Behringer UMX490 midi billentyűzet gyors teszt        


     A szépemlékű Kontroll csoport "Kis piros bombázó" című számát kezdtem el önkéntelenül fütyörészni, amint a kezembe került az új Behringer midi keyboard. Erről a bandáról, a Sziámiról és későbbi, zalai vonatkozású reinkarnációkról is szeretnék majd Müller Péterrel beszélgetni, ha megint errefelé vezet az útja. Most azonban az új Behringer billentyűt nézzük:
    A metál meggypiros elég megkapó szín egy billentyűzetnek. Azonban azt tudom mondani, hogy ez a dizájn nekem bejön, a kütyü megtöri az otthoni stúdióeszközök pécészürke egyhangúságát, és színpadon is jól mutat. Mert nem kizárólag számítógép mellett vehetjük hasznát a zeneszerkesztő progik meghajtására, hanem hangmodult, szintetizátort is vezérelhetünk vele, mivel MIDI OUT portot is tartalmaz a most már ebben a körben sztenderddé váló USB mellett. Ráadásul a midi funkciók mellé audio IN/OUT-ot is kapunk. A 490-es és a 610-es modellek esetében ezt egy különálló UCA222 dobozka jelenti, a 250-es (2 oktávos) modell pedig beépítve tartalmazza az USB-s hangkártya funkciót.
    Kézbe véve az új billentyűzetet persze az volt a kérdésem, hogy a piros színen kívül mi változott az elődökhöz, ez esetben az UMX49-hez képest?
    Nos, összehasonlítási alapom nem volt, mert már nem maradt nálunk a régi keyboardokból. Érzésre az újban mintha erősebbre cserélték volna a billentyűk rugóit, de ebben nem vagyok biztos. Amúgy kulturáltan néz ki és működik rajta minden. A felépítése maradt egy az egyben a régi. Ahogy gyorsan átfutottam a manualt, a funkcionalitása is ugyanaz maradt. Ami azt illeti, én nem bántam volna, ha néhány alap funkciót (pl. Program Change, Bank Select, érték állítás) külön gombokra tettek volna, mert a billentyűzeten való bekopácsolás például színpadi körülmények között nem annyira kényelmes. Otthon persze nincs sok jelentősége, a számítógépen úgyis látjuk az eredményt. Apropó, egy primitív számkijelző se lett volna rossz. Gondolom, azért nem cifrázták túl ezekkel a dolgokkal, mert a szoftveres használat mellett túl sok jelentőségük nincs. Színpadon pedig vezérlő, kapcsoló funkciókat nem nagyon érdemes erről használni, inkább a vezérelt modulon vagy szintin érdemes a programváltást, egyebeket beállítani, utána már lehet játszani rajta. Amúgy azért elég sok funkciót elérhetünk rajta, csak kicsit bűvészkedni kell hozzá. A 8 real time kontroller potihoz és a sliderhez is tetszés szerinti funkciókat rendelhetünk.
     Mivel egy igen olcsó keyboardról van szó, az alap dolgokra koncentráltam, azokat pedig végül is korrekt módon elvégzi. A korábbi verziónál volt egy olyan érzésem, hogy a billentyűzet dinamika válasza nem elég finom, mivel durva lépésekben adja ki a velocity értékeket. Ezen úgy tűnik, hogy segítettek, mert most rendben van ez. Ja, és van note off velocity is.
     A múltkor csepültem a Behringer Xenyx X2222 USB keverőhöz kapott manualt. Most se számítsunk jobbra. Ezek a többnyelvű brosúrák engem mindig is idegesítenek (tudjátok, amikor egy lapon több nyelven van odarittyentve a szöveg a képek köré), még egy mikrosütő esetében is felrántom magam rajta. Most annyival vagyunk előbbre, hogy a letölthető angol nyelvű verzió elég normális, tehát a kezelés ebből áttekinthető módon kinézhető. Bízunk benne, hogy a magyar nyelvű is ehhez igazodik majd. Amit viszont nagyon hiányolok, az a MIDI implementációs táblázat. A felhasználók ugye általában a végén, ennél a táblázatnál kezdik a manualok olvasását. Itt hiába keresünk ilyent, épp úgy, mint az említett Xenyx X2222 USB pult esetében a blokksémát. Valami olyan filozófia lehet ezek mögött, hogy a Behringer nem akarja a kezdő felhasználót ilyen technikai, első körben talán érthetetlen dolgokkal elriasztani. De akkor legalább egy külön lapon, vagy letölthető fájlként közreadhatnák!
     A mellékletként kapott UCA222 típusú USB-s audio interfészről ugyanazt lehet elmondani, mint amit a keverőbe épített konverterről mondtam. A kapott szoftveres körítés is megegyezik az ott leírtakkal. Használható ez a kis doboz, de nem egy nagy csoda. Egyszerű 16 bites A/D és D/A konvertereket tartalmaz. Így például egy notebookal is már mindjárt használhatunk mindenféle zenei szoftvereket, nem kell annak beépített, többnyire gyík minőségű hangchipjére támaszkodni. Pozitív, hogy a régi UCA202-höz képest most kapunk egy szabályozható fejhallgató kimenetet is. Csak itt is bejön, hogy ha egy kicsit jobb konvertereket raktak volna bele, akkor mekkora királyság lenne az a cucc! De ne legyünk elégedetlenek, mert az egész készülék ebben a formájában is meglepően jól használható. Csak tudjátok, ezekben a gyorstesztekben mindig elsősorban az engem bosszantó dolgokat szedem össze, amik rendben vannak, azokra nem sok szót vesztegetek :)
    Összefoglalva, azt mondhatjuk, hogy a Behringer elég sokoldalúan használható, jó teljesítmény/ár viszonyú eszközöket hozott forgalomba az új UMX keyboard szériával. Szerintem sokak számára jelenthetnek jó alapokat az otthoni zeneszerkesztéshez, és ráadásul bulizni, liveactelni is lehet vinni őket. Olyannyira, hogy elemmel is használhatók. Ennek az értelmét olyan borzasztóan nem érzem át, lehet, hogy jobban jártunk volna, ha a gyár becsomagol hozzá inkább egy adaptert. De ha kell, akkor kommersz adapterről használhatjuk. Egyébként természetesen USB-ről táplálkozik.
    A zeneszerkesztők, zenekari billentyűsök és liveactelők mellett még a zeneoktatásban hasznosíthatják jól ezeket a billentyűzeteket. Sok zeneiskola van elég nehéz anyagi helyzetben, ahol nem vehetik meg a drága, profi midi billentyűzeteket. Megfelelő szakmai támogatással azonban ezekből a viszonylag olcsó készülékekből is nagyon sok mindent ki lehet hozni a különféle tantervi követelmények teljesítésére és azon túl is.  
 

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr312414762

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Endoril · http://musicisforrichpeople.blogspot.com/ 2010.11.04. 23:05:19

Én idehaza pont egy UMX49-et nyüstölök már másfél éve, meg a hozzá adott UCA202-t. Ha tényleg így néz ki a 490, mint a képen, akkor valóban csak megdobták a 49-et egy piros borítással. Egyébként én nagyon elégedett vagyok a 49-cel, olcsó, egyszerű és nagyszerű, bár az tény, hogy a velocity dinamika kicsit érdes, néha erősen meg kell csapkodni a billentyűket, de szerencsére lehet operálni a velocity görbével is, szoftveresen. Én csak ajánlani tudom azoknak, akik nem szeretnének ilyen dologra sokat áldozni; mára már nem bírok meglenni nélküle :).

BonFire 2010.11.06. 19:27:53

Én május óta használom teljes megelégedéssel ezt a billentyűzetet. Olcsóért ennél jobbat nem kapni.

Az UCA222 pedig grátisz, mert a hagyományos hangkártyámat kiválthattam vele. Van egy olyan jó tulajdonsága, hogy eléggé le lehet faragni a latenciáját (szvsz egy 8 ms válaszidő már megfelelő egy szoftveres effekthez), így nem csak a billentyűzethez használható (ahhoz nem is szükséges...), hanem pl gitárhoz. Bele a gitárt, szoftveresen rá az erősítőmodellt, effekteket, és csak egy szimpla vonaljelet veszek fel. Erre a célra külön hangkártyát venni önmagában legalább 40 rugó, így mondhatni ingyen egy jó hangkártyát kapunk vele.

A negatívuma, amit felfedeztem, hogy a bemenet ciripel. Akár egy effektpedálon keresztül eresztem a gitárt, akár erősítő vonalbemenetén, ott a bosszantó ciripelés, amit felvétel után ki kell szűrni a hangból.

Nézegettem, hogy nem földhurok okozza-e a ciripelést, és a rendszerbe iktattam egy Di-boxot, de nem az volt. Egyszerűen a bemenetén keletkezik ez a zaj. Ami persze hangfalon nem nagyon hallható, de amint az ember felrak egy fülest, rögtön megjelenik. Akkor is, ha a gitár közvetlen egyetlen kábellel csatlakozik bele. No, de mit akarunk ennyiért?

Nagyon jó kis készülékek ezek, én úgy érzem, nem csináltam rossz vásárt velük. Mivel nekem előtte összehasonlítási alapom sem volt, nem igazán tudtam, jó-e, vagy rossz. De egy billentyűs kollégám megdicsérte, hogy szerinte nagyon is használható, mind dinamikailag, mind ergonómiailag.

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2010.11.06. 21:34:31

@BonFire:
Én nem tapasztaltam ezt a ciripelést. Nem a gitár viszi bele? A gitárhangszedők a monitorok és a PC-k közelében nagyon sok zavart összeszednek.
Azt kéne megpróbálni, hogy rövidrezárt bemenettel meghallgatod fejhallgatón, hogy jelentkezik-e a probléma? Amennyiben akkor tökéletes a csend, biztos lehetsz benne, hogy a gitár, vagy ami a gitár és az interfész között van, az szedi össze a zizit.
A próbához mindkét Input RCA-t rövidre kell zárni. Egyszerű módszer például beledugni mindkettőbe olyan RCA dugókat, amelyekről lecsavarjuk a házat, és a melegpontot egy dróttal alaposan összekötjük a testponttal.

BonFire 2010.11.06. 22:53:15

@MidiTom: No, ez utóbbi mondatot majd lefordíttatom a hangmérnök ismerősömmel, mert nekem ez kínai. Az elektronikához én kisfiú vagyok, nem tudom mi az a melegpont. De megnézzük.

Most érdekes módon nem jelentkezik. Kimutatni sem tudom. Egy szál kábellel a gitár be a kártyába, most zajtalan. De egy multieffekt pedálon keresztül (Zoom b2.1u - nem valami nagy dolog, előkompresszálásra használom basszushoz), és erősítő vonalkimenetén keresztül is bejön a cicergés. Utóbbi egy Ashdown MAG300-as fej.

De azért a kábeleket ellenőrizni fogjuk. Igazság szerint eléggé dzsugnel van itt a lábam alatt, és körülöttem két méter sugarú körben. Kábelek, elosztók/hosszabbítók futnak keresztbe-kasul egymáson, de nem tudom jobban elrendezni a dolgokat, hogy elférjek.

Egyébként tiszta véletlenül találtam rá a blogodra ma, és hallatlanul érdekesnek találom. Néhány napra el vagyok látva olvasnivalóval, bár én nem vagyok elektronikai szakember, csak "innovatív" zenész, aki mindent mindennel összeköt a zenei élmény érdekében. Minden érdekel, ami hangot kelt, de kontár vagyok. Csak zenélni szeretek. :)

Fecsó 2010.11.28. 20:55:04

Szasztok !
Remélem jó helyre irok s hamar segítséget kapok problém megoldására!Megpróbálok röviden érthetően s tömören írni.
Most próbálkozom a MIDI zene szerkesztésével de már az alapoknál elakadtam.
Fl studió programot használnék.s egy behringer umx 490-es billentyűzet van
Probáltam a 'YouTube'-on található fogásokat ellesni,de sajna néhány beállítás nem az van ahogy a kis videókban.s már itt akadnak a gondok.
Sokáig probálkoztam a beállitásokkal de mindhiába ezért is
Szeretnék keresni megismerni egy olyan Bp-i személyt akinek nincsenek 'szakmai'féltékenysége s szivesen átadná tudását segitene nekem e program megismertetésében.
Ha valakinek van szabad ideje ezekben a téli napokban szivesen fogadom.
Egyenlőre csak az emailt adom meg
hu.feri@citromail.hu
Várom válalkozó midis zenekszerkesztők jelentkezését.
Előre is köszönöm
Fecsó

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2010.11.28. 22:42:00

@Fecsó:
Jó hely ez is, de nem tudom, hány FL studiós ember olvasgatja a blogomat. Vannak viszont a témával foglalkozó fórumok. Pl. az Indexen:
forum.index.hu/Article/showArticle?t=9013067&la=104256409
De természetesen a Syncopa fórumába is beírhatsz:
www.syncopa.hu/forum/viewforum.php?f=9&sid=a5b977e22b45283618280497a951436b

Fecsó 2010.11.29. 17:03:36

Szia MIDI TOM !

Köszönöm segítségedet !

Sokáig keresgéltem midis billentyűzet után! Nekem is ez a kis piros tetszet meg.(mert viszonylag 'óccó') Igazából a te véleményed alapján indultam el keresgélni.Mert erről a márkáról még nem hallottam
(tényleg kezdő vagyok ezen a téren,igaz az idő már jócskán elszált a fejem felett ) Nem mertem bízni benne.Eleinte kicsit bosszantó volt hogy a billentyűzet csak erős fizikai 'bahatás' után volt hajlandó hangot adni.De lehetőség is van ennek kiküszöbölésére.(most a bill.. kis lenyomás mellet is teljes értékű hangmagasságot (értéket) ad.

De a segitséget azért kértem mert hiába mondják nekem azt hogy itt kapcsold át ezt meg azt ,amikor egyszerűen nem tudom.látnom kellene. Hiába nézem a kis videókat,látni látom s próbálom csinálni ,De az én gépem mégsem azt csinálja amit szeretnék. Lehet hogy én vagyok kicsit túl "sötét" hozzá.
Lehet hogy pofon egyszerű,annak aki tudja hogy hol mit kell beállítani.
Na ezt a pofon egyszerűséget szeretném megtanulni.
Mert leírni könnyű,csak beállítani rájönni nem az.
Szeretnék én is úgy játszani (komponálni) a FL stúdióval ahogy az sok más embernek már sikerült.

Azért mindenesetre mégegyszer köszönöm a segítségedet.

Fecsó

csiszdave 2011.01.12. 16:26:44

Szia MidiTom!

Most tervezem egy UMX610-es megvásárlását, mi több, pont a Syncopában szeretném megrendelni, amint végeztetek az év eleji/végi leltárral... :-)

Viszont még mindig erősen vacillálok a 610-es illetve az M-audio Oxygen 61 között (nem a 3. generációs, hanem a kicsit korábbi verzió, amelyiken még van MIDI out)

Tudom, hogy a kezeid közt jó sok cucc megfordul, ezért bátorkodom megkérdezni, hogy Te melyiket ajánlanád? (Eltekintve az olyan nyílvánvaló "apróságoktól", hogy pl M-audion egy rakás midi vezérlővel több van, vagy hogy a Behringerhez adnak egy grátisz USB hangkártyát)

Gondolok itt olyan dolgokra, mint billentyűzet kialakítása, érzékenysége, MIDI kontrollálhatóság, stb...

A két termék között árban kb 10 e FT különbség van.

Egy olyan faktort is figyelembe kell vennem a vásárlás során, hogy szeretném, ha a gyermekem le tudna elé ülni, és tanulni rajta valamelyest.

Csak még annyit, hogy mindkét termék adatlapját ezerszer áttanulmányoztam már, de dönteni nem tudok...

Válaszodat előre is köszönöm!

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2011.01.12. 16:48:20

@csiszdave:
Nos, ha átolvastad a speckókat, akkor sok újat nem tudok hozzátenni. A billentyűzetben alapvető különbség van, de hogy kinek melyik jön be jobban, az nagyon szubjektív.
Régi fajta Oxygen már nincs, azt nem tudunk varázsolni. M-Audioból az Axiom keyboardokon van MIDI, azok persze húzósabb áron futnak.
Amúgy a leltárral már végezteünk, a múlt hét csütörtök óta nyitva vagyunk ezerrel.

csiszdave 2011.01.12. 19:14:58

@MidiTom: OK, köszönöm.
Igazából azon vacillálok, hogy kell-e nekem a MIDI out lehetőség, ha csak Ableton-nal akarok felvenni.

A boltban kipróbáltam az UMX490-et, tehát van egy nagyjábóli képem annak a billentyűzet mechanikájáról, illetve annak puhaságáról/keménységéről.

M-audiot annál lágyabbnak vagy keményebbnek mondanád?

Valószínű holnap írnék egy privát levelet, a részletekkel, kérnék egy friss árajánlatot UMX610-re, M-audio Oxygen 61-re, illetve Edirol PCR M80-ra. :-)
süti beállítások módosítása