dbx DriveRack PA2 gyorsteszt

dbx_driverackpa2.jpg

     A jó öreg fizika nem változik!
    Bár a naponta ránk záporozó hírekből gyakran azt a tanulságot vonhatjuk le, hogy a tudomány hihetetlen sebességgel fejlődik, ne felejtsük el, hogy a fizikai törvények változatlanok. Némelyiket ismerjük és alkalmazzuk, némelyiket épp most fedezik fel, de a törvények jól megvannak magukban. Ha ismerjük őket, akkor az előnyünkre fordíthatjuk ezt az ismeretet, ha nem, akkor kénytelenek vagyunk keresni valakit, amikor szükségünk lenne az ismeretükre. Így van ez akkor is, amikor jogászt keresünk, érsebészt, vagy részecskefizikust. Manapság gyakran gondoljuk azt, hogy a Google mindent tud, és minden kérdésünkre azonnal választ kapunk. A fenti foglalkozásokat azért soroltam fel, mert abban nagyjából egyetért a nép, hogy az ő fejükben néhány évtized alatt összeállt egy olyan tudáshalmaz, melyet nem lenne már gazdaságos kiguglizni egy adott probléma megoldásához. 
   A hangosítási feladatok megoldásához ritkán vesszük igénybe képzett hangmérnök, hangtechnikus vagy akusztikai tervező tudását. A "laikus" zenészek, intézményeknél a hangosítási feladatokkal megbízott munkatársak körében ma is gyakran az a szlogen járja, hogy ha egy hangosítási feladatot az adott berendezéssel nem lehet megoldani, mert torz, gerjed, zajos, akkor az egyértelműen a berendezés hibája. Mert rossz. Sokszor halljuk megfogalmazott igényként, hogy egy hangosító berendezés legyen olyan, hogy ha egy kapcsolóval bekapcsoljuk, akkor képes legyen működni felügyelet nélkül. Ha erre sem képes, akkor rossz. Gyenge. Újabb szlogen: "nem hiszem el, hogy a XXI. században nem lehet ilyent készíteni!"
    Ilyenkor szokott csodát tenni egy szakember, aki a hibásan üzemeltetett rendszert normálisan beállítja, vagy legalábbis feltárja a nyilvánvaló problémákat. A hangosítórendszerek kezeléséhez nem kell semmiféle OKJ-s szakvizsgát tenni, bárki megvehet és összekötözgethet saját gusztusa szerint bármit, és ehhez összeszedhet ismerősi körből, internetről annyi információt, amennyit csak akar. Miért van mégis oly sok hangrendszer üzemeltetési probléma?
    A válasz nagyon egyszerű. Az üzemeltetők túlnyomó többsége nem akar, vagy alapvető fizikai ismeretek hiányában nem tud annyira elmélyedni a kezeléssel, beállítással összefüggő tudnivalók megszerzésében, mint amennyire kellene. Visszakanyarodhatnánk a fent vázolt hivatásokhoz. Logikusnak tűnik, hogy akkor fogadjunk szakembert! Itt azonban gyakran falakba ütköztünk, mert a potenciális üzemeltetők gyakran még a rendszer összerakásához, beállításához sem találnak szakszerű segítséget, nemhogy az üzemeltetéshez. Ilyenkor jön a "szomszéd sógorának a fia", aki egyszer már látott messziről ilyesmit, majd ő segít.
     Nem akarjuk persze túlmisztifikálni ezt az egész hangrendszer beállítási témát, de a lényeg mindenképpen az, hogy a fizikában sem az akusztikai, sem az elektronikai törvényszerűségeket nem lehet megerőszakolni, nekünk kell a rendelkezésre álló rendszert ezek ismeretében jól beállítani és üzemeltetni. A tanácstalan felhasználó ekkor azt veti fel, hogy a fejlett technika biztosan tud segíteni ebben a dologban, csak vajon mit kellene használni?
     Valóban, az utóbbi időben számos kísérletet látunk a pro-audio cégeknél arra, hogy felhasználóbaráttá tegyék hangtechnikai készülékeiket, sokféle segítséget beépítve a rendszerekbe, ezzel megkönnyítve akár a képzetlen felhasználók számára is a használatot. Az új digitális keverők, rendszervezérlők, digitálisan kontrollált aktív hangfalak idejében elmondhatjuk, hogy a korábbi időkhöz képest tényleg rengeteg szolgáltatást átvehetnek a gépek, nagyon megkönnyíthetik a hangosító emberek dolgát. Arról azonban szó sincs, hogy a magasan képzett hangmérnökök tudományát chipekbe integrálva immáron semmilyen kezelési ismeretre nincs szükség. Inkább úgy fogalmaznék, hogy a fejlett technológia birtokában egy adott rendszerrel sokkal jobb hangminőséget és üzemeltetési biztonságot érhetünk el. Tehát aki például a zenekari hangcuccához gondolkodik egy "csodatevő" rendszervezérlő rendszerbe iktatásán, az alapvetően jól spekulál, azonban feltétlenül szánjon rá némi időt, amíg az alapoktól kezdve fejben összerakja a történetet.
   Mindezt azért tartottam szükségesnek elmondani, mert sokan kérdezik tőlünk, hogy ezekkel a dbx rendszervezérlőkkel tényleg csodát lehet művelni? Amire mi úgy szoktunk válaszolni, hogy igen, de tudni kell használni őket. Nem kell persze félni tőlük, mert elég részletes az üzemeltetési leírás, és a beállítási "varázsló" nagyon sok feladatot levesz a laikus üzemeltető válláról. Nem árt azonban tisztában lenni az akusztikai alapfogalmakkal, mert különben a kezelési leírás és a menürendszer kezelése is értelmezhetetlen.  Tapasztalataink alapján viszont feltétlenül érdemes időt és energiát fordítani a készülék kiismerésére, mert az esetek nagy részében rendkívül jó eredményeket érhetünk el, az újabb készülékek pedig még fejlettebbek, még okosabbak, mint a pár éves konstrukciók.
    Korábban már írtam egy rövid ismertetőt a Bitzenedében a dbx DriveRack PA készülékeiről. Az alapelv és a felépítés alapvetően nem változott, tehát aki tájékozódni szeretne DrveRack koncepcióról, annak érdemes azt a kis rövid bejegyzést átfutni. Az abban tárgyalt készülékekkel (PA, PA+) nagyon sok helyen nagyon sokféle rendszert menedzseltünk már, most pedig kíváncsiak voltunk arra, hogy az újdonsült DriveRack PA2 mire képes. Vegyük sorra, miben tud többet az elődöknél!

dbx_driverackpa2_elol.jpg

   Távvezérlés
   A legszembetűnőbb újdonság az, hogy a készülék hátulján található RJ45-ös csatlakozón keresztül kiléphetünk a számítógépes világ felé. Egy sima kábellel összekapcsolhatjuk egy asztali géppel vagy laptoppal, egy kommersz wifi router segítségével pedig vezeték nélkül is elérjük a készülékeket bármilyen Windows, OSX, iOS vagy Android alapú eszközről. Persze nem a puszta kapcsolat a lényeg, hanem az, hogy minden platformra megvannak a jól kidolgozott kezelő alkalmazások. Itt jön az első lényeges plusz pont: ezen felületekről sokkal áttekinthetőbben és egyszerűbben kezelhető a készülék. Bár minden funkció elérhető az előlapon található LCD kijelzőn a gombok nyomkodása és az enkóder tárcsa használatával is, aki egyszer számítógéppel végezte a beállítást, az nem szívesen bíbelődik már a kis előlapi gombok pöcögtetésével. Azt tegyük azért hozzá, hogy ezek a kis gombok és a totális önálló kezelhetőség azért nagyon fontos dolgok, mert egy helyszíni probléma gyors megoldása során, amikor nincs kéznél távvezérlő eszköz, vagy hálózati hiba lép fel, ez a lehetőség életmentő lehet. Teszteltük a kezelő appok installálását és a kezelhetőséget, a GUI-kat (grafikus kezelőfelületeket), mindent teljesen átgondoltnak, jól felépítettnek értékeltünk. Ez a kezelőfelület például nagyon nagy segítséget jelenthet a nem professzionális hangtechnikai felhasználók számára.

dbx_driverack_pa2_hatul.jpg

   Megújult AutoEQ
   Igen, ez nagyon lényeges (ha nem a leglényegesebb) elem a rendszernek. Automata analizátorról van szó a hozzá kapcsolt parametrikus  EQ-val. A terem és a rendszer együttes akusztikai válaszát kimérő és az intelligens korrekciót kidolgozó rendszert a dbx mérnökei jelentősen továbbfejlesztették. Egyrészt még kifinomultabb mérésre képes (többpontos terem bemérés), másrészt gyorsabban mér a korábbiakhoz képest. Tudjátok, a rózsazajos méricskélés. Üres teremben ugye elszórakoztunk a beállítgatással, de tudni kell, hogy az AutoEQ mérést nagyjából a tervezett hangerőn kell lebonyolítani. A beállás során "csak" az ott lézengő roadok és zenészek idegeit borzoltuk a nagy hangerejű rózsazajos sziszegéssel. Aki igazán jót akar, az azonban egy közönséggel már jól benépesült teremben is mér egy rózsát, no ezt már nem nagyon szokta a nép jól tolerálni. Pedig nagyon hasznos, és érdemes letárolni az eredményt az üres terem mérése mellett. Az új készülékben sokkal gyorsabban eredményre jut a mérőrendszer, így akár a több pontos mérést is elvégezhetjük a teremben, a közönség nem fog szétszaladni.  

   Továbbfejlesztett AFS (gerjedésgátló)
   A színpadi hangosító rendszerek gerjedéséről már többször volt szó a Bitzenedében. Javaslom, hogy akinek pont ezzel kapcsolatban vannak problémái, az először a korábbi cikkeket fussa át. A gerjedékenység a mikrofonos hangrendszerek használata során a leggyakoribb és legnehezebben kezelhető probléma. Minél többet tudunk a jelenség mibenlétéről, annál hatékonyabban tudunk fellépni ellene. Az új gerjedésgátló technológia gyorsabb, hatékonyabb beavatkozást, kisebb hangminőség romlást eredményez. Az AFS optimális működéséhez alapfeltétel a terem jó "belövése", tehát az AutoEQ beállítása után érdemes elindítani először a fix sávok beállítását, majd "Live" módban hagyni, hogy végezze a dolgát menet közben is. A gerjedésgátló működéséről egy egészen zseniális írást kapnak a DriveRack PA2 tulajdonosok. A 14 oldalas PDF-et legszívesebben kötelező olvasmánnyá tenném, ha nem is az általános iskolában, de mindenki számára, aki valaha is egy teremben mikrofont és hangfalakat használva hangosít ki bármit.  Az írás nagyon közérthetően és szemléletesen tárgyalja a gerjedés kialakulását, az ellene való küzdelem módját, ismerteti a módszer esetleges hátrányait is, és eloszlat néhány közismert tévhitet is.
       
    Hatékonyabb "varázsló" funkciók
    A teljes beállási folyamatot és az egyes főbb beállításokat külön-külön is varázsló segíti. A varázslók egyaránt működnek az előlapi kezelőfelületről és a távvezérlő egységekről. Nagyon praktikus segítő funkció ez, mert a varázslók szintjéig akár egy laikus is könnyen eljuthat, és ha figyelmesen végigcsinálja a varázsló által kijelölt beállítási utasításokat, akkor már nagy baj nem lehet. A sima varázsláson túllépve persze egy szakember kisebb-nagyobb korrekciókkal még tovább tud javítani a hangképen, de nagyon meg kell becsülni ezt a segédeszközt.

   Összefoglalva elmondhatjuk, hogy a dbx a korábbi sikeres DriveRack koncepciót a kor és a felhasználók igényei szerint alaposan továbbfejlesztette, valóban nagyon hatékony eszközt adva a felhasználók kezébe. Ki kell emelni, hogy a DriveRack a dbx-nél az olcsóbb árfekvésű rendszervezérlő processzorok közé tartozik, ennek ellenére hangminőségét és szolgáltatásait tekintve is nagyon komolyan kell venni. Az ára miatt elsősorban a kisebb színpadi, mobil és installált hangrendszerekbe javasoljuk. Bőségesen megéri az árát és az első beállításokra fordított energiát, ezt garantálhatjuk. A használata elsősorban többutas hangrendszerek esetén jelent nagy előnyt. A spéci crossoveren kívül a limiter, EQ és a korábban említett funkciók mellett még futási idő korrekciót is tud. Egy jó nagy listából válogathatunk rengeteg hangfal és erősítő adatai közül, ezeket presetként tartalmazza. De bármilyen aktív, passzív vagy hibrid felszerelésünk is van, megcsinálhatjuk a saját beállításainkat arra is. A készülék szinte kínálja magát azon zenekarok és hangosító emberek számára, akik gyakran dolgoznak különféle helyszíneken. Ha az ember egy helyszínt egyszer bemért, letette programba, utána már pillanatok alatt megvan a beállás, és biztosak lehetünk abban, hogy az adott helyen a legtöbbet hozzuk ki a hangrendszerből. Ugyanakkor a telepített hangrendszerek esetén (akár többutas, akár csak egyutas rendszerről van szó) is hatékony eszköz lehet, amit csak egyszer kell jól beállítani, és utána már sokkal egyszerűbb a kezelő személyzet élete. 
   Akik nagyon erősen csomót akarnak keresni a kákán is, azok azt a vádat szokták felhozni, hogy micsoda dolog, hogy mindössze 48 kHz-es mintavétellel dolgozik a készülék. Nos, erre azt tudjuk mondani, hogy tessék meghallgatni! A DriveRack PA2-ben prémium minőségű az analóg rész is, a konverterek is hasonló színvonalat képviselnek. Aki tudni akarja, hogy miért szól jobban a készülék, mint az a sima papírforma alapján elvárható lenne, az olvasgassa a dbx Type IV konverziós technológiájáról szóló okfejtést, és érthetővé válik a dolog.
  Lehet, hogy vannak néhányan, akiknek megjött a kedvük meglevő hangrendszerük feltuningolására egy DriveRack-kel, de esetleg el is bizonytalanodtak, hogy képesek-e üzemeltetni a készüléket. Nálunk az a gyakorlat, hogy aki igényt tart rá, annak a saját rendszeréhez "hozzálőjük" a rendszervezérlőt, részletesen megmutatva a dolgok menetét, és elmagyarázva hogy mit miért csinálunk. Tapasztalatunk szerint ezt követően mindenki boldogan használja már a készüléket, és el se tudja képzelni, hogy kivegye a rendszerből. A jobb hangminőség és a nagyobb nyugalom a színpadon sokszorosan meghálálja ezt a nem túl nagy beruházást.

   

A bejegyzés trackback címe:

https://bitzenede.blog.hu/api/trackback/id/tr3411693735

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása