A Lexicon cég neve igen jól cseng a zenészek, stúdiósok és pro-audio szakemberek körében. Pár éve megjelent a házistúdiós piacon is a termékeivel. Mivel a Lexicon mindent tud az A/D - D/A átalakítókról, a DSP-kről és a digitálizált hanggal való varázslatokról, várható volt, hogy ezen a területen is nagyon profi eszközöket kapunk. A hangminőséggel nem is volt baj, de a driverek fejlesztése terén azért voltak kisebb-nagyobb pauzák, vagyis nem mindig követték rohanvást a driverekkel az operációs rendszerek és a felhasználói alkalmazások iszonyú sebességű vágtatását.
   A most kínpadra került Alpha Studio tesztelését azért vettem napirendre, mert kijött a Rev 2.0 verzió, ami teljes Windows 7 kompatibilitást ígér. Nem is vacakoltam hát XP-vel, egyből a Windows 7 alapú tesztgépre telepítettem - volna. Azonban a dobozba még valószínűleg a Noé által a bárkából kidobált install DVD-t rakták. A driver felment a Windows 7-re, de aztán nothing, ennyi. A gyár honlapján viszont ott van a friss driver, nosza, azzal egyből be lehet izzítani a szerkezetet. Érdemes azért megjegyezni, hogy a gyári weblapon a driverek felsorolásánál a Windows 7 esetében csak a 32 bites drivert jelölték zöld pipával. A 64 bites drivert sárgával pipálták ki, mondván, hogy készen van, de egyes felhasználók problémákat jeleztek. No, maradjunk 32 biten, és nézzük, mire jutunk!
     Először ejtsünk pár szót az Alpha Studio felépítéséről! Tudjátok, hogy rajongok a blokkdiagramokért, mivel egy ilyen cetli kihelyettesít 50 oldalnyi rizsát, ezért most is megmutatom, hogy miről van szó:

 

    Amint láthatjuk, 2 db bemenetünk van csak, ám ezek egyike lehet XLR csatlakozós mikrofon bemenet (fantom táp nélkül), a másik pedig egy illesztőáramkörön át képes gitárt fogadni. Az illesztések fontosságáról a mikrofonokkal és a gitárokkal kapcsolatban is esett már szó a blogban. A bemenetek pontos kivezérlési szintjeit csak a számítógépen futó DAW szoftverben fogjuk látni, de az előlapi ledek azért segítenek a beállításban. A digitalizált jelek az USB illesztőchipen keresztül egyből mennek is a számítógépbe. A bemenetek analóg jelei azonban még továbbmennek, hogy monitorozásra hozzá tudjunk férni a kimeneti oldalon. Ez így nagyon praktikus. Találunk egy olyan potit is az előlapon, amivel a kimenő oldalon be tudjuk állítani az optimális arányt a számítógépről jövő és a felveendő hang között. Ezzel a megoldással egyszerű esetekben készen is van a monitor megfejtés. A témáról a múltkor a Compact4 kapcsán beszéltem röviden. Jó dolog, hogy van a kis készüléken külön fejhallgató kimenet, de azt csak halkan mondom, hogy tök jó lett volna egy független fejhallgató hangerő szabályzó is rá, ami a vonal kimenetek szintjére nem hat. Jó, jó, rendben van, ezt a kis cuccot kifejezetten otthoni felhasználásra fejlesztették, ahol az ember legfeljebb kihúzza vagy lehalkítja a hangfalakat, amíg a fejhallagatóval bogarászik. Viszont ha lenne külön fejhallgató kimenet, akkor arra okosan rá lehetne routolni ezt az arányaiban szabályzott kimenő jelet, ami most mindenhol kijön, és a vonal kimenet meg lehetne csak tisztán a playback kijárat. Amint a diagramon látható, a jack és az RCA kijáratok össze vannak kötve. Ebből egyet erre a monitoros-fejhallgatós útra tettem volna. Na mindegy, nem modding szakkör van, a gyártók biztosan az egyszerű és áttekinthető kezelést tekintették fontosabb szempontnak.

    A készülék installációja a friss driverrel gyors és problémamentes. A hangminőség is teljesen rendben van. Az ASIO kezelőfelület viszont nagyon egyszerű. A latencyt csak elég durva lépésekben engedi változtatni, és bizony nem lehet nagyon alacsonyra lehúzni. 10 ms-on még teljesen stabil, de 5 ms-on már recseg-ropog. Közbülső értéket pedig nem enged beállítani. Kipróbáltam még a legfrissebb ASIO4ALL drivert is, amit sok USB-s eszközhöz javasolnak mostanában megfejtőemberek. Sikerült picit alacsonyabb latencyt beállítani, de mivel nagyságrendi javulást nem hozott, visszaálltam inkább a gyári driverre. Ezen az ASIO felületen reményeim szerint csiszol még majd a gyár. A készülék Cirrus Logic 4270 codec köré épül. Azt sem teljesen vágom, hogy ha ez elmegy akár 192 kHz-es mintavételig, akkor miért csak 44,1-en és 48-on tudjuk használni, de nyilván ez is olcsósító megoldást jelent.
     Pozitív aztán, hogy kapunk az Alpha mellé egy Cubase LE4-et, vagyis azonnal előáll egy teljes (és legális) kisstúdiós környezet a gépünkön. A Steinberg az LE4-re időnként jó kis upgrade lehetőségeket kínál Cubase 5 vagy Studio 5 vásárlása esetén, így ez is elég szimpatikus feature. A csomagban van még egy Pantheon zengető plugin is, amit a Lexicon ingyen ad nekünk. Ezt nem tudtam kipróbálni, mert csak Cubase5-ön szórakoztam, az pedig nem vette fel. Az LE4 nyilván felveszi.
     Elképzelhető, hogy a leírtak alapján nem tűnik nagyon csábító eszköznek az USB-s hangkártyák tengerében az Alpha Studio. Azonban baromi olcsó. Jelenleg 27.500 Ft (bruttó) az ára, és ezért kapunk egy jól használható, jó hangminőségű audio interfészt. Mivel nem kell hozzá tápegység, mobil alkalmazásokhoz is ideális. Az XLR bemenet révén rendesen fogadja a dinamikus mikrofonokat, és egy gitárt is "jól" rádughatunk. Kis házi projektekhez a monitorozást is kompakt módon megoldották. Ha pedig figyelembe vesszük, hogy egy Cubase LE4 és egy zengető plugin is jár hozzá, akkor már igencsak nyerő az Alpha. Sokan keresnek egyszerű, de jó minőségű hangrögzítő cuccot számítógéphez, amivel demóikat, vagy zenei elképzeléseiket tisztességesen felvehetik. Számukra ez lehet az első okos lépés ahhoz, hogy egyszer majd eljussanak az Omegáig, vagyis zeneileg és felszereltségüket tekintve is a csúcsra. 

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr832166783

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

LP-filter 2012.01.12. 15:34:35

Halihó!

A neten keresgéltem és beleakadtam ebbe az írásba, de ahogy elnézem a blogot, elég jó kis oldal ez információs aranybányának is!
Mivel a Lexicon hangkártyákat is nézegettem már, de ezt a kisebb olcsó modellt egyszerűsége miatt elvetettem, azért a nagyobb testvéreiről még kérdeznék, a Lambdáról és az Omegáról, hogy azok konverterekben is jobbak ettől?

Egyébiránt laptophoz szeretnék külső hangkarit midivel és digitális ki-bejáratokkal, akár 2-nél több audio bemenet se gond rajta és min 2db miksi előfok. Így bocsánat hogy itt a Lexicon rovatában sorolom fel, de más típusok is a látómezőbe kerültek nyílván, nem tudom ezekről van-e valamiféle vélemény, tapasztalat melyik lenne a legjobb választás?

Íme:
- Avid Fast Track C400
ára: kb. 70E Ft
ez új és drága és semmi infóm róla, jó lehet-é?

- E-MU 0404 USB 2.0
ára: 70E Ft
állítólag a D/A benne meg sem közelíti az A/D minőségét és driver gondjairól is sokan írnak az Emuknak, de ennek ellenére Protools közeli minőségről is felvételt tekintve!

- Tascam US-144 MK2
ára: 45-55E Ft
ez ár/minőség tekintetében nagy favorit lehetne, de van a latencyjével egy kis gond + ez: www.aarontitus.net/blog/2010/01/09/is-your-tascam-us-144-mkii-noisy-just-sit-on-it/

- Focusrite Saffire Pro 14
ára: 65E Ft
a Focusriteokról azt mondják nagyon jó, de az alsóbb árszegmens készülékei össze sem vethetők a gyár középkategóriás szereplőivel, azaz tulkép olyan mint a többi olcsóbb kártya?

- Alesis iO4 express
ára: kb 45E Ft
ez a legolcsóbb, bár az Alesisről is az járja hogy már nem a régi

- Echo Audiofire 4
ára: 85E Ft
az Echot szinte a legkiválóbb márkaként emlegetik 30 éves tapasztalattal a computer audio iparban, nincs is sok felesleges készüléke, viszont a fenti model elég gyér tudásban-szolgáltatásban, de árban meg a legdrágább az itteniekhez képest

- Roland Quad Capture
ára: 50E Ft
azt mondják a roland is kezd ebben jó lenni, kérdés hogy pl az Echohoz, Emuhoz hol van?

- Lexicon Lambda, Omega
itt főleg az USB 1.1 zavar + a durván állítható latency

A végső kérdés, mivel nagyjából 80-100E Ft-ot szánok az egészre amellett hogy melyik lenne a nyerő, az hogy USB vagy FW csatolójú legyen? A FW-ről hallottam hogy stabil, de kihalófélben van.
Továbbá ma mennyire jelent gondot az adat ér mellett szorosan húzódó tápvezeték az eszköznek zavar szempontjából a csatlakozókábelében?

Köszönök előre minden hasznos tippet, javaslatot!

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2012.01.13. 20:03:27

@LP-filter:
A felsorolt cuccok egy részével vannak konkrét gyakorlati tapasztalataim. Nem biztos, hogy itt egy méter hosszú kommentben tudnám ezeket veled a leghasznosabban megosztani, de ha felhívsz vagy küldesz egy mailt, akkor elmesélem, amiket tudok.

djuice 2012.01.19. 12:50:08

@LP-filter:
Szerintem ha 90-100-ig el tudsz menni árban, akkor az újabb Lexiconok jobbak, ismerősömnek is IO-22 van. Ezek az usb 1-es régebbi típusok már idejétmúltak szolgáltatásban is.
A Focusrite is lehet jó választás, bár én inkább az usb felületűt javasolnám a firewire helyett. Most ott is van új széria direkt usbre, a Scarlett 8i6, 18i6 képében pl. és azok is 80 körül mozognak, azaz 100 alatt! Volt egy nagyon jó kis cuccuk még a low end kategóriában tőlük (úgy értem, nagyon jó minőségű még annak ellenére hogy olcsó is az FF-től), ilyen is van ismerős körben jó megelégedettséggel használják, főleg kiemleve a preampok tekintetében, de sajna ezen nincs S/PDIF csatlakozó, viszont 50 körül megvan árban!
Az Avid tulkép egy álruhás M-audio. mivel új termék sok tapasztalat nincs róla még, de a korábbi Maudio termékek méltán híresen stabilak és driverrel ellátottak voltak, sokkal komplikáció mentesebben voltak használhatók, mint pl az Emuk.
Nagyon jó tapasztalattal bírnak (megbízható rádiós ismerőseimtől tudva) az ECHO AUDIO termékek is. Nagyon rég a pályán vannak e kategóriában, maguk a termékek is, mást nem is gyártanak ezen kívül.
A Roland/Edirol vonal is kellemes választás lehet. Főleg azt kéne megnézni, tisztázni hogy a plusz szolgáltatások és az ár tekintetében e felsorolt típusok esetleg miben jelentenek neked előnyt. Ha megnézed, pl. az Avid C400-hoz Protools LE jár gyárilag szoftverként, persze lehet ettő ennyi az ára is, de ha ez számít érdemes rajta gondolkodni. Ugyanígy pl. a focusriteot is említhetném a saját szoftver csomagjával, ami jelentős plusz egy másik kártyához csomagolt Cubase LE programhoz képest, főleg ha volt már audio tapasztalatod korábban és netán rendelkezel valami egyéb rögzítő szoftverrel. Én pl. nagyon szeretem a Magix Samplitudeot vagy a Sony SoundForgeot. Tehát ezeket is érdemes meggondolni, mivel ebben a kategóriában nagyjából azonos, jó minőségi szinten vannak ezek a kártyák.
Mellesleg tényleg nehéz ezek közzül dönteni egyből, azt javaslom, ha teheted próbáld is ki őket ahol erre mód nyílik!

Ha meg kéne nevezni valamit, én az ECHO-ban gondolkodnék minőségi, megbízhatósági téren elsőként, ha fontosak a mellékelt programok is emellett, akkor meg Avid-Focusrite közzül. Mellé fogni nem hiszem hogy tudsz, garancia van mindegyikre.
A legolcsóbb kategóriát nézve viszont az Alesist nem választanám, ez már nem az amerikai tulajdonú cég, viszont a Tascam meg szintén rég ott van az audio piacon, nem kis tapasztalattal, úgyhogy az még lehet a best buy is. Azt szögezd le ténylegesen mennyi pénzt akarsz rászánni, az döntő lehet!
Sok sikert! :)

djuice 2012.01.19. 12:52:51

Ps. azért az engem is érdekelne MidiTom ezeket hogy látja, ő melyiket hozná ki favoritként!
Volt még egy nagy márka, a német Marian cég audio interfészben, de ha jól tudom ők csak belső PC kártyákat csinálnak.

djuice 2012.02.01. 00:21:35

A hangkaris témák területére visszatérve (itt találtam neki helyet a tagek alapján), most találtam egy pofon egyszerű latency mérő appot. Kíváncsi vagyok ki mit szól hozzá, és mennyire hiteles a mérése szerintetek? (hátha már ismeritek is)

link: www.thesycon.de/dpclat/dpclat.exe

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2012.02.01. 11:34:30

@djuice:
Persze, szoktam ezt ajánlni mindenkinek, alapvető eszköz. Viszont azt tudni kell, hogy az hogy a DPC latency és az audio latency között rafinált kapcsolatrendszer működik. Mi a DPC checkert a finomhangolás során használjuk.

Aquarius 2012.06.25. 15:27:34

MidiTom: Ezzel a hangkártyával nem lehet azt megoldani, hogy ha fut egy DAW (ami lefoglalja az ASIO-t), közben a böngészőben futó videóknak is legyen hangja?

Aquarius 2012.06.25. 15:55:00

@Miditom: a kukac lemaradt, nem tudom, hogy csak azzal kapsz-e értesítést, így pótolom... Tehát az előző kérdésem fennáll.

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2012.06.26. 00:11:32

Ez nem egy multikliens kártya. Az ASIO a "rendes" jelútra települ fel, nincs alternatív routing a Windows hangeszközöknek, ha él az ASIO felület. De ezt nagyon ne is hiányold, mert ebből az erre felkészített hangkártyáknál is szokott gubanc lenni.

Aquarius 2012.06.28. 13:44:29

Köszi a választ. Hát ezt nagyon sajnálom. XP alatt az EMU hangkártyámmal nem volt ilyen gond soha.

Legnagyobb hiányát a DAW tutorial videóknál érzem, amikor rögtön a videóban látottakat ki szeretném próbálni a DAW-ban.

Aquarius 2012.06.28. 13:51:36

@Miditom: Most átmentem Hackintoshba (Leopard) és ott viszont ha elindítom a Logicot, akkor simán szólnak egyszerre vele a youtube videók.

Tehát a kártya képes a multikliensre, akkor ezek szerint a Windows 7 drivere nem.

Aquarius 2012.06.28. 13:53:28

De mintha olvastam volna valami olyan lehetőségről a Cubase-ben, hogy ki lehet pipálni, hogy ha átváltasz más programra, akkor adja át annak a hangkezelést. Van ilyen? Vagy ez csak a 6-osban van? Én 5-ös Cubaset használok.

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2012.06.28. 23:01:52

@Aquarius:
Az ASIO beállításoknál valóban van egy "Release driver when aplication in background" vagy valami hasonló pipa. Hogy ez a Lexicon driverével működni fog-e, azt nem tudom, sohasem próbáltam. Szoktak ezzel kalandok lenni, például nem jön vissza a Cubase hang, kerregés hallatszik, stb. Az EMU ugye tök más dolog, mert ott van egy saját router felület, ahol kiválóan be lehet kötözgetni a logikai és a fizikai portokat.
Amúgy én azért nem foglalkoztam soha mélyebben ezzel a kérdéssel, mert minden gépet úgy adunk át, hogy a multimédiát az alaplapi hangkártya kimenetre asszignáljuk, az ASIO-t meg a rendes kártyára, és nincsenek kalandok, driver meg kodek veszekedések, oda- és visszagerjedések. Az EMU tulajdonosoknak azt szoktam javasolni, ha valami igen jó minőségű hanganyaggal inkább az EMU konvertereit és kimenetét akarják megtisztelni a csótány alaplapi chip helyett, akkor is célszerű inkább egy külön ASIO-s és egy külön multimédiás setupot csinálni a kártyához, és akkor soha nem lesznek problémák.

djuice 2012.06.29. 12:38:18

@MidiTom:
No ezek a multim. alaplapra asio a pro hangcuccra portolások részletesebben engem nagyon érdekelnének, ha lehetne pár sort ezekről... :) THX!

Aquarius 2012.06.29. 15:41:48

@MidiTom: Engem is érdekelne, hogy tudom pl. a böngészős videók hangját az alaplapi kártyára irányítani.

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2012.06.29. 17:03:13

@djuice:,
@Aquarius:
Ebben semmi furmány nincs.
A Windows hangmenüjében NEM állítjuk át a W7 install után beállt default értékeket, az ASIO-s kártyánkra pedig NEM vezetjük rá a Windows rendszerhangokat és a multimédia nyekergést.
Persze, ha már elpiszkáltuk ezeket, akkor is könnyedén vissza lehet állítani, tehát akkor sincs semmi gond.
Illetve azért egy érdekesség van a W7-ben, amit én baromira nem csípek. Mégpedig az, hogy képes olyant csinálni, hogy amikor az ember kihúzza az alaplapi hangkártya kimenetéből a 3,5-es jack dugót, akkor ő önkényesen az "alapértelmezett" multimédia hangkimenetként használt outputot semmisnek tekinti, és a következő szabad eszközre, alkalmasint az ASIO kártyára routol. De én kitolok vele, mindig benne hagyom az alaplapi kimenetben a kábelt, vagy legalább egy sima üres sztereó jack dugót :D

djuice 2012.07.01. 14:21:20

@MidiTom: igen, ez az inteligens ki/bemenet érzékelő egy hülyéknek kitalált windows trükk, akik a floppy helyére akarják a hangszórót dugni, csak épp ezzel mindenki mást is hülyeként kezel egy kalap alatt géc cége...

egyébként xp alatt a fentiek hogy működnének?

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2012.07.01. 22:45:40

@djuice:
XP alatt nem kell csinálni semmit, mert az nem minősíti önkényesen alapértelmezettnek, amit a W7 annak gondol. Vagyis ha egyszer be van állítva az XP hangeszköz kiosztás, az addig úgy marad, amíg el nem piszkálod.

Aquarius 2012.07.28. 18:20:33

@MidiTom:
>> a multimédiát az alaplapi hangkártya kimenetre asszignáljuk, az ASIO-t meg a rendes kártyára, és nincsenek kalandok, driver meg kodek veszekedések, oda- és visszagerjedések

Én csak azt nem értem, hogy hogy lehet egy hangfalpáron megszólaltatni a külső hangkártyát és az alaplapit egyszerre?

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2012.07.28. 19:18:31

@Aquarius:
Az eszközt úgy hívják, hogy keverő :)

Rendes körülmények között úgy sem direkt csatlakoztatja az ember a monitor hangfalakat a hangkártya kimenetre, hacsak nincs annak egy analóg módon, potméterrel szabályozható monitor kimenete. Ezért aztán a legtöbb házi stúdióban egy kis keverő ott figyel a számítógép és a monitor hangfalak között. Innentől pedig már csak egy darab kábel, és meg van fejtve a dolog.

Aquarius 2012.07.28. 20:10:05

@MidiTom: Ja értem, tehát számomra ez a lehetőség el van felejtve.
(A Hitspace azért vitatkozna ezzel, hogy hangkártya kimenetre köss egy gagyi keverőt házi stúdióban. Szarabb lesz, amit hallasz, mintha simán a hangkártyáról jönne, nem?)

Már csak azt nem értem, hogy egy nem multikliens hangkártya miért működik multikliens módon OSX alatt? :)

Merthogy OSX alatt úgy megy. Tehát a hardver tudja. Nincs Windows 7 alatt valami alternatív szoftveres megoldás, ami többet tud, mint a Win 7-es driver?

Mármint nem tudsz ilyenről?

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2012.07.29. 12:22:05

@Aquarius:
Sem a Hitspace, sem más a szakmából nem vitatkozik ezzel, hiszen közismert, hogy a digitális kimeneti hangerőszabályzás bitvesztesége lerontja a jelet. Ez matek meg fizika, nincs rajta sok agyalogni való. Megnézheted Silk erről szóló népművelő videóját is, hadd ne keressem meg a linket.
Persze ha lehet, na valami atomgagyi keverőt iktass a jelútba! Léteznek direkt ilyen célra kitalált potméterek is, pl.:
www.tcelectronic.com/levelpilot.asp

De egy korrekt keverővel megoldható több forrás keverése és az optimális jelszintek és hangerők beállítása is.

Ami a driver kérdésedet illeti, természetesen a kártya az csak egy darab "vas", tehát nem itt dől el, hogy multikliens vagy nem. Ha OSX-en működik, akkor megírták hozzá a drivert, Win alá meg nem. Ask Lexicon! :)
Meg lehet próbálkozni ASIO4ALL bohóckodással, valamit biztosan fog produkálni.

djuice 2012.07.30. 13:41:05

@MidiTom: Íme a kérdéses link: www.youtube.com/watch?v=Hz51Dl7VVds&feature=player_detailpage#t=407s
Elég jól elmagyarázza a manus a történetet, bár szerintem a Lexicon alpha tekintetében nem igazán merül még fel az a minőségszint kérdés amivel a HS-ben dobálóznak. Tehát belépő szintű hangkártyaként ez úgymond alig van pár lépcsővel feljebb egy SB livetól és így még egy Behringer keverő, vagy egy elosztó csatlakozós "páros kábelbedugás" sem okoz akkora falrepedéseket e téren szerintem.

Pobul 2015.08.24. 04:43:10

Néhány hónapja beruháztam az Alpha-ra és eddig tökéletesen meg voltam vele elégedve. Nemrég vettem egy mikrofont és észrevettem, hogy az egész Line2 valamiért alapból rögzít zajt, akkor is, ha semmi sincs csatlakoztatva. Mindent végighallgattam a szobában, ahol használom, végül arra a megállapításra jutottam, hogy talán az USB kábelen keresztül a laptop zaját veszi fel (egészen közelről lehet hallani, hogy valami zúg a belsejében kísértetiesen hasonló hangon). Nem vagyok szakértő, nem is vagyok biztos a dologban, viszont kérdésem az lenne, te mit javasolsz, hogyan orvosoljam a dolgot. A mikrofont egy xlr-jack átalakítóval a Line1-re is csatlakoztathatnám, viszont a későbbiekben szeretnék majd sztereo felvételeket is készíteni a zongorámról.

MidiTom · http://bitzenede.blog.hu 2015.08.24. 22:46:13

@Pobul:
Az elmondottak elég sok kérdést vetnek fel, amiket tisztázni kéne, hogy véleményt mondjak. Javaslom, hogy keress valamikor napközben telefonon, és megbeszéljük, hogy miként lehetne behatárolni a problémát. Az elérhetőségeinket megtalálod itt:
www.syncopa.hu/ceginformaciok/kapcsolat.html
süti beállítások módosítása