MFB Nanozwerg gyorsteszt
A berlini Manfred Fricke nagy kedvét leli moduláris szintetizátor rendszerek, step szekvencerek és hasonló zenei elektronikai készülékek gyártásában. Az MFB oldalán található bigyókból rettenetes dolgokat lehet összeszervezni. Fricke nem most kezdett elfoglalkozni ismerkedés szintjén a szintetizátorokkal, hiszen a legendás MFB-501 dobgép már 1980-ban a piacon volt. Valamikor én is a '80-as évek vége felé találkoztam először ilyenekkel, amikor javításra hozzám került néhány darab. Akkor már elég sokféle dobgép volt a piacon, és terjedt a midi is rendesen, de a jó öreg 501-est nagy becsben tartották a zenészek. Fricke sok mindent kifejlesztett, komoly analóg szintetizátort is épített, de aztán úgy ítélte meg, hogy ez már egy hanyatló piaci szegmens. Polcra rakta hát a félkész termékeket, a fiókba csúsztatta a dokumentációkat, és ezután főleg videó technikával foglalkozott sokáig. Ezért nem is nagyon hallhattunk róla hosszú éveken át. Aztán ahogy sokakban feléledt a nosztalgia az igazi analóg cuccok iránt, előszedte és leporolta a régi holmikat, illetve korszerűbb technológiára átültetve elkezdte kis szériában termelni az analóg szintiket. Létrehozott egy sok komponensű moduláris eszközparkot. A lényeg ezekben az, hogy hagyományos módon CV / gate vezérléssel lehet dolgozni. Mint tudjuk, sok ortodox elektronikus zenész szerint a midi nem elég feszes, a kőkemény ritmikát csakis ezekkel az oldszkúl megoldásokkal lehet elérni. A kérdés mélyebb taglalásába most nem mennék bele.
A lényeg, hogy az MFB Kraftzwerg néven gyárt egy elég komoly paraméterekkel bíró félmoduláris szinti modult, aztán ebből elkészítették a lájtosabb Microzwerg szintit, és megszületett a kis Nanozwerg is. Rendelésre mi is hoztunk egy ilyen kis törpöt, és megnéztük, hogy mit is lehet vele kezdeni.
A Nanozwerg fapados kinézetű dobozkában kapott helyet, és az alapkoncepciója is egyszerű, hagyományos analóg szintetizátor, egyáltalán nincs túlkomplikálva. Adott egy oszcillátor plusz egy sub oszcillátor, a szokásos ADSR potik, 12 dB/oktávos több funkciós filter és a modulációk. Ez ugye önmagában nem túl sok, csakhogy mindenben van egy kis okos csavar. A sub oszcillátor is variálható, a modulációval is trükközhetünk szépen, szabályozhatjuk a filter hangmagasság függését (keyfollow), stb. Ki vannak szépen hozva a CV és a gate bemenetek, és külső analóg audió jellel is megkínálhatjuk a kütyüt.
Nekem persze nem az volt a célom, hogy megnézzem, mennyire sorolható be a Nanozwerg a hagyományos analóg szubtraktív szintetizátorok sorába, hanem inkább arra voltam kíváncsi, hogy a klasszikus hangzásokon túlmenően miket tudok kicsikarni belőle? Alaposan megtekergettem tehát a jószágot, és arra törekedtem, hogy lehetőleg nagyon vad, brutális hangokat hozzak ki belőle. Az erőteljes modulációkat bevetve ez igen könnyen meg is valósult. Sokszor annyira szélsőséges megoldásokba hajszoltam bele a szerencsétlen szintit, hogy a kifacsart szűrőzés és a túl erős moduláció miatt megjelentek mindenféle nemkívánatos keresztmodulációs termékek is a jelben. Azonban mint minden szintetikus hangszer esetében, itt is érdekes, hogy mit tesz, ha túllépjük a határokat, hogyan reagál a szélsőséges beállításokra. Az eredmény elég érdekes. A tekergetés jó részét rögzítettem videón, abból vágtam össze egy rövidke, ám nagyon borzasztó snittet. Gyenge idegzetűek simán kihagyhatják. Mint említettem, ez a próba inkább arról szólt, hogy miként lehet szélsőséges souddesignra befogni a Nanozwerget, agresszív és idegesítő hangokat kitekergetni rajta. Természetesen ettől még kellemes hagyományos analóg szinti modulként bármikor jól jöhet.A hagyományoshoz közelebb álló hangzásokról találtok pár videót a Youtube-on.
Ami engem megfogott ebben a dobozkában, az pont az, hogy a lehetőségeket eléggé szemtelenül nyitva hagyták az értelmetlen hangzások számára is. Sok gyártó alaposan beszűkíti a felhasználó kezébe adott kontroller szabályzási tartományokat, mondván, maradjunk csak a józan használati határokon belül. Itt sokkal jobban nyitva maradtak a lehetőségek. Ha megnézitek a nem túl bőbeszédű manualt, akkor azért sok minden érthetővé válik. Például az, hogy a midi keyboard modulációs kereke egyszerre hat a cutoff-ra és az LFO sebességre :)
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2011.09.09. 15:08:41
Ha már "Nyami" :)
Miközben tekerésztem a Nanozwerget, magamban különféle neveket adtam a preseteknek, melyeket persze ezen a kütyün nem lehet letárolni.
Néhány ízelítőül:
- Fába szorult Nyan Cat (gyengébbek kedvért - www.youtube.com/watch?v=QH2-TGUlwu4)
- Submarianne
- 1 sec before crash
- Veyron in My Trabant
- Sick Volcano
- Bad Algorithm
- Digital Caw
- The Evil Zwerg
- Almost Shortcut
- Blue Robot
- Damaged Light Sword
Szóval mind ilyen kis rózsaszín pöttyös :)
Utolsó kommentek