Pléh it bekk!

Címkék: playback póka egon

2011.08.02. 22:55

    A következő témának már a szóbahozatala is egyértelműen ombudsmanért kiált. Bizonyára sokan hallottatok arról, hogy Póka Egon elindított egy kezdeményezést a playback muzsikálás visszaszorítására. A dolog nagy vihart kavart, jócskán megosztva a zenész népeket is. Létrejött gyorsan a Facebookon egy támogató csoport, a létszám jelenleg a 3000 főhöz közeledik. Ez fontos, hiszen ami a közösségi oldalakon nem esemény, az gyakorlatilag nem is létezik. A Facebook oldalon olvasható megjegyzések és a többi szakmai oldalon folytatott polémiák, na meg az egészet kívülről, kellő távolságból szemlélő sajtóorgánumok (online és offline verziók egyaránt) vitái, glosszái sok megvilágításból mutatják a problematikát. Elhatároztam, hogy maximum tíz mondatban kifejtem a véleményemet a dologgal kapcsolatban én is, de reménytelen. Az egész ügy túlságosan bonyolult ahhoz, hogy pár szóval elemezzük a helyzetet és sommás véleménnyel elítéljük a playbackelést. Ugyanis amikor azt próbálom állítani, hogy a zenészek oldalán állok, az ő érdekeiket képviselve próbálok a több élő fellépés mellett ágálni, akkor könnyen megkaphatom, hogy számos tehetséges zenész sárga csekkjei felgyűlnek, ha minden playback lehetőség kimarad.
   Másrészt pedig azért kiáltoznának sokan ombudsman után, mert hogy miféle diszkrimináció éri a tisztelt közönséget! Ha a nagyérdemű hallgatóságot aszerint osztjuk csoportokba, hogy hány sör után mindegy az adott személynek a playback - élő koncert kérdés, akkor bizony igen otromba hátrányos megkülönböztetés alapját képezheti ez a módszer! :) 
     A következő kis összeállítás, ami a tv2-n ment le, épp csak a felszínét kapirgálja meg a témának, de zenész oldalról is megmutat néhány érvet pro és kontra.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr943121524

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BonFire 2011.08.05. 23:39:03

Már nem azért, de én aktív zenész koromban úgy fizettem ki a sárga csekkjeimet, hogy közben _dolgoztam_. Mindig éppen azt, ami volt. Amikor színpadtechnikus voltam, olyan is volt, hogy két színpad építése között felmentem a színpadra, lezúztunk egy órás műsort, majd mentünk a másikat építeni. A leszerződött zenekar ugyanis nem jött el, és az utolsó pillanatban kellett egy beugró. Mondanom sem kell: a főnök nem fizetett ezért nekünk gázsit, hiszen mi "nem voltunk" zenészek, csupán az ő technikusbrigádja.

Aztán el lehet menni kocsmaudvart betonozni is, meg el lehet menni paprikát szedni napszámba, meg kapálni. Abból meg lehet(ett) élni akkoriban, és nem kellett a zenésznek átmennie kurvába.

Ez legalábbis az én véleményem. A riportban pont azokat a műmájereket szólaltatták meg, akiket én egyáltalán nem tartok zenésznek, maximum zenefabrikáló kisiparosnak. Le a kalappal Póka Egon előtt, de ezt be fogja bukni, mert a sok lúd legyőzi a disznót. Én a helyében ezekkel szóba nem állnék. Még egy riport kedvéért sem.

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2011.08.07. 12:26:37

@BonFire:
Nem gondolod, hogy attól kezdve, hogy a közönségnek (majdnem) mindegy, élő vagy konzerv, senki se érzi ösztönözve magát a valódi koncertre? Ismerek jó pár kiváló zenészt, akik valóban amiatt jutnak ritkán élő fellépési lehetőséghez, mert ha a teljes csapat megfelelő technikával kivonul, azt nem tudja a rendezők 95%-a kifizetni. Ezért csinálnak évente 3-4 rendes koncertet, meg jönnek a félplayback haknik aprópénzért. Egyikük sem büszke rá, van olyan is, akit kifejezetten megvisel. Van, aki rendes alkalmazotti meló mellett csinálja mindezt, így sem él a családjával túl fényesen.

BonFire 2011.08.07. 14:05:13

@MidiTom: A közönségnek azért "majdnem mindegy", mert nem is tudják, mi az élő zene! Születésétől kezdve nem látott olyat, csak a diszkóban fellépő haknizókat playbackelni, meg az RTL reggeli adásában playback-re idétlenkedni hat óra húszkor. :( Tehát a közönség rosszul van eleve nevelve. Elkényelmesedtek hát a zenészek is, mondván, ha nekik mindegy, akkor mi miért ne legyünk igénytelenek?

Nekünk is kevés koncertünk volt, gázsi meg sokszor semmi, és mi fizettük a végcuccot saját zsebből. Mert magáért a zenélés öröméért játszottunk.

Aztán amellett meg mindannyiunknak volt állása, amiből úgy-ahogy megélt.

Én így gondolom. Ha valaki csecsemőkorától konzervkaján nő fel, az utálni fogja a világ legjobb séfje által, a legfrissebb alapanyagokból készült ételremekeket is. Mert az nem konzerv. Kasza Tibi, meg a BonBon zenéje ez a konzerv. Otthon össze lehet rakni egy szobában viszonylag könnyedén, de élőben előadni már nem elég három vagy négy ember, mint egy rockcsapatnál. Kell gitár, basszus, 3 billentyűs, egy dobos, egy perkás, egy brass szekció, egy hegedűszólista 3-4 háttérvokalista, meg 3-4 néptáncos. Ez már kamarazenekar. Ezt hangosítani persze, hogy háromszázezerbe kerül. Ráadásul az egész zene lejátszható egy jó szintetizátorral egy gombnyomásra, de ugye az "nem élő". Pedig azzal lett feljátszva. Meg VSTi-kkel.
süti beállítások módosítása