A koronavírus-járvány mindenki életét megváltoztatta. A zenészvilág padlót fogott, a Bitzenedében sem jelent meg jó ideje újabb bejegyzés, aminek több oka is van. Az egyik az, hogy a válság okozta állapotban nekem is ezer felé kellett szakadnom, napi szinten megfejteni a felmerülő problémákat. A másik alapvető ok pedig az, hogy kissé lelassultak a gyártók fejlesztései is, elmaradtak a nagy hangszer bemutatók, maguk a gyártók is részben leálltak, részben csökkentett kapacitással dolgoznak, szóval nagyon izgalmas bejelentés, számunkra érdekes tesztelendő holmi csak kevés akadt.evo4_dontott.jpg
Az Audient EVO 4 hangkártya viszont kimozdított ebből a vélekedésből, és úgy gondolom, röviden mindenképpen érdemes bemutatni.
A járvány eleve jó alaposan átrendezte a hangkártyák piacát. Egy csomó zenész kényszerből vagy kedvtelésből (ki - ki döntse el, miért) nekiállt házi stúdiózni, és gyorsan kiderült, hogy az alaplapi hangkártya semmire sem jó. Aztán bejött a rengeteg online oktatás (akár hangszeres, énekes oktatás is), workshopok kirakva streamre, kooperáló zenei felvételek távolba kényszerült zenésztársakkal, meg egy csomó más, hangkártyát igényló alkalmazás. Nagyon sokan rájöttek, hogy az online streamek, vagy a közösségi oldalakon megosztott házi készítésű anyagok is lehetnek nagyon jó minőségűek, és ezzel követőket, ügyfeleket lehet szerezni. Másik megközelítésben azt is lehet mondani, hogy a nagyon ócska minőségben felrakott videók nagyon gyorsan elűzik a jobbhoz szokott nézőt, hallgatót, szóval van már egy bizonyos minőségi elvárás az interneten is.
A kényszer szülte helyzetben tehát egyre többen próbáltak normális minőségű, pl. több kamerás, jól szerkesztett, vágott videókat alkotni, ehhez aztán szorosan kapcsolódott a megfelelő minőségű hang igénye is. Egyesek számára elég volt egy jó kamerahang, de pont a zenész gyakorlatban ez általában nem elég. Ha több hangforrást szeretnénk kiadni, és a szintezésre, zajra, torzításra, beszédérthetőségre odafigyelünk, akkor más eszközök után kell néznünk.
A mobil telefonnal streamelők számára jó megoldást jelenthet például a Roland GO:Mixer PRO kütyüje. A bemenetek száma és kialakítása, az elemes táplálás lehetősége nagyon jó és egyszerű megoldásokat ad egészen komoly produkciók rögzítéséhez, vagy közvetítéséhez. Hagyományos számítógépes környezetben pedig sokan használnak USB-s keverőket. Az olcsóbb szériából pl.  Behringer "Q" sorozatát, a komolyabb minőségi igényeket támasztók pedig pl. az Allen & Heath népszerű ZED keverőit, vagy a Soundcraft Signature sorozatát. De többen bevetették a fenti gyártók digitális keverőit is.

Sokak számára persze nem kell keverő, elég, helyesebben elég lenne egy alkalmas, jó minőségű hangkártya is. Azonban a népszerű, jól bevált és olcsó hangkártyákat már nagyjából március végére elkapkodták egész Európában, a gyártók jelentős része pedig vagy teljesen leállt, vagy ugyan működött, de nem tudtak árut küldeni Európába. Mint tudjuk, minden Kínában készül, a járvány most erre a kiszolgáltatott helyzetre is jól rávilágít.

Ebben a nem túl rózsás helyzetben kapta fel a szakma pár hete a fejét az Audient EVO 4 USB-s hangkártya bejelentésekor. Az Audient cégről tudtuk, hogy minőségi audio interfészeket és stúdióeszközöket gyárt, több ismerős is nagyon dicsérte őket, de azt is tudtuk, hogy nem a bolhapiaci árfekvésben dolgoznak, így aztán természetesen nagyon érdekelt bennünket, hogy ez az új, nagyon megfizethető árú kis doboz mennyire lesz jól használható.

Külalak

evo4_felul.jpg

Az EVO 4 a kis fekete hasáb formájával első körben kissé zavarba ejtő jelenség.  De amint az ember kiveszi az igényes csomagolásból, már érződik, hogy komoly dologról van szó, bár a készülék kialakítása és formatervezése tényleg kicsit szokatlan. A tetején található sokfunkciós forgatógombot és körkörös LED-sort már megszokhattuk több más gyártónál, legfőképp a Universal Audio Apollo Twinevo4_elol.jpg interfészek esetében. A csatlakozások elrendezése is nagyon hasonlít az Apollo Twinhez: elől baloldalt a gitár bemenet (HiZ), jobbra a fejhallgató kimenet, hátul pedig egy pár kombinált XLR-jack aljzat bemenetet és egy pár kimeneti jack aljzatot találunk. Fontos megemlíteni, hogy ezek kifelé és befelé is szimmetrikus csatlakozások, tehát felkészítették az eszközt a professzionális környezetre,
evo4_alul_hatul.jpgA doboz tetején, a bal oldalon kapott helyett a 48V fantomtáp kapcsolója, és a két bemenet választó gombja. Alattuk egy nagyobb, zöld színű nyomógomb található a "Smartgain" funkcióhoz, erről később még külön szót ejtünk.
A jobb oldalon található felső gomb kettős funkciót lát el: monitorkeverés, illetve monitor panoráma. Az alatta elhelyezett gomb segítségével a kimeneti fő hangerőt tudjuk szabályozni, ugyanez hat a fejhallgatóra is.

Kezelés

Ennél a hangkártyánál (akárcsak a hasonló felépítésű, "Nagy Gomb" köré épített többi hangkártya esetében is, meg kell tanulnunk a kezelést, tehát tudni kell, hogy mikor mit nyomjunk meg, mikor mit látunk, mit jelent a statikus kijelzés, a mozgó kijelzés, a gombok világításának különböző színe. Az EVO 4 kezelési filozófiája első ránézésre kissé szokatlannak tűnhet, de gyorsan meg lehet barátkozni vele. Ami nagyon fontos, hogy a kezelési leírása nagyon szépen megszerkesztett, alapos és érthető dokumentum, amiből igen gyorsan érthetővé válik minden kérdésre a válasz. Azért szeretném ezt kiemelni, mert a gyártók egy része még a komolyabb hangkártyák esetében is rettenetes leírásokat ad a készülékhez, nem egyszer azok a bűn használhatatlan, térkép-szerűen kihajtogatható, 635 nyelven 3 pontos betűvel nyomtatott izéket. Az EVO 4 esetében az installáció is egyszerű és sima volt. Ide tartozik még a számítógépes kezelőfelület is, ami szintén egyszerű és áttekinthető, csak a "Loopback" keverés esetén kell figyelni, helyesebben hozzászokni ehhez a lehetőséghez..

Minőség

A gyári specifikációk nem túloznak. Az interfészbe valóban nagyon jó minőségű AKM konvertereket tettek, és ehhez igazodik az analóg részek minősége is, beleértve az előfokokat is. A felvett sávok és a lejátszott hang minősége is nagyon jó, az igazán finnyás stúdiósok sem fogják elhúzni a szájukat tőle. Talán csak azt kifogásolhatják, hogy nem tud 192 kHz-es mintavételi frekvenciát, azonban ez véleményem szerint háztartási stúdiók esetében nem bír jelentőséggel. A lényeg, hogy hangminőség tekintetében bizony ott van az EVO 4 a felsőpolcos, jóval drágább jószágok között. Jó pár értékelés megjelent az elmúlt hetekben a neten, a többiek véleménye is hasonló volt e tekintetben. Egy mondatot megér a fejhallgató kimenet is, mert némelyik jobb sorsra érdemes hangkártya ezen része vizony elég gyengére sikerült. Az ok érthető: az USB táplálású eszközökben nem túl egyszerű jó minőségű fejhallgató erősítőt építeni, gyakran ezen spórolnak. Az EVO 4-be teljesen jó fejhallgató erősítő került, 30 ohm feletti fejhallgatókkal nagyon szépen fogunk tudni dolgozni.

Extrák

Az egyik hasznos extra tudomány a már említett "Smartgain" funkció. Még mielőtt valaki rosszra gondolna, ez nem valamiféle lélegző kompresszor a bemeneten, vagy olyasmi, mint a régi kazettás magnókon az "AGC" kapcsoló, amivel kriminális felvételeket készíthettünk, hanem egy intelligens üzemmód. A zöld gomb benyomására aktiválódik, kezdhetjük az éneklést vagy a hangszeres játékot az általunk jónak tartott hangerővel, a készülék pedig az adott bemenetre meghatározza az általa optimálisnak tartott bemeneti erősítés, vagyis gain értékét. Természetesen mód van a szokásos, kézi beállításra is, sőt, a Smartgain által belőtt értéket is korrigálhatjuk, de ez egy jó kiindulási alap lehet, amit aztán le is tárolhatunk, és később újra behívhatunk.
Miért fontos ez a funkció? Az ilyen kis audio interfészeket nagyon sok esetben ugyanaz az előadó használja, aki saját produkcióját rögzíti. Ilyenkor megoszlik az ember figyelme az éneklés (vagy zenélés) és a kivezérlésmérő között. Tudjuk, hogy a digitális hangfelvételeknél a megfelelő bemeneti szintezés jelentősége igen nagy, ezért azt gyorsan megtanulja mindenki, hogy oda kell figyelni rá. Különösen kezdők számára ez a szolgáltatás nagyon nagy segítséget adhat, hiszen jobban tud a saját előadására koncentrálni.
A másik nagy trúváj a "Loopback" funkció. Ez a dolog végtelenül egyszerű: a produkció (például a zenei alap + az amit éppen ráénekelsz) nem csak a monitorban vagy a fülesen tud megszólalni, hanem szabályozható erősséggel szépen visszavezethető a számítógépbe.  A  "Loopback" hangcsatorna meg fog jelenni például a Windows  "Hang" menüjében (vezérlőpult) a választható bemeneti eszközök között, így azonnal, mindenféle hókuszpókusz nélkül kiválaszthatjuk a streamelő szoftverünk bemeneti forrásaként! evo4_loppback.jpg
Az elején utaltam a járványhelyzet miatt felértékelődött ilyen jellegű megoldásokra. Nem egy esetben drótozásokkal, toldás-foldásokkal tudtuk csak megoldani más eszközök esetében ezt a hangkapcsolatot, az ötletet tehát nagyon díjazzuk. 

Szoftver körítés

Az Audient itt ismét csak igen jól teljesít. Az EVO 4-hez olyan szoftvercsomaghoz jut a vásárló a regisztrációt követően, ami lehetővé teszi kisebb projektek azonnali megvalósítását, és nem is akármilyen színvonalon.
Az egész történet központja egy Cubase LE, de kapunk még egy Cubasis LE appot is iOS eszközökre. Ugyanis az EVO 4 ezeken is működik, bár szükséges lehet egy megfelelő aktív USB hub beiktatása a tápláláshoz.
A Cubase LE képességei ugyan korlátozottak a nagy Cubase-hez képest, azonban stabil ASIO host-ként kisebb projektekhez bőven elég lehet ez is. Eleve jár hozzá egy hangszerekből és effektekből álló csomag is. Az EVO csomagjában kapunk még továbbá egy Steinberg Retrologue szintit, egy Waldorf Editon 2 LE-t, 2 Gigányi Loopmaster sample-t, és még egy halom hasznos kiegészítőt.

Késés

evo4_latency.jpgJól tudjuk, hogy a gyűlölt latency nem csak a hangkártya driverén múlik, hanem legnagyobb mértékben a használt számítógép hardverén és a Windows beállításán. Azonban a nem jól megírt driver lehetőséget sem ad arra, hogy a gép késést optimalizáljuk. Itt szerencsére atom stabil a driver, az ASIO buffer méretet 16 sample méretre csökkentve is teljesen stabilan futott a Nuendo teszt rendszerünk a most már elég gyöngécskének és öregecskének nevezhető W10-es, i5-ös tesztgépünkön. Ilyenkor 44,1 k-n az input letency 1,8 ms, az output 2,4 ms-nak adódott, de ha 32 sample-t állítunk be, akkor sem sokkal rosszabbak az adatok. A Nuendo által jelzett, illetve a roundtrip-latency adatok megfelelnek a gyár által megadottaknak, és láthatóan nagyon kicsik.

Összegzés

Az EVO 4 egyértelműen jó hardver, átgondolt mérnöki konstrukció, igényes munkaeszköz. A driver és a kezelőfelület is jól megírt szoftver,  bár utóbbi esetében néhány kisebb, nem túl zavaró apróságot felfedeztünk. Ezek azonban érdemben semmit nem vonnak le az egész rendszer jó használhatóságából, továbbá a készülék firmware-e és a GUI is upgradelhető, az is elképzelhető, hogy ezeket a kis bugokat is hamarosan javítják, illetve hogy újabb okosságokat is kapunk majd.
Bár az EVO 4 nem a legolcsóbb audio interfészek közé tartozik, de nem is abban a mezőnyben fut. Ebben az árfekvésben a véleményünk szerint kiemelkedő minőséget ad. Kiemeljük a hozzá letölthető szoftver csomagot és az értelmes, áttekinthető használati utasítást is, valamint azt, hogy tisztességesen és reálisan megadják a készülék műszaki specifikációit, 
A használatát minden zenésznek, hangokkal és videókkal foglalkozó szakembernek nyugodt szívvel ajánljuk rögzítésre, keverésre, utómunkákhoz, és természetesen streamelésre. Bár mi csak Windows környezetben teszteltük, biztos vagyok benne, hogy OSX-szel sem lesz gond. iOS eszköz esetében a megfelelő aktív hub jelenti a megoldást, és minden bizonnyal sokan fogják használni terepen vagy streamelésre almás eszközökkel is, és nem fognak csalódni.   

 

     

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr1616165104

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

djuice 2021.10.05. 10:53:41

Tök jók hangra az Audientek mindenütt ezt hallani, de vhogy nagyon utálhatják a midit, hogy egy termékükön sem kap helyet neki a csatlakozó. :(((
süti beállítások módosítása