Kronos - 2. rész
Címkék: szintetizátor korg workstation kronos hangszer modellezés cpu terhelés polifónia
2011.08.21. 13:07
Hangkeltés
A külső szemlélődés után az ember természetesen rohanvást bekapcsolja a Kronost, és kíváncsian elkezdi a hangzást tanulmányozni. A rohanást azonban kicsit le lehet lassítani, ugyanis a hangszer több, mint két perc alatt bootol be. Ez bizony nem túl gyors, és előre mondom, hogy ez az egyetlen bajom a Kronosszal, mert más kifogást nem tudok felhozni ellene. A viszonylag hosszú rendszertöltés sem különösebben érdekes az átlagos felhasználás során, mert bekapcsoljuk, aztán megy. Viszont ha az ember rendszeresen koncertezik az alsótyúkrinyai művelődési ház mögötti szabadtéri színpadon, akkor nem árt egy kis szünetmentes tápegységet beszerezni, mert a tízpercenkénti áramszünetek után fütyörészni fog a közönség, ha nem indul azonnal a zene, mikor Jani végre visszanyomja az automatát. Természetesen az ilyen jellegű áramszünetek minden más berendezésnél (effektek, digitális keverők, rendszervezérlők, egyebek) is komoly gondokat okozhatnak, ez a téma is megérne egy misét. De most maradjunk a Kronosnál!
Mint a korábbi bejegyzésben is írtam, a Kronos bevezető kampányában emlegetett rejtélyes "9-es szám" arra utalt, hogy kilencféle hangkeltő engine-t találunk a hangszerben.
A kilencféle hangkeltést persze nem úgy kell elképzelnünk, hogy van a hangszerben kilenc darab hangkeltő panel, meg egy tizedik, ami karvastagságú kábelekkel összekötve vezérli őket, ez a régi orosz katonai technológia már a múlté. A Kronos kétmagos Intel Atom processzorra épül. Az idei Frankfurti Vásár után, amikor ismertté váltak ezek a technikai részletek, a netes fórumon elhangzottak olyan siránkozások, hogy jaj, miért erre a béna procira építették a Kronost, miért nem valamiféle újabb i7-re. A fejlesztők tudatosan választották ezt a processzort, amint az 1. részben belinkelt beszélgetésben is elhangzott. Az alkalmazott Linux alapú környezetben ez a teljesítmény bőségesen elég volt ahhoz, hogy a kitűzött célokat megvalósítsák. Vagyis a jó hangminőséget, a magas polifóniát és a megfelelő grafikus kezelőfelületet. Továbbá a KORG az effekteket sem szokta félvállról venni, most is jelentős erőforrásokat rendelt az effektek kiszolgálására. A kilenc engine tehát Linux rendszer alatt futó szoftver modulokat jelent, vagyis a hangkeltést és az effektezést virtuálisan osztották szét. Ennek rugalmas menedzselését lényegesen könnyebb megoldani, mintha hardver modulok között kellene megosztani az erőforrásokat és a vezérlést. Az Oasys-hez képest megkapunk minden extrát alapáron. Nincsenek is moduláris bővítési lehetőségek. Viszont teljesen el tudom fogadni a fejlesztők filozófiáját. Ha későbbi bővítésekre kalkulálva jelentősen túlméretezik a rendszert, akkor eleve egy baromi nagy teljesítményű alapgépet kell készíteni, hogy a majdan bekerülő komponensek lekezelésére maradjon erőforrás. Itt és most pedig arra koncentrálhattak, hogy minden már meglevő hangkeltő egység kiszolgálása tökéletes legyen. Mindezek dacára a Kronos így is borzasztó mértékben nyitott, ezt láthatjuk majd a későbbiekben. Meg aztán a fejleszthetőségnek is hagytak bizonyos teret, de még tudós kollégákkal kell konzultálni, hogy jól gondolom-e, amit gondolok?
Vegyük hát sorra a Kronos hangkeltő egységeit!
- HD-1. Ez tulajdonképpen a PCM szintetizátor rész. "High Definition" szintézist ígér, és nem is hazudik a brosúra. Ez egy nagyon kifinomult low-aliasing mintafeldolgozó rendszer, spéci szűrőkkel, és a szívemcsücske wave sequencing technológiával. Igen, a jó öreg Wavestation rendszer ismét működik! A HD-1 elemezgetésével önmagában is rengeteget lehetne foglalkozni, mert összetett és sokoldalú jószág. Aki szert tesz a Kronosra, legalább alap szinten úgyis meg fogja ismerni. Ez a PCM hanggenerátor 140-es polifóniára képes.
A HD-1 tehát az alaphangkeltés, a többi modult EXi - ként, vagyis External Instrument-ként hívja a gyár. - SGX-1. A KORG kiváló, a részletekre és apróságokra rendkívül nagy gondot fordító akusztikus zongora modulja. Ha annyit mondunk, hogy minden billentyűt nyolc dinamikai értéknél mintázták be, és hogy 100 hangra (dual oszcillátor, tehát igazából 200-ra) polifónikus, az önmagában is elég sokat elárul.
- EP-1. Az elektromos zongorák hangkeltésének reprodukálására hivatott szintézis modul. A billentyűsök azt szokták mondani, hogy a legtöbb szintetizátorban nem eléggé élethűek a régi villanyzongora hangok. A fejlesztők nagy energiákat fordítottak rendesen kezelhető és játszható, részletgazdag és energikus e-piano hangok megszólaltatására. A 104-es polifónia elég kell, hogy legyen.
- CX-3. Senkinek sem okozhat nagy fejtörést kitalálni, hogy ez bizony orgonamodell. A KORG klasszikus CX orgonáinak új reinkarnációja képes a hagyományos mechanikus, forgókerekes orgonák hangzásának tökéletes visszaadására. A modellben variálhatjuk például a kerekek alakját, a mechanikus billentyűzajokat, az erősítő típusát és még sok paramétert. Ez az orgona 200 hang polifóniát tud.
- MOD-7. Külön világ a Kronos Univerzumban. Sajátos technikára épülő szintetizátor, ami ötvöz egyfajta PCM szintézist és az FM szintézis lehetőségeit. Azt látom, hogy ezzel nekem is mélyebben meg kell még ismerkednem, mert izgalmas dolgokra képes ez a szekció. Hogy mást ne mondjak, egy az egyben megeszi a DX-7 sysexeket. Ugyebár a KORG annak idején komoly köröket futott az FM szintézisben, mint arról én is írtam korábban. Ez a hangkeltő egység 52 hang polifóniával dolgozik.
- MS-20EX. Míg a MOD-7 esetében felfedezhettünk némi yamahás ízt, az MS-20 egyértelműen a KORG klasszikus analóg szintetizátorát adja ismét a kezünkbe. Persze jól feltuningolva, harapósan és erőteljesen, valamint 40-es polifóniával.
- PolysixEX. Ehhez sem kell túl sok magyarázatot fűzni. Mindkét KORG modellhez szép, autentikus kezelőfelületet kapunk. Ezeket a szoftszintiket már sokan megkedvelték számítógépes pluginként. Azonban ha meghallgatjátok a Kronosban őket, meglepődve veszitek észre, hogy még jobban szólnak itt, és szeretni fogjátok a rugalmasságot, a sok extrát, és a PolySix modulnál például a 180-as polifóniát.
- STR-1. Van egy pengetős hangszerekre kidolgozott modellező szintetizátorunk is. Bizony, a KORG nem kispályás a modellezésben, hiszen az elsők között alkotta meg a fizikai modelleket alkalmazó szintetizátorait. Az STR-1 40 hangra polifónikus.
- AL-1. Míg az MS-20 és a PolysixEX a KORG konkrét korábbi hangszereit modellezi (alkatrész szimuláció szintjéig), addig az AL-1 általános analóg szintetizátor modell, tág teret adva a régi klasszikus hangzások kitekergetéséhez. Ezen az akusztikus játszótéren 80 hangig vagyunk jók polifónia tekintetében.
Hangforrásunk tehát bőven van. A hangkeltés alapegysége a KORG szintiknél megszokott módon itt is a Program. Program módban 2 oszcillátort tudunk egymás mellé tenni. Ha HD-1 hangkeltést választunk, akkor ebből jön mindkét "oszcillátor", ha EXi módban vagyunk, akkor tetszés szerinti két EXi hangszert kapcsolhatunk egymás mellé. Az oszcillátor szót azért tettem idézőjelbe, mert bár a KORG ezt a terminológiát használja, ezek természetesen inkább virtuális hangforrásoknak tekinthetők. Összetettebb hangzásokhoz a KORG Combination hangszíneket ad már az M1 óta. Ezekbe 16 programot kombinálhatunk össze, de egy kombináció korántsem csak a maximum 16 egymás mellé pakolt hangot jelenti, hanem a split és a layer képzésének sokoldalú lehetőségét is. Ezen kívül összetettebb az effektezési séma is, használhatunk drum track-et is, meg még van jó pár furmány. A legkomplexebb hangkeltést pedig a Sequencer Mode teszi lehetővé. Itt 16 midi sávon dolgozhatunk az összes tartozékával, mellette pedig 16 audió sávunk is van.
Tehát a rendelkezésünkre álló hangforrásokat sokféle módon használhatjuk egyidejűleg. A fenti listában megadtam valamennyi hangforrás maximális polifónia fokát, tudva azt, hogy ez szokta a zenészeket a legjobban érdekelni. A maximális polifónia persze nem úgy jön ki, hogy összeadjuk ezeket a hatalmas számokat. A hangkeltésre és az effektezésre a processzorból virtuálisan részeket különítettek el. Tudtommal ez nem CPU virtualizáció, de nincsenek megbízható információink, a netes fórumok pedig elég sok ködöt eregetnek a kérdéssel kapcsolatban. A lényeg az, hogy a számítógépen futó zenei szoftverekhez hasonlóan itt is van egy CPU indikátorunk, ami tájékoztat bennünket az erőforrásaink állapotáról. A képen az is látható, hogy külön színnel mutatja az EXi hangszerekhez fixált értékeket (ezek a CPU használatok már a hangszer behívásakor jelentkeznek) és a tényleges megszólaltatáshoz szükséges CPU igénybevételt (voices). Külön skálán láthatjuk az effektekhez felhasznált CPU teljesítményt is. Találunk aztán egy "Voice Stealing" nevű skálát is, és ezen elsőre el lehet meditálni, hogy ki vagy mi lopkodja a hangokat, de akinek volt már Kurzweil hangszere, az egyből tudja, hogy itt polifónia ápolásról van szó. Amikor egyidejűleg túlságosan sok oszcillátor szól, akkor a legújabb hangok megszólalása előtt helyet csinál a rendszer, mégpedig úgy, hogy a hallható tartomány alá lecsengett és régen megszólaltatott hangok oszcillátorait a lehető legintelligensebb módon leállítja.
A hangkeltő rendszert kutyafuttában áttekintve sem feledkezhetünk meg a KARMA funkcióról. Stephen Kay zseniális rendszerét most már minden komoly KORG szintetizátor beépítve tartalmazza. A Kronos esetében a KARMA funkcióval vezérelhető funkciók változhatnak az épp használt hangforrásoktól függően. Végig se lehet gondolni azt a hangzásbeli változatosságot, amit ezzel a rendszerrel meg lehet valósítani. Aki használt korábban KORG Karmát, vagy a funkciót tartalmazó hangszert, vagy a KARMA GE szoftvert, annak is egy kicsit fel kell frissíteni az ismereteit az új hangforrások birtokában. Aki pedig most ismerkedik a rendszerrel, annak egy alapos manual tanulmányozást javasolok. De semmiképpen ne hagyjátok ki, mert elképesztő dolgokat lehet megvalósítani. A Kronosban gyárilag található programokhoz és kombinációkhoz eleve igen kiváló KARMA algoritmusokat is társítottak, ezek adhatnak ihletet saját variációk elkészítéséhez is.
A hangzást alapvetően befolyásolják még az effektek és a modulációs lehetőségek is. A Kronos ezen a téren is nagyon fejlett. Nem is lehet a témát most két mondatban elintézni, a témával külön foglalkozni szeretnék még.
Ezek után persze nyilván azt kérdezitek, hogy jó, rendben van, nagyjából így néz ki a Kronos nevű zenei munkaállomás, de hogyan szól?
Röviden: szenzációsan!
Természetesen ez így nagyon elnagyolt válasz, mert igazából külön kellene értékelni valamennyi hangforrást, a szólisztikus megszólalást, a kombinációkat, a teljes hangszereléseket, az effektezést és még sok minden mást. Eddig meghallgattam egy halom programot és kombinációt, valamennyin érződött a finomság, részletesség és a műgond. De mindenkinek azt javaslom, hogy jöjjön és hallgassa meg, mert annyira komplex az egész, hogy a legjobb, ha mindenki a saját maga számára fontos dolgokat füleli meg. Nem segít sokat a sok Youtube demó sem, mert nektek kell játszani a hangszeren és érezni, hogy miként reagál.
Amúgy a legjobb Kronos demónak még mindig Janca Ákos bemutatóját tartom, aki nagyon jól érez rá a az egyes hangszínek sajátosságaira:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Prophecy · http://www.grapeski.com/ 2011.08.22. 23:41:47
Janca Ákos 2011.08.23. 00:03:03
Janca Ákos 2011.08.23. 00:07:07
MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2011.08.23. 00:10:22
Gondolj bele!
Egy akusztikus zongorát 4 ember fölcuccol a színpadra, utána egy hangoló másfél órán át pilinckálja, aztán mégse mondjuk, hogy nem színpadra való! :)
Szerintem a következő időszak meghatározó színpadi szintetizátora a Kronos. Biztos vagyok benne, hogy sok koncerten viszont fogjuk látni.
Prophecy · http://www.grapeski.com/ 2011.08.23. 09:36:05
Ne értsetek félre nekem nagyon tetszik az egész koncepció, csak ez a 2 perc bootolás... Azért voltam párszor színpadon (kicsin és nagyon) és sokszor nem a zenész hibájából mozgatni kell a hangszert, és utána szinte rögtön kezdeni... Ilyenkor a két perc eléggé kritikus tud lenni.
Az a történet jut eszembe amikor Revox szalagos magnóval dolgoztam a zegi Hevesi Sándor Színházban hangosítóként. Micimackó zenés mesejátékot adtuk elő. Az előadás előtt mikroport próba volt ahol a "Finalé" éneket énekelték el a színészek. Elfelejtettem visszatekerni a szalagot az elejére...
Az előadás kezdetekor a Finalé dallamai csendültek fel. Olyan lassan még nem tekert magnó, mint akkor... Az kb. 30-40 másodpercig tartott, és éppen elég hosszú volt.
A laptopok korszakában szerintem ez egy rendkívül fontos szempont (live-ról beszélek), pláne hogy ha nem csak szuperprodukcióknak akarják eladni a Kronost...
Janca Ákos 2011.08.23. 10:57:04
A Kronos olyan sokoldalúan és jó minőségben tud megszólalni, hogy szinte minden billentyűs feladatra kiválóan alkalmas, "9 hangszer egyben". Könnyebben szállítható, logikus a kezelőfelülete - ezek pont segítik a színpadi használatot.
((Más kérdés, hogy egyes színpadokon olyan kritikán aluli a hangosítás, hogy még egy primitív hangszer sem tudna tisztességesen megszólalni, nemhogy egy modern billentyűs munkaállomás.))
Szóval, elég csak kipróbálni egy Kronost, sokkal több magyarázat nem kell... :-)
A 2 perc bootolásnak természetesen megvan az oka - de megéri kivárni, úgy szól ez a hangszer...! :-) Azért el tudom képzelni, hogy ritka esetben gondot jelenthet, pl. ha koncert közben "elmegy az áram" és utána újra kellene indítani. (Velem ilyen utoljára kb. 25 éve történt - lehet, hogy csak szerencsés vagyok.) Ezt is át lehet hidalni, pl. a többi zenekartag játszik valamit, vagy a billentyűs egy másik hangszeren játszik, vagy mondanak egy viccet... :-) Mindenesetre nem olyan nagy probléma.
Laptopos megoldásokkal összehasonlítva az látszik, hogy a Kronos egy céleszköz: csak azt tudja, amire kitalálták, de azt nagyon. Jobban, mint egy laptop. És fogadok, hogy egy laptopot hangkártyával, MIDI-kontrollerekkel, kábelekkel színpadra állítani több, mint 2 perc. :-) Persze, én is örülnék, ha a Kronos aksiról is menne, mint az iPadem... Talán majd a következő.
MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2011.08.23. 11:06:09
Akció: aki nálunk vásárol Kronost, ajándék UPS-t kap! :)
@Prophecy: a zongorás hasonlatot csak azért említettem, mert más hangszerek esetében is előfordulhat hosszabb "beüzemelési idő". Arról nem is beszélve, hogy amíg egy dobos nekiáll felszerelni a motyóját, és abból pompásan beállított, jól bemikrofonozott cucc lesz, addig 50X bebootol a Kronos, a billentyűs akár le is részegedhet közben a büfében :)
Mindazonáltal vannak sejtéseink, hogy lesz (lehet) ez a boot time rövidebb is, de majd visszatérünk erre.
hansan 2011.08.23. 11:26:12
Prophecy · http://www.grapeski.com/ 2011.08.23. 12:24:22
Gondolom h a boot time rövidebb lesz, hiszen a beépített SSD HD-nak azért igen csak meg van az előnye :) Kíváncsian várom az újdonságokat.
@Janca Ákos: Szerencsés vagy :) Amikor a zenekarommal koncerteztunk a Trinitym mellett mindig be volt készítve a laptop is backing trackekkel -biztos ami biztos- és többször volt hogy használni kellett...
@hansan: Az valami nagyon korai oprendszer lehetett :) Nekem akkor bootolt a Trinity-m 30 másodpercig amikor 3 SCSI HD volt rákötve... (csak a Sample board hiányzik a Trinimből...)
Kíváncsian várom a fejleményeket!
MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2011.08.23. 12:55:19
Igen, én még emlékszem, a nagyon korai Trinity esetében borzasztó lassú volt a boot. Meg aztán néha a képernyők váltása is idegesítően lassan zajlott. Ilyesmiről a Kronos esetében szó sincs. Ha be van kapcsolva, akkor már megy, mint a karikacsapás.
MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2011.08.23. 12:58:57
(No, szerintem most veszítettem el hatszor tíz a huszonharmadikon potenciális Kronos vásárlónkat. Írjuk a hőség rovására!)
Prophecy · http://www.grapeski.com/ 2011.08.23. 13:01:09
MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2011.08.23. 13:37:37
Jó, abbahagyom az agymenést, de annyit még muszáj elmondanom, hogy egy ilyen esetben az ex céged bizonyos mobil előfizetői csomagokhoz Kronost adhatna az ügyfeleknek.
Janca Ákos 2011.08.23. 14:54:39
A Kronost úgy is tekinthetjük, mintha több hangszerből lenne összegyúrva. Szóval, ha a 2 percet elosztjuk 9-cel, már nem is olyan rossz az eredmény... :-)
MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2011.08.23. 15:16:19
Nos igen, ha számítógépes szemmel nézzük a dolgokat, akkor van egy op. rendszer töltés és az alkalmazások betöltése.
Ha például azt nézzük, hogy a bekapcsolástól egy pluginekkel feltöltött Cubase használható állapotáig mennyi idő telik el, akkor hasonló időt kapunk egy baromi erős i7-es környezetben is.
Mindazonáltal azt gondolom, lehet majd még ezen gyorsítani.
Prophecy · http://www.grapeski.com/ 2011.08.23. 16:03:13
@MidiTom: Én most ezt nem úgy tekinteném, hogy számítógépes szemmel milyen a boot idő, mivel zenei céleszközről beszélünk. Értem én hogy PC-s alkatrészek ketyegnek benne, és hogy 9 különböző hangszer van egybe gyúrva, de ez egy munkaállomás amit zenére terveztek.
Kipróbáltam a MacBook Pro-m, OSX Lion op.rendszerrel iTunes-val, Digital Performerrel, betöltött projecttel, pluginekkel (8 stereo, 7 monotrack, 4 vst instrumenttel) 47 másodperc alatt töltött be... ha a Safari/Facebookot is beleszámolom akkor 55 :)
Tuti hogy gyorsabb lesz, mert optimalizációval és/vagy késleltett sample betöltéssel simán lehet ezen javítani.
Janca Ákos 2011.08.23. 16:21:28
Prophecy · http://www.grapeski.com/ 2011.08.23. 16:41:25
Én bízom benne hogy gyorsulni fog, szeretem a Korg gépeket, bár a Trinity-mről egyelőre nem szándékozom lemondani, de ki tudja :)
djuice 2011.08.24. 00:45:39
Én pl azért is szeretem a vasakat jobban mert megnyomom a főkapcsolóját és mire leteszem a seggem a székre elé, már játszhatok is. Ezért utálom mostanság a PC-met is mert 1,5 perc mire feláll az XP-m és még fél percig matekozik a programokkal, netkapcsolattal meg a vírusfrissítésekkel, addig csak vajaskenyeret lehet enni.....
A Kronost nézve, és hogy egy annyira újnak mondott fejlesztés van benne, meg SSD meg minden, ja és hogy célhardver, illő lenne egy laptoptól gyorsabban bebootolnia, de mondom reménykedjünk!
Hansan kolléga, a Trinityd hibás lehetett mert az elég gyorsan felállt, 5 sec alatt pl. nekem a legutolsó v.3.41-el!
Sajnos programozásilag nem fejlesztették tovább mint ígérték a japánok hogy ez egy szinte elavulatlan eszköz lesz, hiszen addig nem lehetett OS refreshről hallani és azt mondták az mindenre gyógyír lesz sőt! Nem így lett. Ellenben talán a Tritonokban ugyanaz a CPU futott, talán kicsivel újabb és radikálisan meggyorsult, ami a Trinity gyengéje volt, azaz a képernyőfrissítés lapozáskor! Jut eszembe, a hipercsúcs mobiltelók, iPadek korszakában a 800x600-as kijelző a Kronosban sem egy nagy bumm! Jópár barátommal egyetértésben a ma és holnap hangszereire nem kellene már ilyen kis TV, egyszerüen biztosítsák wireless kapcsolattal egy iPad hozzákötését és annyi. ha a japcsiknak szólnátok ez ügyben, megköszönnénk. :)
Amúgy meg ha olcsóbb lesz, nagy jövőt jósolok én is a Kronosnak!
Lex Icon 2011.08.24. 12:16:15
Mekkora memória van benne?
Ha egy SSD-re kirakja a használt memóriát és onnan tölti vissza, akkor sokkal előbb indulhat el. Nem lehet, hogy van benne ilyen funkció csak el van dugva valahova?
MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2011.08.24. 13:15:40
A dologról az a véleményem, hogy valószínűleg a fejlesztőcsapat is az érdemi részekre koncentrált és mikor összeállt az egész, akkor ebben a formában elég nagy bootolási idő adódott. Azonban még nagyon korai stádiumban tartunk, szerintem lehet ezt több módszerrel optimalizálni. A hibernálás, amit Lexicon ír, az is egy lehetséges verzió.
Mindazonáltal én ezt nem gyerekbetegségnek hívom, hanem a hangszer a mostani op.rendszerrel ezt tudja. Hozzászoktam már, hogy minden gyártó abban a stádiumban dobja ki a hangszereket, amikor már úgy érzi, hogy fő funkcióiban használható. Egyik-másik szinti bizony ezer bajjal küzdött a megjelenésekor, aztán rendbeszedték.
Ahhoz is hozzászoktam már, hogy a nagy workstationok esetében bizony van rendszertöltési idő. Djuice hiába emlegeti a régi szép időket, amikor még egy halom EPROM-ban benne volt minden, és pár másodperc alatt üzemkész volt a szinyó. Az egy fajta technológia volt. Ez az SSD - munkamemória filozófia működik most, és nem is látok ebben különösebb problémát. A töltési idők nyilván csökkenni fognak később.
@djuice: nem tudom, minek kéne a Kronosba a meglevőnél nagyobb felbontású display. Full HD mozira ott vannak a monitorok. Szerintem ez a képernyőelrendezés és a touchscreen teljesen jól ki van alakítva, kellően informatív, ugyanakkor nem visz be a túlzott információáradattal még a dzsungelbe.
Az iPad, mint általános kontrolfelület a hangszerekhez nekem nem tűnik túl szimpatikus megoldásnak, de lehet róla elmélkedni.
hansan 2011.08.24. 15:07:39
Ha már az i-alkalmazásoknál tartunk a Korg erősen rányomult. Egymás után jönnek ki a cuccok. Lehetséges hogy a jövő útját látják benne. A világ átalakulóban van és még nem dőlt el hogy a közös platformok vagy az egyéni eszközök győznek.Mindkettő melett sok az érv de az biztos hogy a KRONOS már itt van. A support teló régóta nálam csörög és soha ennyi kérdés nem futott be egy hangszer miatt. Olyan emberek érdeklődtek akiket 10-15 éve nem láttam.
Valahogy megint egy kis közösség megbolydult.Senki nem bánkódott a töltési idő miatt hanem azt kérdezte"és milyen a hangja,de őszintén?". Erre azt tudtam mondani hogy 15 éve nem voltam ilyen büszke a KORG-ra.És jöttek hallgatózni. Majd a próbálgatások után összebólintottunk.Ennyi.(de ez csak egy személyes dolog nem kell figyelembe venni)Jobb lenne ha a technika és az emóció végre összeölelkezne.(ez kicsit hippis de ebben a bizniszben aktívan dolgozva így gondolom)Üdv
djuice 2011.08.25. 00:27:50
Pont a modern technológiák miatt gondolom azonban, hogy ilyen irreális boot timeot korábban csak a Gem Promega 3 cuccainál láthattunk a fizikai modellezés miatt mint enél a Kronosnál viszont ott volt suspend üzemmód. Bár tudjuk a Kronos 9 enginet futtat + FX és biztos fajsúlyos magyarázatai volnának a mérnököknek rá miért a 2 perc, nekem a linux os ismerete tükrében tudott dolog a hosszú boot idő a pcknél is, de ha megnézzük manapság kezdenek olyan alaplapokat gyártani amik a villám bootolásra is rámennek. Ha sikerül a Kronosban is megvalósítani ilyen optimalizációt, felteszem más durvaságokkal pluszban még, akkor megint rúgnak egyet a vetélytársaikon majd, de félek egy ilyen rendszert nem hánya veti módon készítenek el amihez ekkora csindadrattát kreálnak a bemutatáskor, tehát max 1/2 perc rövidülést tippelek látatlanban majd indulásra, a zenész piac meg kénytelen lesz hozzászokni, ha tetszik ha nem, hogy ezek a cuccok már egy az egyben a pckre emlékeztetnek működésileg majd.
Ami a displayt illeti, 2 tábor van az ortodox monokróm csík kijelzős, "minek a nagy csili-vili" beállítottságúak és a haladók, akik pl. szeretnének a telefonok widgetjeihez hasonlóan testreszabható gui vezérlést. Hansan jól látja, lesz létjogosultsága ennek, hisz az Apple a zenelejátszóból csinált a zeneiparnak már mobil semi-pro hangrögzítőt is az iPoddal, és minden jel arra mutat ahogy számtalan szoftot jelentenek be iPadra, vagy pepitában, nagy softokhoz iPad kontollt demóznak és a többi cég is ontja a tableteket, melyek elárasztanak minket. (más kérdés hogy kézben kell tartani tehát lényegesen kényelmetlenebb hosszú távon egy laptopnál, de akkor is trendi)
Azt is meg merem kockáztatni, hogy 10-15 éven belül egész elképesztően eltűnnek a Kronos szintű vas szintik is és csak tabletek lesznek, meg pl. Korg xyz123 típusú stb. master billentyűk amikhez memkártyán megvásárolható Legacy Cellek jönnek majd ki az M1-től a Kronos wave készletéig pár poly6-el megfűszerezve, gondolom én per pillanat. Egy cimbi Tiszaújvárosban dolgozik a Jabilnál, látott már érdekes döntéseket, de most eszeveszett mértékű igények kielégítésére hasonló megmozdulással indítanak új tablet szerelő üzemegységeket amit még ő sem látott idáig... A jövőt most építik!
MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2011.08.25. 13:54:32
Számomra a Kronos megnyugtatóan és hűvösen konzervatív. Nem a külsőségekben akar piacvezető lenni. Biztos vagyok benne, hogy a Kronos tulajdonosok egy halom upgrade birtokába kerülhetnek már nem is túl soká.
A tablet cuccok pedig a trendiséget képviselik. Egy professzionális hangszerrel kapcsolatban én nem egy tabletet vagy egy okostelefont vízionálok.A "Pistike legújabb küttyögője" kategóriában bizonyos vagyok abban, hogy rengeteg dolgot megoldanak tabletre.
Prophecy · http://www.grapeski.com/ 2011.08.26. 07:56:32
Prophecy · http://www.grapeski.com/ 2011.08.27. 20:52:25
Zene (alapok) megirva Trinityben, aztan atkuldve DP-be es lehet utomunkazni. (A Viruson sincs LCD kijelzo, de ettol meg iszonyu jo :) )
Ezeknek a tabletes csodazenebona gepeknek megvan a jatek hatasa, csak sajnos ez jelentosen erzodik a ma megjelent zenek minosegen is. :(
A Kronost volt szerencsem az elsok kozott kiprobalni Frankfurtban es nagyon tetszett a hangja, a funciok- es effektek sokasaga. A mar szetbeszelt probleman kivul nem nagyon talaltam kivetnivalot benne.
Hazifeladat mindenkinek: Kiprobalni a KRONOST! :)
Es aki talal benne hibat az meghivhatja magat egy sorre nevemben.
Utolsó kommentek