Nektar Panorama P4 gyorsteszt

Nektar_Panorama_P4k.jpg

    Ahogy a házi zeneszerkesztés egyre inkább átterelődött a "vasakról" a számítógépekre, egyre több midi billentyű és kontroller jelent meg a piacon. A nagyon egyszerű, alapfunkciós billentyűzettől a millió tekerentyűvel és húzkodóval ellátott kontrollerekig ma már számtalan kütyü közül lehet válogatni. Arra is rájöttek a gyártók, hogy  célszerű az univerzális kontrollereket felkészíteni a legkedveltebb DAW szoftverek és VSTi hangszerek kezelésére, mert roppant szimpatikus a vásárlóknak, ha a "betanítást" nem nekik kell elvégezni, hanem a készülék azonnal képes vezérelni a számítógépre telepített alkalmazásokat. Ugyanakkor mindenre egyformán alkalmas vezérlő hardvert nem igazán lehet gyártani. A felhasználónak tehát nem is túl egyszerű dönteni, hogy mi lenne a legegyszerűbb választás, pláne, ha mindent egy eszköz segítségével szeretne megoldani.

Nektar_Panorama_P4.jpg   A Nektar Technology az idei téli NAMM-shown mutatta be a Panorama P4 nevű új kontrollerét, és elég rövid idő alatt elterjedt a híre, hogy ez a holmi jó. Már a nyáron piacra került, ám akkor nem tudtunk még rendelni belőle, csak pár hete jelezte a cég, hogy már ismét tudnak szállítani. Amint megérkeztek, neki is álltunk a vallatásnak. Kíváncsiak voltunk, hogy mennyiben nyújt újat ez a billentyű a már ismert kontrollerekhez képest.
    A legfontosabb, amit a koncepcióról tudni érdemes, hogy ezt a keyboardot speciálisan a Propellerheads Reason rendszerének a kiszolgálására tervezték. A Reason igen népszerű a sokoldalúsága és hatékonysága, kompaktsága miatt a zeneszerkesztő emberek körében. Ez a rendszer is nagy fejlődésen ment át az évek során, megmaradt viszont a kezdetek óta egységes és szépen kivitelezett GUI, vagyis grafikus kezelőfelület. A már klasszikusnak mondható Reason kezelőfelület tényleg nagyon vonzó és áttekinthető, de azt is jól tudjuk, hogy aki komolyabb munkákba fog, az nagyon sokat egerészhet rajta - ha csak nem áll a rendelkezésére egy igen célirányos kontroller, mellyel nem csak a keretrendszert, hanem az instrumentek és az effektek beállításait is kényelmesen vezérelheti. A Nektar pontosan ezt a célt tűzte ki a Panorama P4 megalkotásával. Az eszköznek négy üzemmódja van, melyek közül három kifejezetten a Reasont szolgálja ki, a negyedik pedig általános kontroller mód, vagyis természetesen az egyéb zenei rendszereinkhez is kiválóan tudjuk használni. A három dedikált Reason mód esetében a keyboard és a Reason között teljes oda-vissza kommunikáció zajlik, vagyis a színes LCD kijelzőn a Reason kiválasztott komponenséről mindent látunk. Úgy tudunk hozzányúlni az enkóderekhez, faderekhez és gombokhoz, hogy mindennek az aktuális értékét látjuk a kijelzőn, és a számítógépen elvégzett műveletek is azonnal visszatükröződnek. Ez a koncepció teljesen illeszkedik a Reason "rackbe virtualizált vas" feelingjéhez. Egyaránt szimpatikus a számítógépen felnőtt fiataloknak és a "vasakon" szocializálódott idősebb generációnak is.
    A Nektar Panorama P4 külsejét tekintve egy látványos eszköz, igen jól mutat minden stúdióban. Bár műanyag házban van, ez nagyon masszív és erős, emiatt a súlya sem csekély, de legalább a megbízhatóság érzését sugallja. Némelyik olcsóbb masterkeyboardot vagy szintetizátort annyira gyenge műanyag házba szerelik manapság, hogy még házi használatban is félő, hogy hamar tönkremegy, komolyabb színpadi vagy buli célokra pedig nem is ajánljuk. A Nektar_Panorama_P4_fader.jpgPanorama P4 nagyon robusztusnak tűnik. A billentyűzete súlyozott és aftertouch-os. A gyártó hangsúlyozza, hogy képes átadni a finom dinamikákat, és ez így is van. Sok más billentyűzet esetében azt tapasztaljuk, hogy az elméletileg 0 és 127 közé eső midi velocity értékek közül csak jóval kevesebb szintet adnak ki, vagyis a 128 érték helyett 32, 16 vagy még kevesebb jelenik meg velocity értékként. Magyarán, a rendszer kerekít, a 128-as felbontás helyett jóval durvább a dinamikai értékek átadása. Sokakat ez nem zavar, azonban bizonyos hangszerek és összetettebb hangszerelések esetében idegesítő lehet ez a durva dinamikai lépcsőzetesség. Nektar_Panorama_P4_pads.jpgMéltányolandó tehát, hogy a Nektar erre is gondolt. A készüléken levő enkóderek és tolópotik finom járásúak és masszív benyomást keltenek, remélhetőleg hosszú ideig bírják majd a strapát. Bal oldalon találunk egy Alps gyártmányú motoros fadert, ezeket használják nagyon komoly digitális pultokban is. Alatta van a modulációs  kerék és a pitch bender, ezek is kellemes benyomást adnak, nem beszélve arról, hogy elegáns piros fényben izzanak. Ne feledkezzünk meg a 12 dinamikus padról sem, amivel az ütős hangszerek megszólaltatásán kívül még egy csomó dolgot csinálhatunk. A Panorama P4 közepén helyezkedik el a színes LCD kijelző, ami a legfontosabb a kommunikáció szempontjából. A grafika és a szöveges információk jól olvashatók, és ésszerű módon van felépítve az információk megjelenítése. Kezelés szempontjából nagyon sokoldalú és áttekinthető az egész szerkezet.

     A készülék hátulján találjuk a csatlakozókat és a főkapcsolót. A MIDI OUT mellett van egy pedál csatlakozó, egy szokásos USB aljzat, továbbá egy olyasfajta USB csatlakozó, mint amilyeneket például a telefonokon is találunk. Ez utóbbi nem a kommunikációhoz kell, hanem azért, hogy két portról tudjuk árammal táplálni a berendezést. Első körben megütköztem ezen a megoldáson, de ha az ember belegondol, akkor igazuk van a tervezőknek. A számítógépek USB portjaiból maximum 500 mA áramot tudunk kihúzni büntetlenül. A Panorama P4 esetében azt csinálták, hogy a fő USB portról üzemeltetve is működik minden, kivéve a motorfadert. A kiegészítő kábelt bekötve pedig az is kap áramot. Asztali gépről működtetve sima ügy. Ha a laptopunkon van elég USB port, akkor ott sincs probléma, bár ajánlott a laptopot adapterről használni, amikor rá van kötve a keyboard. Ráadásul ilyenkor szinte biztosan még egy USB-s hangkártya is lóg a gépen, az akkumulátort tehát hamar le tudnánk meríteni egy kis zenélgetéssel. Probléma akkor lehet, ha nincs elég USB portunk. Sajnos a P4-re nem raktak külső tápegység fogadására alkalmas aljzatot, hanem azt ajánlják, hogy szükség esetén használjunk hozzá USB-s hálózati adaptert. Most már persze ezek sem kerülnek többe, mint egy szokásos adapter, épp csak meg kell szokni, hogy egy ilyen is a felszerelés részét képezi. Ez már csak azért is lényeges, mert gyakran megeshet, hogy valaki otthon stúdiózik a P4-gyel, azonban élő fellépésen is szeretné masterkeyboardként használni. Szerencsére a hagyományos DIN csatlakozós MIDI kimenetről nem feledkeztek meg, így semmi elvi akadálya nincs annak, hogy a P4-et ilyen célra is bevessük. Az olcsóbb "midi keyboardok" egy részén már nincs is MIDI, ami pedig eléggé gáz. Ha már a MIDI OUT-nál tartunk: intézkedhetünk a menüből arról, hogy a csatlakozón a billentyű kimenő jele jöjjön ki, vagy pedig, ha számítógéppel összekötve dolgozunk, akkor a PC-n futó szekvencer program midi jelét küldhetjük rá, vagyis midi interfész OUT portja helyett használhatjuk a csatlakozót.
     A beüzemelés simán zajlott, azt leszámítva, hogy a gépemen futó Reason első körben nem jól ismerte fel a P4-et, egy másik USB portról viszont pikk-pakk összejött a mutatvány. Ha az embernek Windows 7 alá már sok USB midi eszköz volt installálva, akkor előfordulhatnak ilyen esetek, de ez nem a Reason hibája, pláne nem a Panorama P4 driverének a hibája, hanem a W7 egyik sajátsága, de arra is megvan a megoldás. Az már egy újabb történet lenne. A Reasonről annyit, hogy a legújabb (aktuálisan 6.52-es verzió) letölthető a Propellerheads oldaláról, és demo módban is tökéletesen szuperál rajta minden. A Nektartech követi azt a prekoncepciót, hogy minden zenész rajta lóg az interneten, ezért a készülékhez egy kis Quick Guide füzeten és a kábeleken kívül nem ad semmit. Először be kell regisztrálni a gyártóhoz, és azt követően férünk hozzá a letölthető anyagokhoz, driverekhez. Ez nem biztos, hogy a legjobb megoldás, de tény, hogy a legtöbb esetben más készülékeknél akkor is a frissen letöltött driverekkel, firmwarekkel kezdünk, ha ott van egy CD a dobozban. Lassan hozzá kell szoknunk, hogy minden a netről jön. A gyártó oldalán egyébként elég részletes support információk vannak, és várható további frissítések megjelenése is.
     Eddig még csak a Reasonnel próbáltam ki a készüléket, mert nem volt időm másra, de letölthetők már egyéb ismert rendszerekhez is (pl. Cubase, Pro Tools) is a  templatek. A Reason kezelése ezzel a keyboarddal valóban kényelmes és praktikus. Akik használják a Reasont, azok szerintem automatikusan szeretni fogják. De azt is könnyen el tudom képzelni, hogy olyanoknak is meghozza a kedvét a Reason használatához, akik eddig pont az egerészés-bogarászás miatt nem rajongtak érte.  Szerintem a Panorama P4 jól eltalált, sok célra bevethető kontroller keyboard. Simán el tudom képzelni, hogy liveactre vagy színpadi fellépésre valaki egy laptoppal élő produkcióba is használja, pontosan a hangszerszerűsége miatt. A keyboardról további információk, részletes specifikációk találhatók a Syncopa termékoldalán. A napokban megjelent a Panorama P6 is, ami ugyanez a készülék, de 61 billentyűs kivitelben.    

      Frissítés 2013. január 11-én: megjelent a Panorama P4-hez és P6-hoz a Cubase támogatás is!

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr44986086

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása