TC Helicon harmónia processzor, és számos jellemző, melyeket egyértelműen a nagyobbik tesótól kapott meg. Néhányan fanyalogtak a billentyűzeten, ami nagyon hasonlít a PA600-éhoz. Ránézésre ugyanaz, de amúgy mégsem, merthogy ez bizony már aftertouchot is tud. Ez a Yamaha fazonú billentyűzet valóban nem éri el PA3-ban használt keyboard minőségét, de mindazonáltal jól játszható, és elég precíz a dinamika érzékenysége  is. Azért hozom szóba a dolgot, mert némelyik konkurens termékben ezt finoman szólva nagyvonalúan kezelik. Volt, aki kevesellte az egy pendrive csatlakozót, azonban erre frappáns választ tudunk adni. A készülék hátulján ugyanis van egy zárólemezzel diszkréten lezárt fészek, ebben pedig egy micro SD csatlakozó. A nóták és stílusok tárolását tehát frankón megoldották, a pendrive inkább csak beviteli eszköz, mintsem a lejátszandó anyagok forrása és a mentések kötelező helye.

     A PA3X-hez képest jóval kisebb és könnyebb a hangszer, nyilván ez magyarázza az egyszerűbb billentyűzet és a kisebb méretű nyomógombok felhasználását is. A zenészek egy része még mindig a nagy, szerintük "mutatós" szintetizátorokat keresi, mások viszont egyre inkább a kis méretű, könnyű és könnyen szállítható hangszerekre hajt, meg igyekszik a korábban teherautónyi méretű felszerelést kisebbre, kompaktabbra cserélni, persze lehetőleg funkcióvesztés és minőségi kompromisszumok nélkül. A PA900-at ők feltétel nélkül szeretni fogják. 
    A Korg PA900 már részletes adatlappal megtekinthető a Syncopa oldalán, de majd csak valamikor idén ősszel kerül forgalomba. A tapasztalataink és az árfekvése alapján teljesen biztosra vesszük, hogy újabb sikerterméket tesztelhettünk. Egy bajunk van csak. Valószínűnek tartjuk, hogy a gyár a PA600-hoz hasonlóan a 900-ból is kevesebbet lesz képes gyártani, mint amennyire igény lesz, és legalábbis az első hónapokban emiatt lesznek várakozó listák.                   

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr665422177

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

djuice 2013.07.25. 17:03:40

"a kísérőautomata szintetizátorok csillaga már hanyatlónak tűnik"
Na ezt honnan vettétek???

"igen sok hangszeren mégis speciális fejtornát igényel a csak kis szögből jól olvasható kijelző nézegetése"
Való igaz, mikor a mobiltelefonok piaca pont ez ellen dolgozik régóta! (hogy is van van ez Yamaha???)

Ha 500 alatt lenne az ára, rá lehetne sütni, hogy a PA600 méltó ellenfele! De sok PA3X tulaj erről másképp vélekedik a zeneszek.com fórum oldalon.

djuice 2015.04.10. 10:22:12

És! Tá-dááám! www.korg.com/us/products/digitalpianos/havian_30/

Pa588 helyett "Havian" Micsoda név!? Még jó hogynem Havier de la Vega. :D
Amúgy nagy létjogosultsága lesz/van! 450e. Ft-ért.
Már csak a "europian feel hammer action" az érdeke mit takar!

djuice 2015.04.13. 16:47:49

A KorgPA oldalon már kint vannak a gépkönyvek! Lehet mazsolázni mi mindent tud a hangszer. :)

www.korgpa.com/support/products/pianos/korg-havian-30-support/korg-havian-30-manuals.html