A KORG Karma mindig is az egyik legkedvesebb szinti volt számomra. Izgő-mozgó, élettel teli hangjai a kreatív billentyűsök számára elképesztő lehetőségeket kínálnak. Bár az alap Karmát már jó ideje nem gyártják, a KARMA funkció megtalálható a komolyabb KORG szintetizátorokban, pl. az Oasys-ben illetve az M3-ban. 
    A KARMA a "Kay Algorithmic Realtime Music Architecture" szavakból összerakott rövidítés. Aki nem ismerné, annak annyit érdemes róla tudni, hogy egy meglevő hangszer hangkeltésére alapozva mindenféle rafinált, mozgó hangzási struktúrákat tudunk létrehozni. Egy billentyű lenyomásakor nem csak egyszerűen megszólal egy hang, hanem elindul egy időbeli folyamat is, aminek a lefutását nagyon sok paraméterrel tudjuk befolyásolni. Szokták azt mondani, hogy olyan, mint egy nagyon fejlett arpeggiator. A KARMA azonban ennél sokkal több. A segítségével a színpadon vagy a stúdióban élőben csinálhatunk olyan komplex hangzásokat, amelyek korábban számítógép vagy szekvencer nélkül elképzelhetetlenek voltak. Lehet vele persze borzasztó dolgokat is művelni, de hát mint minden zenei tevékenységhez, ehhez sem árt egy kis zenei ízlés és mértéktartás :)

    A KARMA kiagyalója nem más, mint Stephen Kay, aki a Karma-Lab Technology nevű cégének az elnöke is egyben. A mellékelt képen látható konszolidált úriember ne tévesszen meg senkit, igen képzett billentyűsről, van szó, aki mellesleg mérnök és programozó, és aki korábban több hangszergyártó cégnél (pl. KORG) fejlesztőként már beírta a nevét a Nagy Villanyzene Könyvbe. (Ha lesz egyszer ilyen.)

     Stephen mindemellett egyértelműen jó fej is. Egyszer a Frankfurti Vásáron volt szerencsém egy kicsit kifaggatni karmailag. Nagyon segítőkész és közvetlen fickó. Néhányszor azóta is megkerestem különféle ügyes-bajos dolgokban, és mindig azonnal és nagyvonalúan segített ezek elintézésében. Újabban az OpenLabs cég észére is fejleszt, mely körül most épp tulajdonosváltási akciók zajlanak.
     Most egy új hangkészlettel jött ki az M3 és az M50 tulajdonosok nagy örömére. A "Reincarnated" nevű sound set valóban új dimenziókat nyit meg e hangszerek számára. A sound set szlogenje: "The closest you can come to Nirvana without dying first!" :)

Páran itt felszisszenhettek egy kicsit, hogy oké, rendben van, hogy az M3-ba betöltöm az új kombi hangkészletet, és működni fognak a KARMA funkciók, de hogy jön ide az M50, ami nem is tartalmaz KARMÁT? Nos, ha az ember egy számítógéppel kapcsolja össze a KORG M50-et, és a gépen elindítja a KARMA szoftvert, akkor az M50 is megkarmásodik, a betöltött KARMA-képes hangzások épp úgy működni fognak, mint az M3 esetében. Mivel az M50 tartalmazza az M3 ban levő multisample-ket, a dolog teljesen csont nélkül működik. Az M50-hez való KARMA program is megvásárolható a Karma-Lab oldalon. Hogy miről is van szó, arról bőséges hangzó információt találunk Stephen Kay oldalán, illetve a következő videón:  

Ezt az üdvözletet pedig Stephen küldte a magyar KARMA felhasználóknak. Nem sokan vannak, de lelkes kis táboruk folyamatosan gyarapszik.

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr522221999

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

leslievalex 2010.08.15. 10:07:56

Nem is hittem h kis hazánkban van még ember akinek a polcán ott figyel a "Karma-Lab os bögre:)"
1éve sikerült beszerezni egy KARMA szintit MOSS kártyával, két hétre rá már rendeltem www.karma-lab ról a 4x64 combi-t a KARMA MW progival

"Combi within this collection was created using the default parameter settings of an “Initialized Combi”
(not cloned from existing Combis). Furthermore, each Combi uses all four available KARMA Modules for
maximum sonic possibilities, and to demonstrate the power and potential of multiple GE’s."

djuice 2013.03.07. 22:52:21

De jó ez a blog! Rá lehet futtában keresni hogy Karma és máris egy igaz nem túl részletező, de gondolat és íráskedv gerjesztő, már rég elkészült és nem is méltatott cikkre találni benne! :)

Egy ismerősömmel futottam össze minap, aki az évek alatt titkoltan beszerzett egy Karmát magának és nem is szólt, mondhatni suttyomban! :D
Sajnos úgy adódott, hogy a hétvégén el is vitték már a hangszert, amit igazából alig használt ki, így volt fél órám a vevő érkezése előtt kissé nyomogatni. (már írtam erről, hogy nem mindenki alkalmas arra, hogy ha odatolnak egy F1 autót neki rögtön tudja is vezetni, mármint ezt hangszerre lefordítva is értem, meg amiért 1 év után elkelt a kis piros...) A cimborám hasonlóan azzal a hévvel vette meg, hogy ez a XXI. sz. szintetizátora, aztán belátta, hogy ő kevés átlátni és átfogni ennyi paramétert és főképp lekezelni értelmesen, hogy ne csak a jellegzetes Jean-Micheles dolgokra lehessen használni, meg a tipikus Wavestation-szerű motion soundok előállítására. Tulajdonképp már anno még a Technologika kínálatában volt szerencsém hozzá, Hanuska Gabi remek reklám marketing megjegyzései között ciceregve hallani, hogy "ez mennyire újraírja majd a szinti történelmet!" (mj: nem tudom ez valóban így lett-e, nekem nem úgy tűnik azért ma hogy igen) Szóval akkor még csak odáig jutottam el vele, hogy egy piros Triton sárga kijelzővel, vegye akinek tetszik...
Azóta sokszor próbáltam megérteni ezt a hangszert és szívesen feltettem volna a kérdéseimet én is "Stefánnak" ott Frankfurtban, ha találkozhatok vele és persze ha tudok angolul, hogy miként és hogyan talál ő ki ilyesmit és nem mellesleg hogy hogyan kell használni. Gyakorlatilag a probléma hasonló az Emu Morpheus moduljával való esethez is, hogy sok zenész kapott vele egy 1000 felé szétprogramozható izgalmas cuccot, ami csak később lett megmagyarázva miért és mire is jó, s csak az igazán bennfentesek tudták, egy cikkből idézve: "2 műegyetemi diploma nélkül is" beindítani a hangszerüket. :)

Szóval, e sok litánia után elárulom, én is az eladás előtt eltelt fél órában világosodtam meg a Karma "dimenziójában", hogy ez koncepcióilag egy Wavestation alapokon elindult, még jobban kiteljesedett lehetőségeket felvonultató eszköz, ahol már nem csak a minták közt navigálhatunk joystick-kal hangerőben és szűrési lehetőségben, hanem valamiféle fából vaskarika módjára, Kay próbálta a régi analóg, dugótáblás cuccokból ismert ezernyi lehetőséget látótérben tartva, viszonylag kevés számú kontroll eszköz felhasználásával intelligens módon úgy összehangolni vezérlésileg, hogy mondjuk ne legyen a végén tök süket a hangszer, hanem szóljon is valami nagyon leegyszerűsítve a gondolatmenetet. Ilyenre volt már példa a Korg régi A-szériás gitár effektjeinél is, hogy 1 szabályzó összehangoltan több paramétert változtatott, értelmes határok közt. Magyarul, aki csak bambán tekergetni tudta a gombokat, az is érhetett el így sikerélményt, mint ha a kályhától elindulva, mindenféle elektromérnöki ismeretekkel és fizikai lexikonokkal a fejében, tudatosan előre kellett volna terveznie. (ugye azért a legtöbb rock-gitáros nem erről híres! :D)

Rövidre fogva, tulajdonképp tényleg nagyon jó eszköz ez a Karma és maga a koncepció, hogy minden-mindennel, mindenki-mindenkivel "összejön" és még kezelhető is a dolog, főként szinti hangzásokra. Emiatt tényleg elismerés a programozó-zenész úriembernek a munkájáért, mindazonáltal azt veszem észre, itt is a legtöbb felhasználó, a meglévő gyári dolgokból kiindulva módosítgat, próbálkozgat. Szerintem a 0-ról felépítve (mint 1-2 gyári program vagy combi esetében is), igazán izgalmas és egyedi dolgokat Kayen kívül nagyon kevesen képesek "megtervezni" és leprogramozni benne. Ehhez igazán jó sound designer érzék kell, ami legtöbb zenésznek nem adatik meg, hiába ott a mindentudó masina hozzá. Végül is a haverom is csak egy sima átlag zenész ilyen szempontból és a dob, basszus, zongora, pár kötelező szinti és vonós hangon kívül nem is ment mélyére a dolgoknak és lehetőségeknek a Karmában. Ilyen értelemben tényleg felesleges csak preset szintinek tartani, viszont aki tökölni meg pöcsölni akar a paraméterek hadával benne, méghozzá kellően kreatív célokért, szerintem igen fel kell kötni a gatyát és kivenni a szabadságot mellé!
A hangszer ill. a Karma tervezés persze elismerendő, de ember is kell hozzá!