Cymatic Audio LP-16 gyorsteszt


cymatic_audio_lp16_dontott.jpg    Hiánypótló készülékeket dobott piacra nem rég a Cymatic Audio. Mielőtt rátérnék a lényegre, elmondom, hogy miként is akadtunk a rá a dologra, mert a történetnek ez a rész is érdekes. Az elmúlt év úgy alakult, hogy elég sok  kisebb-nagyobb DMX alapú színpadi fényvezérlő rendszert hoztunk össze az ügyfeleink számára. A mai LED alapú fényforrások és effekt fények, lézerek sok zenekart és előadót ihlettek meg, hiszen a segítségükkel a zenével teljesen összhangban futó, igen hatásos színpadi fényeffekteket, illetve teljes látványvezérlést lehet megvalósítani. Egyetlen bökkenő van csupán: akár hagyományos DMX vezérlőt használ valaki, akár számítógépen futó látványvezérlő program viszi a showt, valahogyan szinkronba kell hozni a megjelenítést a zenével. Egyszerű esetben azt szokták tenni a zenekar műszakilag kompetens tagjai, akiknek a nyakába ezt a feladatot aggatja a zenekar vezetője, hogy a dalokhoz előkészítenek egy látványtervet a DMX vezérlőben, aztán a látványelemek váltását a keverőről vett szinkron jellel, rosszabb esetben a DMX vezérlő beépített mikrofonjáról vezérlik. Arra azonban mindenki igen gyorsan rájön, hogy ezzel a módszerrel a fények gazdag DMX lehetőségeit egyáltalán nem használjuk ki, másrészt a hang szinkron teljesen megbízhatatlan, tehát erre egy átlagos dalban nem lehet bízni a vezérlést. Lehet persze kifejezetten a fényekkel foglalkozó technikust alkalmazni, akitől meglehetősen nagy odafigyelést és rutint igényel ez a feladat, de főleg a kisebb zenekarok esetében még külső keverő emberre sem mindig futja. Ráadásul a látvány vezérlését nem lehet koncertenként más technikusra bízni, mint a hangot, hiszen a repertoárt tökéletesen kell ismerni, meg hozzá a dalokon belüli világítási instrukciókat is.
    Már régebb óta keresik tehát a zenészek az "okos" fényvezérlésre szolgáló megoldásokat. Kézenfekvőnek tűnt, hogy ha adott egy olyan harddisc recorder, amely képes MIDI szinkront kiadni, vagy külön MIDI sávot kezelni, akkor azzal némi ügyességgel össze lehet hozni a DMX vezérlőt, vagy a vezérlésre szolgáló számítógépet. A HD recorderek korszaka azonban lecsengőben van, továbbá nem is igazán ilyen célokra készültek, a kezelésük sem mindig egyszerű koncert körülmények között, szóval sok volt a baj velük. Van persze jó megoldás, pl. a KORG kiváló Kronos munkaállomása, ahol a 16 sávos audio és 16 sávos MIDI szekvencer tökéletesen alkalmas a fent vázolt funkciók ellátására, azonban a Kronos nem a legolcsóbb hangszer. Az persze igaz, hogy egy Kronos birtokában meg van oldva a professzionális szintetizátor, a háttérsávok bejátszása és a színpadi show vezérlése egy szerkezettel, tehát megfontolandó ez az út is. Mi van azonban, ha nincs is billentyűs a zenekarban, mert a néhány szintis, sampleres backing track miatt nem akarnak zenészt befogni? Vagy egyszerűen olcsóbb és kisebb készülékkel szeretné a zenekar a kérdést megoldani? A zenészek részéről már régóta megfogalmazódott az igény egy kütyüre, ami nagyjából a következőket kell, hogy tudja:

  • Legyen képes hangsávokat lejátszani
  • Legalább egy sztereó jelet legyen képes kiadni + a dobos fülébe takt jelet produkálni
  • Tudjon MIDI-t lejátszani az audió jellel szinkronban
  • Kicsi legyen, ugyanakkor a kezelőszervei nem mákszemnyiek legyenek, és jól lehessen őket látni
  • A kijelzője is jól látható legyen színpadi körülmények (pl. teljes sötétség esetén) is
  • Könnyen kezelhető legyen, a dalok közti váltás legyen egyszerű
  • Legyen megbízható, a színpadon ne hagyja cserben a zenekart
  • Hangminőségben és műszaki kivitelben igazodjon a profi színpadon elvárt igényekhez

    A fenti igényeknek megfelelő készüléket keresgéltünk tehát, és hamar felmerült a Cymatic Audio neve. A cég többféle soksávos rögzítő és bejátszó eszközt is kifejlesztett kifejezetten a felsorolt igények jegyében. Úgy döntöttünk tehát, hogy alaposabb tesztelésnek vetjük alá az eszközöket.

cymatic_audio_lp16_felul.jpg    Első körben az LP-16 névre hallgató lejátszó készüléket teszteltük.
Ez egy asztali készülék, de elhelyezhető egy állvány kiegészítő segítségével billentyű állványra szerelt tartón, kottatartón, vagy akár mikrofonállványra szerelt kiegészítő tartón is. Mérete, kijelzője, kezelőszervei pont megfelelnek a vázolt elvárásoknak. Mint a neve is mutatja, 16 hangsávot tudunk egyidejűleg lejátszani vele. Nagyon lényeges, hogy ezzel szinkronban egy MIDI sáv is futhat, ezt használjuk fel a fények, vagy bármi más szinkron vezérlésére. Pontosabban fogalmazva a készülék két üzemmódot tud. Az egyik ez a 16 sávos "Multitrack" mód, a másik egy sima "Stereo" mód. Utóbbi magáért beszél. Jó, hogy van ilyen funkciója is, de nem ezért fog a nép belelkesedni, hiszen a sima sztereó hangfájlok bejátszása korántsem ennyire nehéz dolog.
    Az igazi kérdés persze az volt, hogy miként juttatjuk a lejátszandó audio- és midi anyagot a készülékbe? Az adathordozó USB pendrive, tehát logikus módon egy számítógépes kezelőprogram (uTool) tartozik az eszközárunkhoz, mellyel a szükséges fájlokat a kívánt formátumban kirakhatjuk a pendrive-ra. A folyamat persze igazából még abban a zeneszerkesztő programban (DAW) kezdődik, melyben a sávok előálltak. Ebből a programból egyszerű sáv exporttal kimentjük a szükséges sávokat (audio és MIDI). Ezután a uTool programban dalonként létrehozzuk a projekteket a megfelelő beállításokkal, beillesztjük a sávokat, ügyelve arra, hogy az adott sávok a 16 kimenet közül a megfelelőn szólaljanak meg. Ezután kezdődik egy kicsit időigényesebb folyamat, amikor a projektet kiírjuk az adathordozóra, de ezt ugyebár csak egyszer kell elvégeznünk. Innentől kezdve a pendrive mehet az LP-16 USB csatlakozójába, és szólhat is az anyag. Nagy vonalakban tehát ennyi a beüzemelés, bár most itt bizonyos részletkérdésere nem tértem ki.
Ami talán lényeges még, hogy a sávok exportját érdemes a lehető legjobb minőségben elvégezni, ajánlott 24 biten dolgozni. A DAW-tól függőn érdemes lehet dithering plugint használni. A készülékbe meglehetősen jó minőségű AKM konvertereket építettek. A hangminőséget tehát ne mi rontsuk el azzal, hogy gagyi minőségű sávokat teszünk ki!
cymatic_audio_lp16_hatul.jpg    Első tapasztalataink szerint a készülék teljesen jól teszi a dolgát, kisebb zenekari projektekhez kiválóan használható. A kezelése roppant egyszerű, a színpadon bármelyik zenész képes lesz használni. A hangminőséggel kapcsolatban pedig annyit tudunk mondani, hogy jól megcsinált anyag szépen fog szólni rajta, ha igénytelen hangfájlt játszunk le, azon nem tud már javítani. Jó dolog a 16 független kimenet, hiszen így a keverőre egyedileg tudunk kilépni a sávokkal, és ha a technikusnak bele kell avatkozni menet közben a hangzásba, akkor háttérsávokkal ugyanúgy tud elbánni, mint az élőben játszottakkal. Ja, igen, még egy nagyon fontos dolog: ha kihúzzuk a pendrive-ot a készülékből, de él az USB csatlakozás a számítógéphez, akkor 16 OUT / 2 IN hangkártyaként is működik! Ez szintén nagyon jó érve lehet mellette, mert nem szükséges még horror pénzekért egy sok kimenetes hangkártyát beruházni mellette. Természetesen teszteltük hangkártyaként is, úgy is teljesen korrekt módon működik.
    A készüléktől függetlenül értékeltük a uTools kezelőszoftvert is. Aki dolgozott korábban pl. Roland GW-8 Playlist Editorral vagy hasonló szoftver, annak egyáltalán nem lesz szokatlan a működése. Néhány egyszerű szabályt kell mindössze megjegyeznünk, és sorozatban készíthetjük és tölthetjük fel a projekt anyagokat.
Teszteltük a MIDI vezérlés megvalósítását is. Ehhez a Cameo D VC 4 rendszerét használtuk, mely sokak számára ismerős lehet, hiszen a Daslight fejlesztette ezt az okos rendszert, mely lehetővé teszi a látványelemek 3D színpadképi megtervezését és menet közbeni nézetét. Az eljárás itt is a DAW szoftverben kezdődik, a hangzó anyaggal párhuzamos MIDI sávon vagy sávokon elkészítjük a látványvezérlő anyagot gusztusunk szerint, ezt le lehet ellenőrizni még a számítógépen belül. Aztán ha elégedettek vagyunk a showelemek színpadi prezentációjával, a MIDI sávokat is kiexportáljuk, behúzzuk a uTool-ban a megfelelő projektbe, és készen is vagyunk.

    Összességében a készülékről nagyon pozitív benyomásokat szereztünk. Elsődleges felhasználásként mindenképpen az élő színpadi produkciók háttérsáv bejátszása kínálkozik. Azonban ragyogó eszköz lehet próbákon is, ahová, mint tudjuk, nem mindig ér rá a zenekar minden tagja eljárni. Mi elsősorban showtechnikai vezérlőeszközként szerettük volna bevetni, arra is hibátlan. Hangkártyaként történő felhasználása hab a tortán.
Feltétlenül meg kell említeni, hogy nagyobb produkciókhoz 24 és 32 sávos, teljesen professzionális eszközöket is készít a gyár. Ezek szimmetrikus kimeneteket tartalmaznak, rackes kivitelűek, és tudásukban, lehetőségeikben is felülmúlják az LP-16-ost. Különféle extra modulokkal kiegészítve azonnal beintegrálhatjuk őket pl. digitális keverőkbe, innentől kezdve színházi, illetve tévé stúdiókban történő felhasználásuk is érdekessé válik. 
    Az LP-16 tesztelése során különösebb problémával nem szembesültünk. A pendrive-okkal kapcsolatban kicsit válogatós, a gyártó weboldalán viszont találhatunk erre nézve is útmutatást. Néhány kisebb, a praktikus használatot tovább segítő javaslatot továbbítottunk a gyártó felé, ezek bevezetését fontolóra is vették, hiszen a készülék firmware frissítéssel mindig módosítható.         

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr4612251062

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karpati Zoltan 2017.02.12. 19:48:32

A téma eszembe juttat egy korábbi emléket - a 90-es évek elején, tehát jó 25 éve, az oszlói operaház színpadi világítását MIDI-vel vezérelték. E célra a Voyetra ( van még aki emlékszik erre a cégre ? ) szekvenszerét használták, 64 sávon. Természetesen az audio szinkron kérdése még megoldatlan maradt, habár SMPTE segítségével valami már volt.

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2017.02.12. 20:43:10

@Karpati Zoltan:
Épp a napokban akadt a kezembe egy 1997-es Kerorg árlista.
Ha minden igaz, akkor még egy működőképes Voyetra interfésznek is lennie kell valahol a cégnél. :)